Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


коммуникация

The Internet: the Mass-media Features

The article deals with the comparative analysis of traditional mass-media (press, radio and TV) and the new communicative technology – the Internet. The article contains the analysis of functional characteristics of the World Wide Web: synthetical character, expansive way of development, fragmentariness in giving information, high-speed informational divulgation and high manipulative potential.

ТРЕВЕЛ-ВИДЕОБЛОГИНГ КАК СРЕДСТВО СОЦИАЛЬНОЙ КОММУНИКАЦИИ (ПРАГМАЛИНГВИСТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ)

Тревел-видеоблогинг – современный формат передачи информации о путешествиях и туризме. Исследование данного направления представляет особый интерес в лингвистической науке в связи с динамично развивающимся характером самого явления на современном этапе развития общества. В данной статье впервые рассматривается явление тревел-видеоблогинга, как одного из видов социальной коммуникации, который служит для передачи говорящими своих намерений слушающим. Объектом для данного исследования послужила речь тревел-видеоблогеров.

Interactions of subjects in media sphere

Media sphere is viewed as a space in which the culture of the information society is formed, assisted by mass media, as a sphere of competition, whose participants aim at winning the favor of the audience.

Взаимодействия субъектов в медиасреде

Проанализированы изменения, происходящие в медиасреде, в которой взаимодействуют и используют коммуникационные технологии субъекты политики, экономики, культуры, социальных отношений. Медиасреда рассмотрена как пространство, в котором при участии массмедиа формируется культура информационного общества, как сфера конкуренции, цель участников которой – завоевание предпочтений аудитории.

An attempt of a systematic approach to the typology of supportive communicative units

In the article the author explains the necessity to work out a systematic approach to the description of communicative units of real life communication. The article presents an attempt to solve the problem of classifying the units belonging to the secondary communication level. Based on the previously suggested principles and methods of identifying communicative discourse units, the author provides definitions of primary and secondary (supportive) units.

Опыт системного подхода к типологии вспомогательных единиц общения

В статье обоснована необходимость разработки системного подхода к описанию коммуникативных единиц реальной речевой коммуникации. Представлен авторский опыт решения проблемы типологии единиц вспомогательного уровня общения. На основе ранее разработанных автором принципов и методики выделения коммуникативных единиц дискурса даются дефиниции основных и вспомогательных единиц. Определены типологические структурно-семантические и функциональные признаки единиц вспомогательного уровня общения.

The communicative function of olfactory images in the novels of P. Suskind Perfume and T. Salih The Season of Migration to the North

The article deals with the comparison of olfactory images in Patrick Suskind’s novel Perfume and Tayeb Salih’s The Season of Migration to the North in the communication context of Arab and European cultures. The initial theoretical point, based on the existing developments in the field of literary studies and cultural studies, is the idea of olfactory images as an essential component of the poetics of a work of art. The role played by olfactory images in revealing the characters of the two heroes Jean-Baptiste Grenouille and Mustafa Said is considered.

To the Problem of the Communicative Analysis of Associative Data

The article discusses the possibility of revealing general and individual communication strategies on the material of free associative experiment data; the principle of distinguishing communicative strategies and speech tactics is introduced.

Communicative and Speech Strategies of Representing Scottish National Identity (on the Material of the Regional Analytical Blogs and News Websites)

The author of the article singles out the main strategies of representing Scottish national identity, identifies their historical determination, and presents their link with current world-wide political trends.

Pages