Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Zemlyanskiy A. V. COVID-19 Pandemic in the media mirror: The issue of media influence. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 346-353. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-3-346-353, EDN: HIBUF

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
[616-036.21:578.834.1]:[070:316.77]
EDN: 
HIBUF

COVID-19 Pandemic in the media mirror: The issue of media influence

Autors: 
Zemlyanskiy Alexander Valentinovich, Moscow State Pedagogical University
Abstract: 

This article deals with the study and analysis of the role of media as a tool for influencing mass consciousness during the COVID-19 pandemic. Media researchers attempted to analyze the extent of media’s impact on recipients’ decisions, such as vaccine refusal, non-compliance with quarantine measures, and violation of other restrictions imposed during the global health crisis. One of the reasons for the destructive behavior of citizens in different countries was the infodemic – the oversaturation of the global media landscape with unreliable and unverified information. In these circumstances, the media had various tasks, from informing the audience about processes related to the new disease to promoting vaccination. This led to the media resorting to various models of influencing the audience, described in both classical theories of media influence and modern ones. The author of the article analyzed publications from the perspective of media influence, as well as research aimed at identifying the mechanisms of media influence on society during the COVID-19 pandemic. As a result of the study, the author concludes that the influence of media on society is a structurally and functionally complex process influenced by numerous factors such as the information policies of specifi c media outlets, individual characteristics of journalists and information recipients, the political environment, etc. It was also established that during the pandemic, distortions in the communication process occur not randomly but according to specific models described in various theories of strong media influence, including the magic bullet theory, framing, agenda-setting, and others

Reference: 
  1. Bryant J., Zillmann D. Media effects. Advances in Theory and Research // Lawrence Erlbaum Associate. 2002. URL: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/58135/1/15.Jennings%20Bry... (дата обращения: 09.01.2024).
  2. Lang A. Discipline in Crisis? The Shifting Paradigm of Mass Communication Research // Communication Theory. 2013. Vol. 23, iss. 1. P. 10–24. https://doi.org/10.1111/comt.12000 
  3. Borah P. Media effects theory // The International Encyclopedia of Political Communication. 2016. https://doi.org/10.1002/9781118541555.wbiepc156. URL: https://www.researchgate.net/profi le/PorismitaBorah/publication/314119579_Media_Effects_Theory/links/59d5d9f9a6fdcc8746989933/Media-EffectsTheory.pdf (дата обращения: 09.01.2024).
  4. Lasswell H. Propaganda technique in the World War. New York : Peter Smith, 1927. 233 p. 
  5. Семёнова А., Корсунская М. Контент-анализ СМИ: проблемы и опыт применения. М. : Ин-т социологии РАН, 2010. 324 с. 1 электрон. опт. диск; 12 см.
  6. Меретукова О., Нестерова С., Харин В., Стрельцов О., Маторина О. Анализ особенностей информационно-психологического воздействия на личность в условиях пандемии COVID-19 // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Регионоведение: философия, история, социология,  юриспруденция, политология, культурология». 2021. Вып. 2 (279). С. 66-78. https://doi.org/10.53598/2410-3691-2021-2-279-66-78
  7. «Этот вирус – чудо чудесное». Елена Малышева объяснила, что назвала COVID-19 чудом потому, что умирают только старики // Аргументы недели. 2020. URL: https://argumenti.ru/society/2020/04/661267 (дата обращения: 09.01.2024).
  8. Елена Малышева. Вечерний Ургант // Вечерний Ургант. 2020. URL: https://www.1tv.ru/shows/vecherniy-urgant/vypuski/elena-malysheva-vecher... (дата обращения: 09.01.2024).
  9. Доктор Мясников рассказал о «русском чуде» в связи с коронавирусом // Взгляд. URL: https://vz.ru/news/2020/4/11/1033794.html (дата обращения:  09.01.2024).
  10. Доктор Мясников о панике из-за коронавируса: «Ищите, кому выгодно» // Вести. URL: https://www.vesti.ru/doc.html?id=3233653 (дата обращения: 09.01.2024).
  11. Михалков Н. У кого в кармане государство? // Бесогон TV. URL: https://www.youtube.com/watch?v=MEtaaNNuVCI (дата обращения: 09.01.2024).
  12. Temperton J. How the 5G coronavirus conspiracy theory tore through the internet // Wired. URL: https://www.wired.co.uk/article/5g-coronavirus-conspiracy-theory (дата обращения: 09.01.2024).
  13. Осипов А. «Мы скрестили атипичную пневмонию и вирус летучих мышей». Американские вирусологи создали смертельный коронавирус еще в 2015 году //  Комсомольская правда. 2020. URL: https://www.kp.ru/daily/27107/4182568/ (дата обращения: 09.01.2024).
  14. Абрамов А. О таинственном вирусе советские газеты писали еще 40 лет назад // Комсомольская правда. 2020. URL: https://www.kp.ru/daily/27109.4/4184715/?ysclid=lq2dvb827w46625629 (дата обращения: 09.01.2024).
  15. Генпрокуратура признала фейком ролики о создании коронавируса ради чипизации людей // Интерфакс. 2020. URL: https://www.interfax.ru/russia/707413 (дата обращения: 09.01.2024).
  16. Новости здравоохранения // Высшая школа организации и управления здравоохранением. 2020. URL: https://www.vshouz.ru/news/analitika/wcs-4009/ (дата обращения: 09.01.2024).
  17. Более 70% россиян не хотят делать прививку от коронавируса, показал опрос // РИА Новости. 2020. URL: https://ria.ru/20201005/privivka-1578199577.html (дата обращения: 09.01.2024).
  18. Gerbner G., Gross L., Morgan M., Signorielli N. Growing up with television: The cultivation perspective // Against the mainstream: The selected works of George Gerbner / ed. by M. Morgan. 1994. P. 193–213. URL: https://www.researchgate.net/publication/232498956_Growing_up_with_telev... (дата обращения: 09.01.2024).
  19. The Impact of Media: Sharing Our Minds and Hearts // Red Dot Films. 2021. URL: https://www.reddotfilms.net/the-theoretical-and-practical-problems-assoc... (дата обращения: 09.01.2024).
  20. Cohen B. The press and foreign policy. University of California, 1993. 281 p. URL: https://archive.org/details/pressforeignpoli00coherich/page/n11/mode/2up (дата обращения: 09.01.2024). 
  21. Lippmann W. Public Opinion. New Brunswick, NJ : Transaction Publishers, 1998. 418 p. 
  22. McCombs M., Shaw D. The Agenda-Setting Function of Mass Media // Public Opinion Quarterly. 1972. Vol. 36, № 2. P. 176–187. 
  23. Левин А. Как пандемия COVID-19 изменила СМИ и что будет дальше // Курсив. 2020. URL: https://kz.kursiv.media/2020-05-20/kak-pandemiya-covid-19-izmenila-smi-i... (дата обращения: 09.01.2024).
  24. Ducharme J. News Coverage of Coronavirus in 2020 is Very Different Than it Was For Ebola in 2018 // Time. 2020. URL: https://time.com/5779872/coronavirusebola-news-coverage/ (дата обращения: 09.01.2024).
  25. Swathi P., Dinesh B. Snowballed Covid-19 Spread and Waned News Coverage in Indian Newspapers // Annals of the Romanian Society for Cell Biology. 2021. Vol. 25, iss. 6. P. 11299–11306. 
  26. Smith N., Newey S. Coronavirus: Fears rise of Chinese cover-up as 56 million in lockdown and hospitals overwhelmed // The Telegraph. 2020. URL: https://www.telegraph.co.uk/news/2020/01/24/coronavirus-fearsrise-chines... (дата обращения: 09.01.2024).
Received: 
10.01.2024
Accepted: 
08.05.2024
Available online: 
30.08.2024
Published: 
30.08.2024