Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

suleymanova m. s. Epistolary genre in the work of G. Galbatsov: Author and addressee. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 2, pp. 204-211. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-2-204-211, EDN: NMOTOL

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.351.12.09-6+929Галбацов
EDN: 
NMOTOL

Epistolary genre in the work of G. Galbatsov: Author and addressee

Autors: 
suleymanova maryam saidovna, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University
Abstract: 

The article attempts to consider the originality of the style of the modern Dagestani novelist Gazimagomed Galbatsov on the material of the epistolary genre: in “Letters to the next world” to the classics of Avar literature of the second half of the 19th – early 20th centuries and “To himself”, reflecting the creative quest of the author. The structural and comparative research methods, as well as the method of intertextual analysis of the text, make it possible to identify the elements of the author’s pastiche of the literary style of the addressees. The conducted re search reveals Galbatsov’s unique ability: he is fluent in various artistic styles and reflects the peculiarities of the individual creative manner of the recipients of his letters: the Arabist and religious thinker Chank and the aciduous satirist Gamzat Tsadasa (Rasul Gamzatov’s father). In the epistolary genre, Galbatov conveys the inner world of the addressees, the peculiarities of their spiritual and religious worldview, the manner of their writing and artistic style through the intonation structure of speech and lexical and syntactic expressive means. Galbatsov’s letters are of considerable literary interest from the point of view of their genre embodiment and stylistics. On the one hand, they act as a means of creating images of the author-addresser and addressee, on the other hand, they are indicative of the stylistic searches of the writer himself. The author of the article also draws attention to the features of the chronotope and its functions in the analyzed letters: the spatial and temporal artistic solution in Galbatsov’s epistolary works reflects the author’s discourse, which contributes to the disclosure of the worldview of the Dagestani prose writer.

Reference: 
  1. Гаджиева З. З. О кредо писателя и о новом векторе // Галбацов Газимагомед. Мысли обречённого жить. Махачкала: Лотос, 2018. С. 5–39.

  2. Бисавалиев М. О Галбацове // ГъазимухIамад ГъалбацIов. Тирулеб сверулеб гьобоги буго… Публицистика = Газимагомед Галбацов. И крутится вертится мельница... Публицистика. Махачкала: Лотос, 2019. С. 3–8 (на авар. яз.).

  3. Логунова Н. В. Русская эпистолярная проза XX – начала XXI века: эволюция жанра и художественного дискурса: дис. … д-ра филол. наук. М., 2011. 447 с. EDN: QFUWKB

  4. Коробова В. Е. Жанр письма в русской литературе // Вестник Курганского государственного университета. 2020. № 1 (55). С. 22–29. EDN: FJLFVY

  5. Кожеко А. В. Эпистолярные жанры: традиционные и современные формы // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 2, ч. 3. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=23775 (дата обращения: 03.10.2024).

  6. Александер Л.-Л.-В. Й. Лингвокультурологические особенности эпистолярного дискурса (на примере писем композиторов Л. ван Бетховена и Р. Вагнера): автореф. дис. … канд. филол. наук. Нижний Новгород, 2016. 22 с.

  7. Местергази Е. Г. Теоретические аспекты изучения биографии писателя (В. С. Печерин). М.: Флинта; Наука, 2007. 160 с.

  8. Ван Цзяо. Стратегии автобиографической наррации в современной русской прозе (Р. Киреев, А. Чудаков, Р. Сенчин): дис. … канд. филол. наук. СПб., 2022. 183 с.

  9. Кричевский Г. А. Формообразующие стратегии эпистолярной прозы русского модернизма (М. Кузмин, Д. Хармс, М. Цветаева, В. Шкловский, В. Набоков): дис. … канд. филол. наук. М., 2023. 262 с.

  10. Никитина О. В. Семантико-стилистический анализ писательского эпистолярия: дис. … канд. филол. наук. Саратов, 1999. 162 с.

  11. Курьянович А. В. Эпистолярная картина мира: к вопросу определения понятия // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. Вып. № 2 (143). С. 16–20.

  12. ГъазимухIамад ГъалбацIов. Тирулеб сверулеб гьобоги буго… Публицистика = Газимагомед Галбацов. И крутится вертится мельница... Публицистика. Махачкала: Лотос, 2019. 622 с. (на авар. яз.).

  13. Сапожникова Н. В. Эпистолярный дискурс как письмо в эволюционном диапазоне его саморазвития // Вестник Тюменского государственного университета. 2004. № 2. С. 111–121. EDN: HYRQTB

  14. Гаджиев М. Проза Газимагомеда Галбацова. Лекция. URL: https://yandex.ru/video/preview/9272483890252784505 (дата обращения: 17.03.2024).

  15. Вишнякова Е. П. Хронотоп как пространственно-временная основа моделирования художественного мира // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 529–531. https://doi.org/10.24412/1991-5497-2021-287-529-531 EDN: KWKNYB

  16. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Художественная литература, 1975. С. 234–407.

Received: 
28.10.2024
Accepted: 
10.02.2025
Available online: 
30.05.2025
Published: 
30.06.2025