For citation:
Vazhina E. А. The COVID-19 pandemic as one of the factors transforming media editorial management: Experience of the last five years. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 4, pp. 476-482. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-4-476-482, EDN: COAVM
The COVID-19 pandemic as one of the factors transforming media editorial management: Experience of the last five years
The article examines the impact of the COVID-19 coronavirus pandemic, which the world faced in 2020, on the functioning of the Russian media, as well as on the transformation of the work of the editor-in-chief. The widespread lockdown, the introduction of tough restrictions, and the flow of unverified information significantly affected the work of Russian media in 2020: media managers had to learn to manage their teams in dramatically new conditions, using various tools and techniques, to establish interaction with a remote editorial board, and to form new ways of presenting information. The journalistic team, in turn, began to work in new conditions, while trying to maintain prompt work in the information fi eld and rigorous fact-checking. The article answers the following questions: how the work of the editor-in-chief changed during the pandemic, and which practices introduced back then are still relevant. The article uses excerpts from the author’s interviews with Russian media managers from federal publications of various thematic focuses as empirical material. The interviews were conducted several years after the pandemic to clearly track the patterns that emerged. In addition, the article uses interviews with managers from open sources on the Internet. It turned out that five years after the pandemic, some of the practices introduced into the work of media editorial offices during the lockdown have been preserved, as well as the general pattern of remote work, the use of social networks as the main channel of communication, and the reduction of hierarchical levels in media editorial offices.
-
Распопова С. С. Пандемия COVID-19 как триггер для изменений СМИ // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2021. № 4 (42). С. 88–93. https://doi.org/10.47475/2070-0695-2021-10410, EDN: XJIIYY
-
Трофимова Н. А. Влияние цифровых новостей на человеческий капитал в условиях инфодемии // Вестник ЦЭМИ. 2024. Т. 7, № 1. C. 429–435. https://doi.org/10.33276/S265838870030007-0, EDN: KHAEUR
-
Тимощук А. С. Медиареальность XXI века: роль инфодемии в трансформации медиа // Медиареальность XXI века: эпоха глобальных реформ : материалы I междунар. науч.-практ. конф. (г. Москва, МПГУ, 5 марта 2021 г.) / под общ. ред. Т. Н. Владимировой, В. А. Славиной, Н. В. Кодола [Электронное издание]. М. : МПГУ, 2021. С. 282–288. EDN: CSHGPX
-
Землянский А. В. Причины возникновения инфодемии: сравнительный анализ освещения эпидемии SARS и пандемии COVID-19 // Вестник РУДН. Литературоведение. Журналистика. 2021. Т. 26, № 3. C. 570–579. https://doi.org/10.22363/2312-9220-2021-26-3-570-579, EDN: PCUUMC
-
Стернин И. А., Шестерина А. М. Маркеры фейков в медиатекстах. Воронеж : Ритм, 2021. 60 с.
-
Завадская А. В. Словообразовательные неологизмы эпохи пандемии коронавируса в медийном пространстве // Неофилология. 2022. Т. 8, № 2. С. 286–294. https://doi.org/10.20310/2587-6953-2022-8-2-286-294, EDN: UBHIRX
-
Иванова С. В. Инфодемия в зеркале журналистики // Наука и школа. 2021. № 2. С. 60–65. https://doi.org/10.31862/1819-463X-2021-2-60-65, EDN: ANSVMC
-
Федоров А. В., Левицкая А. А., Новиков А. С. Коронавирус как источник медийных манипуляций // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2020. № 2. С. 69–80. EDN: QHCRGC
-
Шаронов А. Эра человечности: как пандемия и удаленка меняют отношения между сотрудниками // Forbes. 2021. 5 февр. URL: https://www.forbes.ru/obshchestvo/420351-era-chelovechnosti-kak-pandemiya-i-udalenka-menyayut-otnosheniya-mezhdu (дата обращения: 22.02.2025).
-
Касьянов В. В. Язык катастрофы: влияние пандемии COVID-19 на социально-культурную коммуникацию // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2021. № 2. С. 38–42. https://doi.org/10.23672/s7123-7197-0648-f, EDN: JSAQUK
-
Пургин Ю. П. Адаптация печатных СМИ к процессу смены модели массовых коммуникаций // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2015. Т. 14, № 6. С. 74–81. EDN: VEYRAD
-
Гатов В. О судьбах прогульщиков на обочине прогресса // Отечественные записки. 2014. № 3 (60). С. 64–79.
-
Раренко А. А., Воронцова В. О. Инфодемия в условиях пандемии COVID-19 // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. Серия 11: Социология. 2021. № 2. С. 94–104. https://doi.org/10.31249/rsoc/2021.02.08, EDN: MRFVXC
-
Коломийцева Е. Ю. Новые медиа в пандемию: пути трансформации // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2021. Т. 1, № 1 (34). С. 144–152. https://doi.org/10.51965/2076-7919_2021_1_1_144, EDN: RYYGYX
-
Ким М. Н. Организационно-управленческие аспекты деятельности конвергентной редакции // Управленческое консультирование. 2014. № 2 (62). С. 108–115. EDN: RXCKOX
-
Подопригора Д. А. Реализация идеи и особенности функционирования конвергентной редакции на примере ИД «Комсомольская правда» и ИД «Коммерсантъ» // Форум молодых ученых. 2018. № 12–3 (28). С. 844–850. EDN: KEVZWL