Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Shestakova E. Y. World-modeling universals of childhood in M. A. Osorgin’s story From the Little House. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 421-426. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-421-426, EDN: JDIWAU

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
82 1.161.1.09-31+929Осоргин
EDN: 
JDIWAU

World-modeling universals of childhood in M. A. Osorgin’s story From the Little House

Autors: 
Shestakova Elena Yuryevna, Humanitarian Institute of the branch of the Northern (Arctic) Federal University in Severodvinsk
Abstract: 

The purpose of this article is to consider the specific features of the artistic embodiment of the components of the author’s childhood world model in the story From the Little House by the writer of the first wave of the Russian émigré, M. A. Osorgin. The author-narrator appears as the central world-modeling category of the work. He remembers, reflects, describes himself as a child. The theme of memory stated in the story is the leading one for the autobiographical prose of the Russian émigré writers. Everything in the work is controlled by the author’s creative power, his inner experiences and sensations. Alongside with that, by describing himself in his childhood, the author gives an infant, a child an opportunity to become the subject of world modeling and at the same time a participant of the depicted events. As a result, the reader sees the child’s world as he himself created and modeled it. The “voice” of the adult narrator is nevertheless significant in the story. The artistic model of the world, recreated in the work, is based on a number of images-memories, saturated with philosophical, historical, and ethical issues. The story presents a picture of the world that has special world-modeling universals, expressed by means of oppositions, the antithesis of the eternal and the mundane, models of world duality, the opposition of Space and Chaos, the image of changing space, recurrent themes, motifs and images that undergo a symbolic generalization. The earthly world correlates with the idea of the fragility of human existence. The image of home is interpreted as a space of protection, peace, desired solitude, and unaffectedness. Infancy is associated with the category of eternity. The world-modeling category of time in Osorgin’s story acquires the characteristics of fleetingness, cosmic f l ow, return from the present to the past, duration, and expansion. The theme of music plays a big role. Childhood is interpreted as a time of ultimate harmonious existence. Scenes of nature are closely related to the themes of origins, beauty and spiritual purity. The story combines real and fantastic plans. The author’s reflections are addressed to the fate of Russia and issues of spiritual national existence.

Reference: 
  1. Марченко Т. В. Творчество М. А. Осоргина, 1922–1942: из истории литературы русского зарубежья : дис. … канд. филол. наук. М., 1994. 211 с.

  2. Ласунский О. Г. В споре с эпохой // М. А. Осоргин. Воспоминания. Повесть о сестре. Воронеж: Изд-во Воронежского ун-та, 1992. С. 5–24.

  3. Поликовская Л. В. Публицистика Михаила Осоргина (август 1916 – сентябрь 1918 гг.): темы, идеи, жанры // Михаил Осоргин: жизнь и творчество: Материалы первых Осоргинских чтений (23–24 ноября 1993 г.) / ред. колл.: В. В. Абашев (отв. ред.), Р. В. Комина, О. Г. Ласунский. Пермь: Пермский ун-т, 1994. С. 77–85.

  4. Авдеева О. Ю. «Ласточки непременно прилетят» // М. А. Осоргин. Сивцев Вражек. М.: Московский рабочий, 1990. С. 15–20.

  5. Захарова В. Т. Повесть М. Осоргина «Из маленького домика» и рассказ Ив. Бунина «Из записей неизвестного»: своеобразие жанрового синтеза // Emigrantologia Słowian. 2015. Vol. 1. S. 39–51.

  6. Bortnowski A. Историческое время в эмигрантской прозе Михаила Осоргина. Poznań: Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, 2016. 209 s. https://doi.org/10.14746/9788394719890

  7. Аванесян И. Б. Художественная модель мира в произведениях отечественных писателей конца XX – начала XXI вв. в парадигме христианской духовности: автореф. дис. … канд. филол. наук. Ставрополь, 2020. 20 с.

  8. Левина Н. Н. Специфика художественного миромоделирования в поэзии Н. Циликина // Вестник угроведения. 2022. Т. 12, № 3 (50). С. 453–462. https://doi.org/10.30624/2220-4156-2022-12-3-453-462

  9. Гарипова Г. Т. Принципы миромоделирования в русской прозе XX века: автореф. дис. … д-ра филол. наук. Владимир, 2021. 42 с.

  10. Ларина Н. А. Миромоделирующие универсалии в малой прозе Леонида Андреева и Валерия Брюсова: автореф. дис. … д-ра филол. наук. М., 2018. 38 с.

  11. Дулова С. А., Николаев Н. И. Проза Гайто Газданова в контексте меняющейся художественной картины мира // Litera. 2019. № 4. С. 128–134. https://doi.org/10.25136/2409-8698.2019.4.30501

  12. Осоргин М. А. Времена. Происшествия зеленого мира. М.: НПК «Интелвак», 2005. 448 с.

  13. Осоргин М. А. Сивцев Вражек. М.: Панорама, 1999. 464 с.

  14. Успенский Б. А. Поэтика композиции: структура художественного текста и типология художественной формы. М.: Искусство, 1970. 223 с.

  15. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки исторической поэтики // М. М. Бахтин. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975. С. 234–407.

  16. Жиганова О. Г. Художественная историософия М. А. Осоргина: автореф. дис. … канд. филол. наук. Самара, 2014. 23 с.

  17. Филипповский Г. Ю. Динамическая поэтика русской литературы. СПб.: Дмитрий Буланин, 2008. 420 с.

  18. Урвилов В. Поэтика композиции романов о революции 20-х гг. XX в. («В тупике» В. В. Вересаева, «Сивцев вражек» М. А. Осоргина, «Мирская чаша» М. М. Пришвина): дис. … канд. филол. наук. Нижний Новгород, 2010. 247 с.

  19. Литература русского зарубежья: 1920–1940 / сост. и отв. ред. О. Н. Михайлов. М.: Наследие, 1993. 336 с.

  20. Поликовская Л. В. Большая политика и «маленький домик»: К 70-летию со дня смерти Михаила Осоргина // Сибирские огни. 2012. № 4. С. 139–147.

  21. Дядичев В. Михаил Осоргин – свидетель истории // М. А. Осоргин. Сивцев Вражек. М.: Панорама, 1999. С. 5–30.

  22. Герасимова М. А. Философия космизма в творчестве Михаила Осоргина // Вестник РУДН. Литературоведение. Журналистика. 2013. № 4. С. 80–86. EDN: ROXUPP

Received: 
05.10.2024
Accepted: 
28.08.2024
Available online: 
29.11.2024
Published: 
29.11.2024