Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


мотив

“A story of the extraordinary”

The review is dedicated to the book written by a Doctor of Philological Sciences, Professor, Head of the Department of History of Slavic literatures at the Institute of Slavic Studies of the Russian Academy of Sciences, Head of the Department of Slavic studies and Central European studies at the Russian State University for the Humanities, member of the Union of Writers of Russia, a well-known science fiction scholar, and president of the Association of Science Fiction Researchers, E. N. Kovtun.

Мотивы игры в пьесах А. О. Ремеза «Счастливый конец» и «Проклятие»

Статья посвящена изучению театрального наследия Александра Оскаровича Ремеза (1954–2001) – советского и российского драматурга, открывшего нетипичную линию развития так называемой «чернухи», где внутритекстовой доминантой становится игра как способ мировосприятия и мироощущения. В центре исследования анализ пьес «Счастливый конец» (1974) и «Проклятие» (1980), которые объединяет близость авторских стратегий (камерная обстановка, малое количество действующих лиц близкой возрастной категории, любовный конфликт, мотив дуэли, атмосфера XIX века и др.).

«Повествование о необычайном». Рецензия на: Ковтун Е. Н. Интертекст Мира Посмертия в фантастике XX – XXI веков. М. : Индрик, 2024. 656 с.

Рецензия посвящена книге доктора филологических наук, профессора, зав. отделом истории славянских литератур Института славяноведения РАН, зав. кафедрой славистики и центральноевропейских исследований РГГУ, члена Союза писателей России, известного фантастоведа Е. Н. Ковтун.
Книга построена по принципу путеводителя, в котором представлена галерея миров посмертного существования человеческой души. Материалом исследования стали произведения, написанные писателями-фантастами 20-21 вв., представляющими литературные традиции России, Западной Европы и США.

Черты «альпийского текста» в поэме Н. П. Гронского «Белладонна»

Рассматривается теоретическая база понятия «альпийский текст» и его функционирование в поэме представителя первой волны русского зарубежья Н. Гронского «Белладонна». Данный термин, недавно введённый в научный обиход, исследуется на основе теоретических работ Т. Шайдеггера, Н. Любимовой, Н. Меднис и др. В статье введены основные принципы, характеризующие альпийский текст. С одной стороны, он исследуется в связи с эстетикой швейцарско-немецкого Модерна, с другой стороны, как одна из частей монтанистики и «горной философии» русской литературы.

Alexander Kushner: Two “Visits”

The article considers and compares two poems by A. S. Kushner with a common name – “Visit” (1977 and 1985). They are united by the situation of the lyrical hero returning to the places where he spent his childhood and youth. However, the author’s position is deprived of the nostalgic regret about the past years that is expected in such cases – in particular, due to the mismatch of memories with the real world of the past.

Adverbs as the Lingvistic Markers of the Text’s Precedent (based on the Storey «Nevsky Avenue» by N.V. Gogol and the poem «To ***» by A.S. Pushkin)

In the article comparative analysis of works is held, substantiated by the influence of A.S. Pushkin on the creative life of N.V. Gogol. While examining the purity motive, linguistic markers of the text precedent are investigated, including adverbs as aesthetic units that are relevant for the text integrity, as they are able to accumulate sense capacity and participate in the creation of the emotive field.

Romance Tradition in Bulat Okudzhava’s Poetry: Poetics of «Vanka Morozov»

The poetic song of Bulat Okudzhava «Vanka Morozov» is regarded as an early manifestation of the poet’s self-determination in the context of the romance tradition. Juxtapositions with the genre thought to be the source of the poem (urban romance), with the parody and stylization of romance in the literature of the XXth century are given. The genesis of the key images and motives is traced. A new interpretation of the romance poetics transformation in Okudzhava’s poetry is offered.

Waiting for Game. To the Question of the XIXth Century Russian Drama Poetics

The article studies the motif of waiting for game situation that often occurs in the story-line of the XIXth century Russian comedies, gives ground for its essential importance for the plot-building and creating the characters of the plays, points to the connection of this intertextual situation with the reality of the Russian society, its social, moral and psychological climate.

The Motive of the Bewitched Place in Little Russia Cycles by N. V. Gogol: from Descriptions to Searching for the Original Cause

In the article Gogol’s «Evenings on a Farm Near Dikanka» and «Mirgorod» are studied in terms of the interaction and development of two motives – the motive of the bewitched place and the motive of strange transformations. From this point of view the cycles’ consecutive ideological correlation to «Arabesques» is also outlined.

The Poet’s Roses: the Poem of Bulat Okudzhava «I don’t Want to Write…» in the Context of Classical Tradition

Okudzhava’s poem is regarded in the context of the classical poetics of rose, in the background of the traditional situation «farewell to the lira». The parallels with Pushkin’s, Batyushkov’s, Boratynsky’s and Khodasevich’s poetry are drawn.

Pages