For citation:
Viktorova E. Y. Hedging in written academic discourse as manifestation of its dialogue nature (based on dissertation reviews). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 371-378. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-371-378, EDN: DPJIBQ
Hedging in written academic discourse as manifestation of its dialogue nature (based on dissertation reviews)
The article presents the analysis of the dialogue nature of written academic communication based on Russian evaluative academic discourse. The texts of 70 official dissertation reviews in humanities and sciences, published on the sites of dissertation councils of Russian universities in 2020–2024, were used as an empiric base for the research. The research aims to identify the role of hedge markers – specific discourse units used to mitigate the claims of the author – in manifestation of the dialogue character of the dissertation review as a speech genre. The author proves that the dialogue character of the review is determined by its polemical and potentially traumatic nature, embedded ness into a broad academic context, orientation on a concrete addressee, public character of dissertation defenses in RF as well as personal acquaintance of many scholars involved in the academic communication. The dialogue nature of the review, which is explored in close relation to such categories as mitigation, tolerance, vagueness, and politeness, simultaneously realizes the addressing strategy (concern about the addressee) and self-presentation strategy (concern about the author’s reputation). The following types of hedge markers are singled out: self-mentions, mitigation signals, reflexives, performatives with speech and thinking verbs, evaluations of the academic message. It is shown that in humanities hedges demonstrate a higher frequency rate and a greater variety than in sciences which may be explained by the anthropocentric and subjective nature of humanities. The author emphasizes the imperative necessity to use hedges in dissertation reviews to avoid or mitigate communicative and professional risks in academic sphere. The use of hedges may be considered as an ecolinguistic strategy, an element of positive communication and a necessary component of the academic competence of a scholar.
- Кожина М. Н. О диалогичности письменной научной речи. Пермь: ПГУ, 1986. 92 с.
- Кожина М. Н. Научный стиль // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. М.: Флинта, 2003. С. 242–247.
- Соловьева Н. В. Формы диалогичности письменной научной речи в аспекте авторской индивидуальности // Стереотипность и творчество в тексте: межвуз. сб. науч. тр. / гл. ред. М. П. Котюрова. Пермь: Пермский ун-т, 2010. С. 69–75.
- Котюрова М. П., Баженова Е. А. Культура научной речи: текст и его редактирование: учеб. пособие. 6-е изд. М.: Флинта: Наука, 2018. 280 с.
- Серова Т. С., Белова Д. С. Диалог и диалогичность научных текстов в условиях письменного вербального общения // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2015. № 2. С. 3–17.
- Викторова Е. Ю. О некоторых проявлениях диалогичности в русском научном дискурсе // Филология в XXI веке. 2019. № S1. С. 56–61.
- Котюрова М. П. К трактовке модели «качество эталонного научного текста» // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2022. Т. 8, № 1 (29). С. 6–18. https://doi.org/10.21684/2411-197X-2022-8-1-6-18.
- Баканова О. С. Особенности выражения положительной оценки в научном тексте (на материале официальных отзывов оппонентов о диссертации) // Мир русского слова. 2019. № 2. С. 37–41. https://doi.org/10.24411/1811-1629-2019-12037.
- Петренко Ю. А. Отзыв как жанр академического дискурса и его основные характеристики (на примере отзывов на диссертации и авторефераты диссертаций) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13, № 11. С. 262–267. https://doi.org/10.30853/filnauki.2020.11.55.
- Богинская О. А. Интерактивный метадискурс как стратегия организации оценочного научного текста // Вестник ПНИПУ. Проблемы языкознания и педагогики. 2023. № 2. С. 35–44. https://doi.org/10.15593/2224-9389/2023.2.3.
- Никитина Л. Б., Малышкин К. Ю. Речевой жанр научной рецензии через призму категоричности оценки // Жанры речи. 2015. № 2 (12). С. 72–79. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2015-2-12-72-79.
- Ларина Т. В. Эмотивная экологичность и эмотивная вежливость в английской и русской анонимной рецензии // Вопросы психолингвистики. 2019. № 1 (39). С. 38–57. https://doi.org/10.30982/2077-5911-2019-39-1-38-57.
- Соловьева Н. В. «Возражение под видом согласия» в научном полемическом тексте: кооперация или манипуляция // Филология в XXI веке. 2022. № 1 (9). С. 84–92.
- Викторова Е. Ю. Прагматический синкретизм в функционировании хеджей (на материале русскоязычного научного дискурса) // Дискурс. 2023. Т. 9, № 4. С. 127–138. https://doi.org/10.32603/2412-8562-2023-9-4-127-138.
- Hedging and discourse: Approaches to the analysis of a pragmatic phenomenon in academic texts / ed. by R. Markkanen, H. Schröder. Berlin; N. Y.: De Gruyter, 1997. 292 p.
- Hyland K. Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse // Discourse Studies. 2005. Vol. 7, iss. 2. P. 173–192. https://doi.org/10.1177/1461445605050365.
- Fraser В. Pragmatic competence: The case of hedging // New Approaches to Hedging / ed. by G. Kaltenböck, W. Mihatsch, S. Schneider. Bingley: Emerald Group Publishing Limited, 2010. P. 15–34. https://doi.org/10.1163/9789004253247_003.
- Богинская О. А. Лексико-синтаксические актуализаторы хеджирования в русском языке: опыт анализа отзывов о диссертации // Русистика. 2023. Т. 21, № 1. С. 18–32. https://doi.org/10.22363/2618-8163-2023-21-1-18-32.
- Boginskaya O. A. Functional categories of hedges: A diachronic study of Russian research article abstracts // Russian Journal of Linguistics. 2022. Vol. 26, № 3. Р. 645–667. http://dx.doi.org/10.22363/2687-0088-30017.
- Чернявская В. Е. Коммуникация в науке: нормативное и девиантное. Лингвистический и социокультурный анализ. М.: Книжный дом «Либроком», 2011. 240 с.
- Викторова Е. Ю. Хеджинг-стратегия в оценочном научном дискурсе: междисциплинарное исследование // Вестник Волгоградского государственного университета. Языкознание. 2024. Т. 23, № 1. С. 5–17. https://doi.org/10.15688/jvolsu2.2024.1.1.
- Martín-Martín P. The mitigation of scientific claims in research papers: A comparative study // International Journal of English Studies. 2008. Vol. 8, iss. 2. P. 133–152.
- Brown P., Levinson S. Politeness: Some universals in language usage. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 1987. 360 p.
- Шмелева Т. В. Вежливость в научном дискурсе // Вежливость и антивежливость в языке и коммуникации: материалы Междунар. науч. конф. (Москва, 23-24 октября 2018 г.) / сост. и отв. ред. И. А. Шаронов. М.: Политическая энциклопедия, 2018. С. 300–307.
- Соловьева Н. В. Толерантность: понятие, концепт, категория // Стереотипность и творчество в тексте: межвуз. сб. науч. тр. Т. 15 / под ред. М. П. Котюровой. Пермь: Изд-во ПГНИУ, 2011. С. 201–207.