Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Zhang Y. Features of the teacher’s interaction with Russian and Chinese student audiences. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 228-233. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-2-228-233, EDN: ZKDFBI

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.064.2-057.875(=581.11/=161.1):811.161.1’243
EDN: 
ZKDFBI

Features of the teacher’s interaction with Russian and Chinese student audiences

Autors: 
Abstract: 

This article deals with the peculiarities of the teacher’s interaction with the Russian and Chinese student audiences in the process of teaching in the higher education system of the Russian Federation. Russian and Chinese students’ audience features were analyzed in terms of using these features in the professional activity of a teacher teaching Russian and Chinese students both individually and as part of mixed groups. The author highlights the following as the main features of Chinese students: collectivism, respect for elders, fear of “losing one’s face”, good memory, tendency to memorize the material, orientation to the fact that the teacher is always right, compliance with the principles of subordination, diff erent from Russian practice, ambiguous attitude to non-traditional forms of classroom instruction, positive attitude to the use of electronic learning tools. Russian and Chinese students are also given a comparative description from the point of view of the peculiarities of the mentality of the representatives of Chinese and Russian linguoculture. It is concluded that a university teacher who takes into account the peculiarities of the Chinese audience will be able to structure the educational process in such a way that all the peculiarities of the mentality of Chinese students will be taken into account. The author also concludes that the due regard of the Russian and Chinese students’ national characteristics will make it possible to teach eff ectively in mixed student groups. The fi nal paragraphs present possible prospects for further research into the peculiarities of teacher interaction with Russian and Chinese student audiences at the current stage of the development of the higher education system of the Russian Federation. 

Reference: 
  1. Баранова И. И., Чуваева К. М. Особенности обучения и адаптации китайских студентов в поликультурной образовательной среде вузов Российской Федерации // Terra Linguistuca. 2011. № 1. С. 67–73.
  2. Ван Ли, Баранова И. И. Проблемы формирования коммуникативной компетенции в учебно-профессиональной сфере общения у студентов Китайской Народной Республики в условиях неязыковой среды // Terra Linguistuca. 2015. № 4 (232). С. 153–159. https://doi.org/10.58627JHSS.232.18
  3. Интернационализация российских вузов: китайский вектор : доклад / Н. Е. Боревская [и др.]. М. : Спецкнига, 2013. 69 с. (Российский совет по международным делам (РСМД); 2013 г., № 13).
  4. Сорокина Е. Ю. Особенности межкультурной коммуникации российских преподавателей и студентов со студентами-иностранцами // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2009. № 10 (78). С. 236–244.
  5. Ван Лися. Обучение китайских студентов русскому языку с учетом национальной языковой личности (начальный этап обучения) // Интерактивная наука. 2017. URL: https://interactive-plus.ru/e-articles/357/Action357-464039.pdf (дата обращения: 20.07.2023).
  6. Тянь Юань. Проблемы коммуникации между российским преподавателем и китайским студентом // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10, № 1 (34). С. 287–290. https://doi.org/10.26140/bgz3-2021-1001-0066
  7. Ли Минь. Адаптация китайских студентов к обучению в российском вузе: лингводидактические задачи // Педагогическое образование в России. 2011. № 1. С. 165–169.
  8. Иванова Н. И. Взаимоотношение студента и преподавателя как один из факторов качества обучения в вузе // Высшее образование в российских регионах: вызовы XXI века : сб. материалов Всерос. науч.- практ. конф. (17 сентября 2018 г., УрФУ, Екатеринбург). Екатеринбург : Кабинетный ученый, 2018. С. 185–189.
  9. Коваль О. И. Особенности взаимоотношений преподавателя и студента // Вестник Волжской государственной академии водного транспорта. 2015. № 43. С. 166–169.
  10. Распертова С. Ю. Современные культурные стратегии Китайской Народной Республики в практике международного взаимодействия : дис. ... канд. филос. наук. М., 2011. 201 с.
  11. Шарипова Р. Х. Самоидентификация российских и китайских студентов // Социологические исследования. 2014. № 3. С. 88–93.
  12. Антонова Ю. А. О некоторых тонкостях преподавания РКИ китайским студентам // Педагогическое образования в России. 2016. № 12. С. 13–16.
  13. Шантурова Г. А. К вопросу о роли этнопсихологическихфакторов в обучении РКИ китайских студентоврусистов // Методика преподавания РКИ: традиции и современность : сб. материалов науч.-практ. конф. (к сорокалетию кафедры преподавания РКИ). М. : Гос. ИРЯ им. А. С. Пушкина, 2015. 229–236 с.
  14. Балыхина Т. М., Чжао Юйцзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления. 2-е изд. М. : РУДН, 2010. 344 с.
  15. Вакула Е. А., Колесникова В. В., Можаева Е. Ю. Особенности преподавания русского языка как иностранного китайским слушателям на начальном этапе обучения // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 4. С. 38. EDN: YMGYJV
Received: 
05.08.2023
Accepted: 
05.02.2024
Available online: 
01.06.2024
Published: 
01.06.2024