Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


научный дискурс

Hedging in written academic discourse as manifestation of its dialogue nature (based on dissertation reviews)

The article presents the analysis of the dialogue nature of written academic communication based on Russian evaluative academic discourse. The texts of 70 official dissertation reviews in humanities and sciences, published on the sites of dissertation councils of Russian universities in 2020–2024, were used as an empiric base for the research. The research aims to identify the role of hedge markers – specific discourse units used to mitigate the claims of the author – in manifestation of the dialogue character of the dissertation review as a speech genre.

Хеджирование в письменной научной речи как проявление ее диалогичности (на материале отзывов о диссертации)

. В статье анализируется специфика диалогичности письменной научной коммуникации на материале русскоязычного оценочного научного дискурса. В качестве источника материала использовались тексты официальных отзывов о диссертации, опубликованные на сайтах диссертационных советов российских вузов в 2020-2024 гг. Исследовано более 70 отзывов по гуманитарным и естественно-научным дисциплинам. Целью исследования является определение роли хедж-маркеров – речевых единиц, способствующих деинтенсификации высказывания – в реализации диалогичности в жанре отзыва.

Bisubstantive sentences in scientific discourse: Types of evaluation in scientific articles

The article analyzes general and specific types of evaluation actualized in bisubstantive sentences in scientific articles in various specialties. It is noted that bisubstantive sentences are a productive means of expressing evaluative meaning. Although scientific articles have been revealed to express a predominately neutral evaluation, almost 12% of all analyzed examples have positive or negative assessments. The expression of evaluation in sentences with the lexeme “problem” is considered and the use of intensifiers with this lexeme is analyzed.

Бисубстантивные предложения в научном дискурсе: виды оценок в научных статьях

В статье проводится анализ общей и частных видов оценки, реализуемых в бисубстантивных предложениях в научных статьях по разным специальностям. Отмечается, что дискурсивная личность влияет на выбор оценочных средств, а бисубстантивные предложения являются продуктивным средством выражения оценочного значения. Установлено, что общая оценка является облигаторной для всех текстов. Выявлено, что, хотя в научных статьях преимущественно выражается нейтральная оценка, почти 10% всех проанализированных примеров имеют положительную или отрицательную оценки.

The Effect of the Scientific and Popular Science Discourse on the Basic Cognitive Level

The article focuses on lexical units with the meaning of physical perception that presumably are able to produce a certain effect on the recipient of the information, and on their special feature of functioning in the scientific and popular science discourse. The most numerous units belong to the group of visual perception; the units unconnected with a specific channel of perception are also popular.

Self-mentions in evaluating academic discourse

The article presents the analysis of Russian self-mentions – elements of authorization comprising “the voice of the author” – in evaluative academic discourse. These are phrases containing fi rst person personal pronouns and possessive pronouns (я; мы; меня; мне; нам; нас; мой; наш).

Writing about French in French: Discourse features of a scientific article on linguistics

The paper examines the features of the linguistic discourse in French-language texts of modern scientific papers. The study proves that within the framework of studying linguistic texts, it is necessary to distinguish between the concepts of object-language, scientific theory, metalanguage, scientific discourse and metadiscourse. The analysis of 50 scientific articles based on the results of the World Congress in French Linguistics 2020, revealed metalinguistic, discursive and metadiscursive units that correspond to the levels and components of linguistic theory.