Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Popova A. В. The representation of childhood in the autobiographical narrative structure (F.-R. de Chateaubriand and George Sand). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 395-403. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-395-403, EDN: FHGDDF

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.133.1.09-94+929[Шатобриан+Санд]
EDN: 
FHGDDF

The representation of childhood in the autobiographical narrative structure (F.-R. de Chateaubriand and George Sand)

Abstract: 

The article considers the theme of childhood and the specific features of its representation in the Mémoires d’outre-tombe by F. R. de Chateaubriand and Histoire de ma vie by Georges Sand. Childhood is seen as an integral structural element of the self-narrative, the artistic concept of which is formed in the context of the era and the existing literary tradition. The conceptualization of the mechanisms of this process seems to be important from the perspective of literary studies, as it allows us to reveal the variety of forms of Romantic worldview and trace their dynamics. The comparative analysis of texts created by authors who belong to different literary generations and represent the extremes of the French Romantic tradition in their work is aimed at exploring the mechanisms and individual features of the childhood representation within the framework of the narrative model developed under the influence of Romanticism. The comparison of the two author’s concepts of childhood reveals the general Romantic dominant perception of this phenomenon, demonstrates the evolution of views on the child in the culture of the first half of the 19th century, and also reveals the specific nature of memoirists’ self-perception expressed in the techniques of recreating child hood. It is shown that Chateaubriand’s portrayal of childhood is focused exclusively on his own, in his opinion, unique experiences that allow him to identify in a child the outlines of the future “son of the century”, a lonely and frustrated wanderer, while for George Sand her personal experience becomes the material for analyzing the phenomenon of childhood itself. Using the material of her own memories, she creates both a deeply intimate and psychologically convincing image of childhood, thereby expanding the palette of topoi formed by her predecessors and forestalling the discoveries of age psychology. This study allows us to conclude that the two narrative models, while retaining the general Romantic tendency to mythologize childhood, also distinctly record the transition from the marked egocentrism and introspection of the older generation of Romantics to the overcoming of individualism and searching for new narrative strategies among writers who worked at a later stage of French Romanticism and were influenced by new aesthetic, philosophical and social concepts.

Reference: 
  1. Психология человека от рождения до смерти / под общ. ред. А. А. Реана. М.: АСТ, 2015. 656 с. (Психология. Высший курс).

  2. Детство в европейских автобиографиях. От Античности до Нового времени: антология / ред.-сост. В. Г. Безрогов, Ю. П. Зарецкий, О. Е. Кошелева. СПб.: Алетейя, 2019. 622 с. (Независимый альянс).

  3. Мамычева Д. И. Феномен детства в европейской культуре: от скрытого дискурса к научному знанию: автореф. дис. ... канд. культурологии. СПб., 2009. 29 с.

  4. Кон И. С. Ребенок и общество: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по психологическим и педагогическим специальностям. М.: Академия, 2003. 336 с. (Высшее профессиональное образование. Психология).

  5. Diaz B. «L’enfance au féminin»: le récit d’enfance et ses modèles dans des autobiographies de femmes au XIXe siècle // Le Récit d’enfance et ses modèles / édité par Anne Chevalier et Carole Dornier. Caen: Presses universitaires de Caen, 2003. P. 161‒176. https://doi.org/10.4000/books.puc.10020

  6. Платон. Собр. соч.: в 4 т. Т. 4. М.: Мысль, 1994. 830 с.

  7. Аристотель. Евдемова этика. М.: ИФ РАН, 2005. 448 с.

  8. Августин Аврелий. Исповедь. Петр Абеляр. История моих бедствий. М.: Республика, 1992. 335 с.

  9. Полное собрание творений и писем святителя Игнатия Брянчанинова: в 8 т. Т. 4. Приношение современному монашеству. М.: Паломник, 2014. 624 с.

  10. Le Grand V. La naissance de l’enfant dans l’histoire des idées politiques // Cahiers de la Recherche sur les Droits Fondamentaux. 2006. № 5. P. 11‒22. https://doi.org/10.4000/crdf.7117

  11. Арьес Ф. Ребенок и семейная жизнь при Старом порядке. Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 1999. 416 с.

  12. Кант И. Собр. соч.: в 8 т.: юбилейное издание 1794‒1994: пер. с нем. / под общ. ред. А. В. Гулыги. М.: ЧОРО, 1994. 718 с. (Мировая философская мысль).

  13. Павлова С. Ю. Автобиографизм в мемуарах французских аристократов второй половины XVII века. Саратов: Изд-во Саратовского ун-та, 2020. 356 с.

  14. Lejeune Ph. L’autobiographie en France. Paris: Colin, 1971. 272 p.

  15. Руссо Ж.-Ж. Исповедь. М.: Захаров, 2004. 704 с.

  16. Головина Л. Из чего состоит романтизм? Основные понятия и темы // Лаврус – просветительский проект Третьяковской галереи: [сайт]. URL: https://lavrus.tretyakov.ru/publications/iz-chego-sostoit-romantizm/ (дата обращения: 10.07.2023).

  17. Steffens H. Was ich erlebte. Leipzig: Dieterich’sche Verlagsbuchhandlung, 1938. 460 S.

  18. Мишле Ж. Народ. М.: Наука, 1965. 207 с.

  19. Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании // Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. Т. 1. М.: Педагогика, 1981. 654 с.

  20. Sand G. Histoire de ma vie, Œuvres autobiographiques / G. Lubin (éd.): en 2 vols. Paris: Gallimard. Vol. 1. 1970. 1470 p.; Vol. 2, 1971. 1638 p. (Bibliothèque de la Pléiade).

  21. Шатобриан Ф. Р. де. Замогильные записки. М.: Изд-во Сабашниковых, 1995. 736 с.

  22. Chateaubriand F.-R. de. Mémoires d’outre-tombe / J.-Cl. Berchet (éd.): en 4 vols. Paris: Bordas, 1989. 800 p. (Coll. «Classiques Garnier». Vol. 1).

  23. Фрейд З. Психопатология обыденной жизни. М.: «Современные проблемы» Н. А. Столяр, 1923. 256 с. (Научная библиотека «Современных проблем»).

  24. Berchet J.-Cl. Préface // Chateaubriand F.-R. de. Mémoires d’outre-tombe: en 4 vols. Paris: Bordas, 1989. P. 5‒49. (Coll. «Classiques Garnier». Vol. 1).

  25. Fumaroli M. Chateaubriand: Poésie et Terreur. Paris: Editions de Falloi, 2003. 800 p.

  26. Моруа А. Жорж Санд. М.: Молодая гвардия, 1968. 416 с.

Received: 
18.04.2024
Accepted: 
28.08.2024
Available online: 
29.11.2024
Published: 
29.11.2024