Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Alekseeva M. G., Frolova V. A. Germany’s image formed by magazine headlines (on the materials of the youth magazine vitamin de). Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 3, pp. 290-298. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-3-290-298, EDN: RRDZAV

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
[811.112.2:070]:378
EDN: 
RRDZAV

Germany’s image formed by magazine headlines (on the materials of the youth magazine vitamin de)

Autors: 
Alekseeva Marina Gennadievna, Chuvash State Pedagogical University named after. I. Ya. Yakovleva
Frolova Vera Aleksandrovna, Chuvash State Pedagogical University named after. I. Ya. Yakovleva
Abstract: 

This article analyzes the headlines of vitamin de magazine as an image forming tool, which contributes to the formation of the idea of Germany as one of the best educational centres in Europe, for foreign students as well. A headline, as the substantive and intentional core of the whole magazine article, is able to convey the image of the country and its values relevant to the 12+ readership. The study showed that the features of the magazine such as Another View, Country Studies, Life, Vitamin de in Regions, Dialogue, Profession, German Inventors, Tradition, Psychological Test, Recipe, (Professional) Training generate the image characteristics of the country of the target language. The headlines of the articles in these features create an image of Germany as a country with an advantageous geographical position, a country with rich cultural traditions and values accepted by the Russian audience. Headlines about joint German-Russian educational, creative and environmental activities, accessible to all age groups of Russian youth, contribute significantly to the image of Germany as a country with a high research potential, where theory and practice are inextricably linked. The image properties of Germany, practically ideological paradigms “outwardly” directed, are critically reinterpreted in the headlines of those articles in which students with the experience of living in the country share their impressions. Thus, a more realistic view of the destination country with educational objectives is created. Another View feature, as the results of the study show, is designed to balance the ideal and the realistic picture of the country of the target language.

Reference: 
  1. Виниченко В. А. Лексико-стилистическая специфика медиатекстов в формировании имиджа вуза в интернете // Вопросы теории и практики журналистики. 2021. Т. 10, № 2. С. 366–380. https://doi. org/10.17150/2308-6203.2021.10(2).366–380
  2. Боброва Г. Е. Имидж Дональда Трампа в Der Spiegel // Вестник Омского университета. Серия «Исторические науки». 2020. Т. 7, № 2 (26). С. 70–77. https://doi.org/10.24147/2312-1300.2020.7(2).70–77
  3. Череднякова А. Б., Казакова Г. М. Имиджевая культура: верификация явления и концептуализация понятия // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2019. № 33. С. 133–144. https://doi.org/ 10.17223/22220836/33/11
  4. Кондратьева О. Н. Стереотипный медиаобраз Сибирского региона (по материалам Российских СМИ XXI века) // Имагология и компаративистика. 2019. № 12. С. 222–236. https://doi.org/10.17223/24099554/12/11
  5. Десяев Д. Г., Напалкова И. Г. Республика Мордовия: стратегический анализ имиджеобразующих факторов // Ars Administrandi (Искусство управления). 2020. Т. 12, № 2. С. 203–230. https://doi. org/10.17072/2218-9173-2020-2-203-230
  6. Бучатская Ю. В. «Город мечты»: культура и атмосфера как ресурсы формирования имиджа городов (на примере южнонемецкого города Бамберг) // Журнал социологии и социальной антропологии. 2018. № 21(4). С. 130–153. https://doi.org/10.31119/ jssa.2018.21.4.6
  7. Ремчукова Е. Н., Омельяненко В. А. Языковые средства формирования имиджа России в современной рекламе // Вестник РУДН. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2017. Т. 8, № 2. С. 341–349. https://doi.org/10.22363/2313-2299-2017-8-2-341-349
  8. Чепкасов А. В. Образ – имидж – стереотип региона (к определению понятий) // Вестник НГУ. Серия: История, филология. 2016. Т. 15, № 6: Журналистика. С. 83–92.
  9. Ильин М. И. Образ, облик, эйдос, фигура, паттерн. Как слова помогают распознавать образы, ощущать их, понимать значения и смыслы? // Слово.ру: балтийский акцент. 2018. Т. 9, № 2. С. 6–20. https://doi. org/10.5922/2225-5346-2018-2-1
  10. Шестопал Е. Б. Образы государств, наций и лидеров. М. : Аспект Пресс, 2008. 288 с.
  11. Кубрякова Е. С. К определению понятия имиджа // Вопросы когнитивной лингвистики. 2008.   №   1. С. 5–11.
  12. Большой словарь иностранных слов. URL: https://gufo. me/dict/foreign_words (дата обращения: 24.08.2022).
  13. Педагогический терминологический словарь. Санкт- Петербург : Российская национальная библиотека, 2006. URL: https://rus-pedagogical-dict.slovaronline. com/ (дата обращения: 24.08.2022).
  14. Большой энциклопедический словарь. URL: https:// www.vedu.ru/bigencdic/ (дата обращения: 24.08.2022).
  15. Толковый словарь Ожегова. URL: https://gufo.me/dict/ ozhegov (дата обращения: 24.08.2022).
  16. vitamin de: Journal für junge Deutschlerner. URL: htt- ps://www.vitaminde.de/ (дата обращения: 20.08.2022).
  17. Мещеряков А. А., Асмус Н. Г. Структурные и прагматические особенности заголовков в политическом медиадискурсе // Художественное произведение в современной культуре: творчество – исполнительство – гуманитарное знание : сб. ст. / сост. А. С. Макурина. Челябинск : Южно-Уральский гос. ин-т искусства им. П. И. Чайковского. 2020. С. 290–298.
  18. Чертоусова С. В. Концептуальная природа заглавия немецкоязычного газетного текста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13, вып. 8. С. 203–208. https://doi.org/10.30853/ filnauki.2020.8.38
  19. Гончарова Е. А., Шишкина И. П. Интерпретация теста : учеб. пособие по немецкому языку. М. : Выс- шая школа, 2005. 368 с.
  20. Беглова Е. И. Особенности заголовка в современной газетно-журнальной публицистике // Медиалингвистика. Вып. 4. Профессиональная речевая коммуникация в массмедиа : сб. ст. / под ред. Л. Р. Дускаевой; отв. ред. Н. С. Цветова. СПб. : С.-Петербургский гос. ун-т, ин-т «Высшая школа журналистики и массовых коммуникаций», 2015. С. 151–154.
  21. Жданов С. С. Ученость «Германии туманной»: к комическому образу немецкого ученого в русской литературе конца XVIII – начала XX в. // Вестник СГУГиТ. 2017. Т. 22, № 4. С. 243–256.
  22. Быстрова Т. Ю. Аксиология бренда : к методологии культурного брендинга территории // PR в изменяющемся мире: Региональный аспект. Барнаул : Изд-во Алтайского ун-та, 2011. Вып. 9. С. 85–95.
  23. Lindner R. Textur, imaginaire, Habitus – Schlüssel- begriffe der kulturanalytischen  Stadtforschung // Die Eigenlogik der Städte. Neue Wege für die Stadt- forschung / Hg. H. Berking, M. Low. Frankfurt a/M ; New York : Campus Verlag, 2008. S. 83–94.
  24. Савельева О. О. Идеология // Большая российская энциклопедия. URL: https://bigenc.ru/sociology/ text/2000230 (дата обращения: 11.08.2022).
  25. Идеология // Новейший философский словарь. URL: https://gufo.me/dict/philosophy/D0%AF (дата обраще- ния: 11.08.2022).
Received: 
27.08.2022
Accepted: 
12.05.2023
Available online: 
31.08.2023
Published: 
31.08.2023