Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Abbood M. Otherness of individual existence in the context of fake reality. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 212-219. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-2-212-219, EDN: DJSIYK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
070.1+[316.37:316.7]
EDN: 
DJSIYK

Otherness of individual existence in the context of fake reality

Autors: 
Abbood Mohammed Wahhab Abbood, Peoples’ Friendship University of Russia
Abstract: 

The article considers the phenomenon of fake and its infl uence on the individual existence of a person. In circumstances where public opinion is entirely manipulated, the freedom of thought is constrained. Overwhelmed by the excessive infl ux of information, an individual gradually loses the capacity to distinguish between what is true and false. Having embraced the ideological slogan “This is completely diff erent” and acknowledged the importance, the acceptability of double standards, opting for a fabricated reality becomes a choice of the lesser evil for an individual. On the one hand, there exists truth, liberty, and accountability, which necessitates considerable eff ort for a meaningful existence. On the other hand, the devaluation of these values to the level of “one’s own truth,” comfortable conformity, and a reduction in the degree of accountability to the status of “possessing” or “maintaining one’s reputation” enables an individual to seamlessly conform to the prevailing consensus, without stepping out of the comfort zone. The data from domestic and foreign researchers studying this phenomenon are analyzed. Key issues related to the nature of fake, the roles of mass media and new media are identified, the author’s defi nition of this concept is provided. In the context of this article, a “fake” is interpreted as a means of ideological manipulation, serving as a defi ning feature of a text regarding its deviation from the truth. The typical psychological traits of an “average” individual, who generates untruths and is open to accepting them as facts, his/her inclination to “avoid information”, attributing truthfulness to what is essentially an opinion, and showing unquestioning faith in diverse experts, enable contemporary information consumers to merge their personal perception of reality with the constructed reality presented by infl uential media sources. It is concluded that a fake, having various forms of existence, is an ideological tool for manipulating individual and supra-individual consciousness, while individuals fi nd themselves immersed in a new fake reality.

Reference: 
  1. Фромм Э. Бегство от свободы. М. : Академический Проект, 2007. 271 с.
  2. Фромм Э. Иметь или быть. М. : АСТ, 2007. 126 с.
  3. Фальшивые новости // Википедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Фальшивые_новости (дата обращения: 12.06.2023).
  4. Фейк / Словарь синонимов ASIS. В. Н. Тришин. 2013 // Академик.ру. URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_synonims/387676/фейк?ysclid=lsd7y1wj3u510048973 (дата обращения: 02.06.2023).
  5. Cловарь современной лексики, жаргона и сленга. 2014 // Академик.ру. URL: https://argo.academic.ru/5518/фейк (дата обращения: 05.06.2023).
  6. Фейк / Универсальный дополнительный практический толковый словарь. И. Мостицкий. 2005–2012 // Академик.ру. URL: https://mostitsky_universal.academic.ru/5720/фейк?ysclid=lsd9ir7l8o339965681 (дата обращения: 31.05.2023).
  7. Ecker U. K. H., Lewandowsky S., Cook J., Schmid P., Fazio L. K., Brashier N., Kendeou P., Vraga E. K., Amazeen M. A. The psychological drivers of misinformation belief and its resistance to correction // Nature Reviews Psychology. 2022. № 1. P. 13–29. https://doi.org/10.1038/s44159-021-00006-y
  8. Pennycook G., Rand D. G. The Psychology of Fake News // Trends in Cognitive Sciences. 2021. Vol. 25, iss. 5. P. 388–402. https://doi.org/10.1016/j.tics.2021.02.007
  9. Лобанова Т. Н. Лингвистический анализ китайского политического медиадискурса: структура, характеристики и дискурсивные практики : автореф. дис. ... д-ра филол. наук. Мытищи, 2020. 48 с.
  10. Щупкин Н. Э. Специфика распространения фейковых новостей в интернете (на примере г. Волгоград) // Наука и мир. 2023. № 5 (117). С. 17–18.
  11. Гафиатулина Н. Х. Влияние фейковой реальности в пространстве массовой коммуникации на социальное здоровье // Актуальные проблемы моделирования, проектирования и прогнозирования социальных и политических процессов в мультикультуральном пространстве современного общества : материалы VI Всерос. науч. конф. (с междунар. участием) молодых ученых. Ростов-на-Дону : Фонд науки и образования, 2022. С. 9–13. EDN: MPPKQA
  12. Скобелева В. В., Трепалина Н. Е. Проблема точности и объективности информации в эпоху цифровизации информационного пространства // Новые тренды журналистики и медиакоммуникаций / отв. ред. Д. В. Неренц. М. : РГГУ, 2022. С. 135–139. 
  13. Новиков Р. И. Победители реальности: генезис фейковых новостей // Евразийское Научное Объединение. 2021. № 7–3 (77). С. 206–209. https://doi.org/10.5281/zenodo.5168554, EDN: HEHWGC
  14. Что означают наши вердикты // Factheck.kz. URL: https://factcheck.kz/f-a-q/ (дата обращения: 13.06.2023).
  15. Рейтинг достоверности // Проверено.Медиа. URL: https://clck.ru/34pw5A (дата обращения: 31.10.2022). 
  16. Субботский Е. В. Фейкореальность. Наша жизнь в мире симулякров // Психологическая газета. URL: https://psy.su/feed/10465/?ysclid=lsd9qjcm2e731988796 (дата обращения: 07.06.2023).
  17. Черняк А. А. Проблема реальности как основания поступка: экзистенциально-феноменологический подход : автореф. дис. ... канд. филос. наук. Екатеринбург, 2016. 29 с.
  18. Сиразетдинова М. Ф. Манипуляция сознанием: социально-философский анализ : автореф. дис. ... канд. филос. наук. Уфа, 2016. 22 с
Received: 
10.09.2023
Accepted: 
05.02.2024
Available online: 
01.06.2024
Published: 
01.06.2024