Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


лингвоэкология

The culture of journalists’ speech in the period of mediatization of communication

The process of mediatization of culture is actively taking place in modern society. Today, the media have a significant impact on the civic position, views and level of speech culture and communicative behavior of the population. The profession of a journalist is one of the most important and responsible professions. That is why a journalist has to convey a good speech: correct, appropriate, logical, expressive. Unfortunately, the speech of modern media workers is far from the standard. It is replete with speech, grammatical and stylistic errors and inaccuracies.

An attempt of a systematic approach to the typology of supportive communicative units

In the article the author explains the necessity to work out a systematic approach to the description of communicative units of real life communication. The article presents an attempt to solve the problem of classifying the units belonging to the secondary communication level. Based on the previously suggested principles and methods of identifying communicative discourse units, the author provides definitions of primary and secondary (supportive) units.

Культура речи журналиста в эпоху медиатизации коммуникации

В современном обществе активно протекает процесс медиатизации культуры. Сегодня СМИ оказывают существенное влияние на гражданскую позицию, взгляды и уровень речевой культуры и коммуникативного поведения населения. Профессия журналиста является одной из важных и ответственных профессий. Именно потому журналист обязан транслировать хорошую речь: правильную, уместную, логичную, выразительную. К сожалению, речь работников современных СМИ далека от эталона. Она наводнена речевыми, грамматическими и стилистическими ошибками и неточностями.

Вопросы лингвистической русистики на IV Поволжском педагогическом форуме

С 22 по 24 ноября 2024 года в Самарской области прошел IV Поволжский педагогический форум «Система непрерывного педагогического образования: инновационные идеи, модели и перспективы», организаторами которого выступили ФГБОУ ВО «Самарский государственный социально-педагогический университет» (СГСПУ) и АНО ВО «Поволжская академия образования и искусств имени Святителя Алексия, митрополита Московского». Форум был посвящен обсуждению вопросов нормативно-правового, методологического, а также научного сопровождения системы образования.

Опыт системного подхода к типологии вспомогательных единиц общения

В статье обоснована необходимость разработки системного подхода к описанию коммуникативных единиц реальной речевой коммуникации. Представлен авторский опыт решения проблемы типологии единиц вспомогательного уровня общения. На основе ранее разработанных автором принципов и методики выделения коммуникативных единиц дискурса даются дефиниции основных и вспомогательных единиц. Определены типологические структурно-семантические и функциональные признаки единиц вспомогательного уровня общения.

Scientific ideas of Olga B. Sirotinina and Saratov linguistic school of researching real communication units. On the occasion of the centenary of birth of the scientist and teacher

The article is dedicated to the 100th anniversary of the outstanding Russian linguist, professor of Saratov State University Olga B. Sirotinina (born in 1923). The article presents and analyzes a number of scientific ideas of the scholar: the necessity to work out new approaches to syntactic units; the interaction of primary (factual) and secondary (organizational) levels of communication; attention of the author to the addressee as a leading principle of linguistic ecology; semantic diffusion as a dynamic process in the Russian discourse.