Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


детство

World-modeling universals of childhood in M. A. Osorgin’s story From the Little House

The purpose of this article is to consider the specific features of the artistic embodiment of the components of the author’s childhood world model in the story From the Little House by the writer of the first wave of the Russian émigré, M. A. Osorgin. The author-narrator appears as the central world-modeling category of the work. He remembers, reflects, describes himself as a child. The theme of memory stated in the story is the leading one for the autobiographical prose of the Russian émigré writers.

The representation of childhood in the autobiographical narrative structure (F.-R. de Chateaubriand and George Sand)

The article considers the theme of childhood and the specific features of its representation in the Mémoires d’outre-tombe by F. R. de Chateaubriand and Histoire de ma vie by Georges Sand. Childhood is seen as an integral structural element of the self-narrative, the artistic concept of which is formed in the context of the era and the existing literary tradition.

Образ детства в повествовательной структуре мемуарно-автобиографической прозы (Ф. Р. де Шатобриан и Жорж Санд)

Статья посвящена теме детства и особенностям его изображения в воспоминаниях Ф. Р. де Шатобриана и Жорж Санд. Детство рассматривается как неотъемлемый структурный элемент повествования о себе, художественная концепция которого формируется в контексте эпохи и литературной традиции. Осмысление закономерностей этого процесса важно с литературоведческой точки зрения, так как позволяет выявить разнообразие форм романтического мировидения, проследить их динамику.

Миромоделирующие универсалии детства в повести М. А. Осоргина «Из маленького домика»

Целью настоящей статьи явилось рассмотрение специфики художественного воплощения компонентов художественной модели мира детства автора в повести «Из маленького домика» писателя Русского зарубежья первой волны Михаила Андреевича Осоргина. Еще одной важной проблемой исследования явилось раскрытие вопроса о первоосновах человеческой жизни. Автор-повествователь предстает центральной миромоделирующей категорией произведения. Он вспоминает, размышляет, описывает себя в детстве. Все в произведении подчинено авторской творческой силе, его внутренним переживаниям, ощущениям.

Childhood in the «Memoires» by Mlle De Montpensier

The article considers Mlle de Montpensier’s approach to depicting childhood on the materials of her «Memoires». The viewpoint of the memoire writer is analyzed as compared to the image of the protagonist; the significance of the ‘childhood’ piece in the context of the whole book is determined.