Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


письмо

Epistolary genre in the work of G. Galbatsov: Author and addressee

The article attempts to consider the originality of the style of the modern Dagestani novelist Gazimagomed Galbatsov on the material of the epistolary genre: in “Letters to the next world” to the classics of Avar literature of the second half of the 19th – early 20th centuries and “To himself”, reflecting the creative quest of the author. The structural and comparative research methods, as well as the method of intertextual analysis of the text, make it possible to identify the elements of the author’s pastiche of the literary style of the addressees.

Z. N. Gippius’s letters in diary discourse of S. P. Kablukov

The article analyzes Z. N. Gippius’s correspondence with the secretary of the St. Petersburg Religious and Philosophical Society S. P. Kablukov. The material for the article contains Z. N. Gippius’s letters of 1909, received by Kablukov and rewritten by him in a diary. Since the folder with Z. N. Gippius’s letters was not preserved in the S. P. Kablukov’s archive, this documentary evidence is of apparent interest and allows us to get an idea of the nature of the correspondence between Gippius and the author of the diary. The subject range of Z. N. Gippius’s and S. P.

Эпистолярный жанр в творчестве Г. Галбацова: автор и адресат

Цель данной статьи состоит в попытке рассмотреть своеобразие стиля современного дагестанского прозаика Газимагомеда Галбацова на материале эпистолярного жанра: в «письмах на тот свет» классикам аварской литературы второй половины Х1Х-начала ХХ вв. и «Самому себе», отражающих творческие искания автора. Использованные М.С. Сулеймановой структурный и сравнительный методы исследования, метод интертекстуального анализа текста позволяют выявить элементы стилизации автора писем под литературный стиль адресатов.

Письма З.Н. Гиппиус в дневниковом дискурсе С.П. Каблукова

В статье анализируется переписка З.Н. Гиппиус с секретарем петербургского Религиозно-философского общества С.П. Каблуковым. Материалом для статьи послужили письма З.Н. Гиппиус за 1909 год, полученные Каблуковым и переписанные им в дневник. Поскольку папка с письмами З.Н. Гиппиус не сохранилась в архиве С.П. Каблукова, эти документальные свидетельства представляют несомненный интерес и позволяют составить представление о характере переписки Гиппиус с автором дневника.

Эпистолярный жанр в творчестве Г. Галбацова: автор и адресат

Цель данной статьи состоит в попытке рассмотреть своеобразие стиля современного дагестанского прозаика Газимагомеда Галбацова на материале эпистолярного жанра: в «письмах на тот свет» «Тажудину» и «Гамзату Цадасе», классикам аварской литературы конца Х1Х-начала ХХ вв., отражающих мастерство писателя и его творческие искания в области художественной формы и языка. Использованные М.С.

Alain Robbe-Grillet: Jealousy in a labyrinth of signs and structures

The article is dedicated to the analysis of the best books of a renowned French writer on the background of the birth of the last vivid literary trend in the French literature of the XXth century – the New Novel, one of the outstanding representatives of which was A. Robbe-Grillet. This article comprises historical and literary commentary and, where necessary, short analysis of the most significant features of the writer’s style.

Fictional and Factual Narrative in «Daniel Stein, Interpreter» by L. Ulitskaya

The article studies genre strategy in «Daniel Stein, Interpreter» by L. Ulitskaya. The genre of the novel enables the author along with the third-person narrative to apply stylization of different forms of everyday life narration and records, to introduce the writer’s letters into fiction. Blurring the boundaries between fictional and factual principles in her work, L. Ulitskaya expands the range of reader’s interpretations.

Letters in the Plot and Composition of the Novel by B. L. Pasternak Doctor Zhivago

The article substantiates the conclusion that the correspondence of the characters in Pasternak’s novel is a plot-motivated complex multilayered system of written communication based on the family idea, expanded by a system of inter-textual links.