The Link between the Speaker’s Gender and the Tactical and Strategic Speech Planning
The authors establish the connection between the speaker’s gender and the strategies used in creating free self-presentations on the dating websites. By means of statistical analysis a typical profiler is identified from the perspective of the age and self-presentation text volume. The authors describe the set of tactic and strategic techniques used by men and women in order to present themselves in the virtual communication space.
Blumer H. Humannature and collective behaviour. N. Y., 1973.
Cooley C. Sociological theory and social research. N. Y., 1969.
Ellison N., Heino R., Gibbs J. Managing Impressions Online : Self-PresentationProcesses inthe Online Dating Environment // Journal of Computer-Mediated Communication. Vol. 11, iss. 2. January 2006. Pages 415–441. URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ j.1083-6101.2006.00020.x/pdf (дата обращения: 17.08.2014).
Goffman E. The presentationof self ineveryday life. L., 1990.
Gorny Е. The Virtual Self : Self-presentationand self-knowledge onthe Internet. 2003. URL: http://www.zhurnal. ru/staff/gorny/english/self/index.html (дата обращения: 17.04.2015).
Gregori-Signes C., Pennock-Speck B. Digital storytelling as agenre of mediatized self-representations : anintroduction// Digital EducationReview. 2012. № 22. URL: http://greav.ub.edu/der (дата обращения: 17.04.2015).
Labov W. Variation in Language // The Learning of Language. National Council of Teachers of English. N. Y., 1971. P. 187–221.
Lakoff R. Language and Woman’s Place. N. Y., 1975.
Toma C., Hancock J., Ellison N. Separating Fact From Fiction: An Examination of Deceptive Self-presentation in Online Dating Profiles // Personality and Social Psychology Bulletin. 2008. Vol. 34, 8. P. 1023–1036. URL: http://crx. sagepub.com (дата обращения: 17.04.2015).
Горошко Е. Гендерная проблематика в языкознании // Введение в гендерные исследования. Ч. 1 : учеб. пособие / под ред. И. А. Жеребкиной. Харьков ; СПб., 2001.
Дайнеко П. Дискурсивные стратегии самопрезентации в институциональном интернет-общении : автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2011.
Жеребило Т. Словарь лингвистических терминов. Назрань, 2010. С. 98.
Завьялова З. Самопрезентация личности в чат- коммуникациях : автореф. дис. … канд. филос. наук. Томск, 2011.
Качанова А. Специфика коммуникативного поведения и самопрезентации пользователей российского Живого Журнала // Интернет-коммуникация как новая речевая формация / науч. ред. Т. Н. Колокольцева, О. В. Лутовинова. М., 2012. С. 178–188.
Кирилина А., Томская М. Лингвистические гендерные исследования // Отечественные записки. 2005. № 2.
Кириллова Н. Коммуникативные стратегии и тактики с позиции нравственных категорий // Вестн. НГТУ им. Р. Е. Алексеева. Сер. «Управление в социальных системах. Коммуникативные технологии». 2012. № 1. С. 28.
Клюев Р. Речевая коммуникация. Успешность речевого взаимодействия. М., 2002. С. 17.
Копнина Г. Речевое манипулирование : учеб. пособие. М., 2008. С. 48.
Крылов Е. Формирование тактик целенаправленной самопрезентации у студентов в виртуальной среде : автореф. дис. … канд. психол. наук. СПб., 2012.
Сальникова Н. Типы самопрезентации в интернет-дискурсе, обусловленные фактором канала коммуникации (на материале франкоязычных сайтов) // Вестн. Иркут. гос. лингв. ун-та. Сер. Филология. 2010. № 4. С. 123–131.