Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Zamaldinov V. E. Expressive ways of creating new nominations in social networks (on the example of the Telegram social network). Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 1, pp. 20-25. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-1-20-25, EDN: XVMGZM

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1’27’373.43:004.738.5
EDN: 
XVMGZM

Expressive ways of creating new nominations in social networks (on the example of the Telegram social network)

Autors: 
Zamaldinov Vladislav Evgenyevich, Nizhny Novgorod Academy of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation
Abstract: 

The article analyzes expressive ways of creating new lexical units. The material consists of contexts of various contents extracted from the open resources of the Telegram messenger in the space of 2021–2023. Research methods and techniques include continuous sampling, the descriptive method with elements of interpretive analysis, word-formation analysis. New nominations formed with the help of contamination have been identified. Such word-forming neologisms are used to create a comic effect. The contaminated innovations that participate in the strategy of discrediting Orthodoxy are analyzed. New lexical units indicate a low communicative competence of the addresser. Tmesis nominations are characterized. It is proved that these media innovations have a special expressiveness, attract the user’s attention. The new nominations that have arisen as a result of the inter-word overlap are considered. It is confirmed that media innovations created with the help of inter-word overlay express evaluation and are a means of language play. The new nominations formed as a result of graphixation and its varieties are analyzed. Graphic hybrids participate in the creation of intentional ambiguity, express an individual element, stimulate the imagination of readers. New lexical units based on precedent phenomena are registered. It is established that such new nominations attract the attention of the addressee, disrupt predictability, enhance the expressiveness of the title. Such media innovations are noted, which have expletive and obscene lexemes in their structures as derivational bases. Aggressive nominations cause users to backlash, to violate ethical norms of speech behavior. The results of this paper may be of interest to teachers, students, cadets, as well as to anyone interested in active processes in the field of word formation. 

Reference: 
  1. Иванова М. В., Клушина Н. И. Креативные возможности языка в интернет-коммуникации // Вестник Российского фонда фундаментальных исследований. Гуманитарные и общественные науки. 2021. № 1 (103). С. 52–62. https://doi.org/10.22204/2587-8956-2021-103-01-52-62
  2. Ильясова С. В. Будет ли covidно? Языковая игра через призму лингвоэтики (на материале современных российских СМИ) // Динамика языковых и культурных процессов в современной России. 2022. № 7. С. 169–172. EDN: ZSLRPK
  3. Петрухина Е. В. Когнитивный механизм словообразовательных актов и универбация // Когнитивные исследования языка. 2022. № 4 (51). С. 336–341. EDN: PILWYY
  4. Замальдинов В. Е. Новообразования как средство речевого воздействия в региональных нижегородских СМИ // Язык. Право. Общество : сб. ст. IV Междунар. науч.-практ. конф. (Пенза, 11–13 октября 2016 г.) / под ред. О. В. Барабаш, Т. В. Дубровской, А. К. Дятловой, Н. А. Павловой. Пенза : Изд-во ПГУ, 2016. С. 218–221. EDN: XEXGYT
  5. Замальдинов В. Е. Словообразовательные неологизмы в языке СМИ и интернет-коммуникации: эколингвистический аспект // Экология языка и коммуникативная практика. 2019. № 4 (1). С. 13–19. https://doi.org/10.17516/2311-3499-073
  6. Николина Н. А. Постфиксальные глаголы-неологизмы в современной русской речи // Языки и культуры в цифровую эпоху : сб. ст. по материалам Междунар. науч. конф. (Нижний Новгород, 28–30 октября 2022 г.). Нижний Новгород : ННГУ им. Н. И. Лобачевского, 2022. С. 256–262.
  7. Катермина В. В. Английские неологизмы с суффиксом -ism: семантический и стилистический потенциал // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2023. № 1 (48). С. 7–12. https://doi.org/10.36622/AQMPJ.2023.87.72.001
  8. Ребрина Л. Н. Неодобряемые / одобряемые фрагменты современной социальной реальности: неузуальные неономинации // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2. Языкознание. 2023. Т. 22, № 2. С. 5–22. https://doi.org/10.15688/jvolsu2.2023.2.1
  9. Петренко Д. А., Лихачев Э. В., Чернышова М. В. Конструирование виртуальной языковой личности в социальной сети ВКонтакте (на материале немецкого языка) // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Филологические науки. 2023. Т. 9 (75), № 1. С. 78–85.
  10. Иванова М. В., Клушина Н. И. Русский язык в современном интернет-пространстве: динамические процессы и тенденции развития // Русистика. 2021. Т. 19, № 4. С. 367–382. https://doi.org/10.22363/2618-8163-2021-19-4-367-382
  11. Намитокова Р. Ю. Авторские неологизмы: словообразовательный аспект. Ростов н/Д : Изд-во Ростовского ун-та, 1986. 156 с.
  12. Копнина Г. А. Речевые тактики и приемы дискредитации православия в современной информационнопсихологической войне (на материале интернеттекстов // Политическая лингвистика. 2017. № 5 (65). С. 206–216.
  13. Уголовный кодекс Российской Федерации от 13.06.1996 № 63-ФЗ (ред. от 29.12.2022, с изм. от 15.03.2023). Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
  14. Нефляшева И. А. Окказиональное сращение: хештеги и мемы как факторы актуализации способа словообразования // Неология. Неография. 2021 : сб. ст. Междунар. науч. конф. (Санкт-Петербург, 01–02 декабря 2021 г.). СПб. : Ин-т лингвистических исследований РАН, 2022. С. 143–152.
  15. Красных В. В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология : курс лекций. М. : Гнозис, 2002. 284 с.
  16. Базылев В. Н. Инвективность медийного языка: логика понятия и оценочные коннотации // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе : сб. науч. тр. Вып. 16. Орел : Орловский гос. ин-т культуры, 2019. С. 30–43. EDN: EXZRIE
  17. Шмелева Е. Я. Интернет-коммуникация: новые тенденции в русском словообразовании // Верхневолжский филологический вестник. 2015. № 2. С. 46–52.

 

Received: 
12.10.2023
Accepted: 
10.11.2023
Available online: 
01.03.2024
Published: 
01.03.2024