For citation:
evdokimov v. a. Interactions of subjects in media sphere. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 2, pp. 222-228. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-2-222-228, EDN: TDZAFQ
Interactions of subjects in media sphere
Media sphere is viewed as a space in which the culture of the information society is formed, assisted by mass media, as a sphere of competition, whose participants aim at winning the favor of the audience. The article focuses on subject-subject and subject-object relationships in the media environment, in which governing bodies, business organizations, mass media, information channels, individuals, following their own interests and taking into account public needs, moods and mores, change roles in order to achieve goals, can perform simultaneously different roles in subject-object and subject-subject relationships. The media move from performing one role to implementing another one according to the editorial content strategy, due to involving in interaction, or excluding from it, subjects and objects of politics, economics, culture, and social relations. In their relationships with different participants of interactions in media sphere, mass media can simultaneously function as subjects or intermediaries in delivering information, as objects under the influence of the subjects of politics or economics, keen on holding information campaigns of high intensity, anticipated and estimated interpretation of events and processes. As objects, mass media satisfy the interest of the audience in sensations, scandals, celebrities’ private lives. Subjects of the media sphere are characterized on the following grounds. From the point of view of activity spheres we can distinguish subjects of politics, economics, culture, social relations; from the point of view of legal regulation of activities in media sphere there are subjects operating legally or using shadowy forms of spreading information. From the point of view of temporal manifestations of activity, subjects of long-term or short-term actions function in media sphere. Subjects of the media sphere are given qualitative characteristics upon considering the degree of their involvement in communication processes and the intensity of interactions.
-
Кривоносов А. Д. Субъекты и объекты современных публичных коммуникаций // Активные процессы в социальной и массовой коммуникации / отв. ред. и сост. Н. В. Аниськина, Л. В. Ухова. Ярославль : Изд-во ЯГПУ им. К. Д. Ушинского, 2014. С. 107–116. EDN: USRXLP
-
Мельник Г. С., Тепляшина А. Н. Актуальные проблемы современности и журналистика. СПб. : Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2009. 241 с.
-
Маккуэйл Д. Журналистика и общество. М. : МедиаМир, 2014. 374 с.
-
Picard R. Measures of Concentration in the Daily Newspaper Industry // Journal of Media Economics. 1988. Vol. 1, iss. 1. P. 61–74. https://doi.org/10.1080/08997768809358167
-
Шкондин М. В. Медиасистема как фактор освоения мира социумом. М. : Изд-во Московского ун-та, 2021. 156 с. EDN: HFCIDN
-
Назаренко А. Н. Понятие «медиа» в междисциплинарных исследованиях коммуникаций // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2018. № 3 (36). С. 68–73. https://doi.org/10.30725/2619-0303-2018-3-68-73, EDN: XWDWZN
-
Дзялошинский И. М. Современное медиапространство России : учеб. пособие. М. : Аспект Пресс, 2015. 312 с.
-
Савчук В. В. Медиафилософия. Приступ реальности. СПб. : Изд-во РХГА, 2013. 350 с.
-
Шарков Ф. И. Конвергенция элементов политического медиапространства // Полис. Политические исследования. 2017. № 3. С. 135–143. https://doi.org/10.17976/jpps/2017.03.09, EDN: YPDLXD
-
Маклюэн М. Понимание медиа. Внешние расширения человека / пер. с англ. В. Г. Николаева. 2-е изд. М. : Гиперборея ; Кучково поле, 2007. 464 с. EDN: QOGTQD
-
Коломиец В. П. Медиасоциология: теория и практика. М. : НИПКЦ Восход-А, 2014. 328 с. EDN: WESMZN
-
Кузьмин А. М. Категория «медиасреда» и ее содержание на современном этапе развития общества // Медиаскоп. 2011. Вып. 1. EDN: OHKGYN
-
Тарабанов А. Медиасреда и динамика финансовых рынков. URL: https://www.contextclub.org.events/y2009/m5n18 (дата обращения: 02.10.2024).
-
Кириллова Н. Б. Медиакультура: от модерна к постмодерну. М. : Академический проект, 2005. 448 с.
-
Распопова С. С. Субъекты информационной деятельности в медиаэтическом поле // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2019. № 4 (34). С. 185–189. https://doi.org/10.24411/2070-0695-201910422, EDN: IAABKB
-
Вартанов С. А. Медиакоммуникационная индустрия: к теоретическому обоснованию категории // Вестник Московского университета. Сер. 10: Журналистика. 2023. Т. 48, № 6. С. 3–36. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.6.2023.336, EDN: EHEZPV
-
Макеенко М. И., Вырковский А. В. Онлайн-производители развлекательного контента как участники социально-политических процессов // Меди@льманах. 2021. № 6. С. 24–31. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.6.2021.2431, EDN: LBIXQL
-
Давыдов С. Г., Замков А. В., Крашенинникова М. А., Лукина М. М. Использование технологий искусственного интеллекта в российских медиа и журналистике // Вестник Московского университета. Сер. 10: Журналистика. 2023. Т. 48, № 5. С. 3–21. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.5.2023.321, EDN: ZZJRRX
-
Хайдарова Г. Р. Медиасреда как пространство культурной практики: борьба за воображаемое // Общество. Среда. Развитие. 2018. № 1 (46). С. 45–51. EDN: UPFZJA
-
Барабаш В. В., Котеленец Е. А. Информационные войны и медийное пространство: теоретические аспекты новейших изменений // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2016. № 3. С. 150–158. https://doi.org/10.21685/2072-3024-2016-3-14, EDN: XHUKOZ
-
Сталдер Ф. Экология информации: системный подход к медиасреде. URL: https://media-ecology.blogspot.com/2011/04/blogpost.html (дата обращения: 02.10.2024).
-
Колков А. И. К вопросу становления информационно-экологической системы // Информационные ресурсы России. 2000. № 4. С. 23–27.
-
Вартанова Е. Л. Полисубъектность медиасреды и ее потенциальное влияние на социальный конфликт // Меди@льманах. 2022. № 3 (110). С. 8–14. https://doi.org/10.30547/mediaalmanah.3.2022.814, EDN: DDGNFL
-
Чубейко С. В., Довиденко П. Ю. Теневой интернет как элемент развития информационных технологий и преступности // Философия права. 2021. № 3 (98). С. 122–126. EDN: YFYAZE
-
Дворянкин О. А. Даркнет – темная сторона Интернета или неужели все так плохо? // Национальная ассоциация ученых. 2021. № 71. С. 14–20. https://doi.org/10.31618/nas.2413-5291.2021.1.71.470, EDN: HTTTQS
-
Прозоров В. В. Семантический диапазон понятия «читатель» в современной русской культуре // Известия Саратовского университета. Новая серия. Сер. Филология. Журналистика. 2024. Т. 24, вып. 3. С. 302–308. https://doi.org/10.18500/1817-71152024-24-3-302-308, EDN: OGJNHX
-
Щепилова Г. Г. Потребность аудитории в интернете и традиционных средствах массовой информации // Вестник Московского университета. Сер. 10: Журналистика. 2014. № 5. С. 46–54. EDN: TCECPR