Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Prozorov V. V. Semantic range of the concept “reader” in contemporary Russian culture. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 302-308. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-3-302-308, EDN: OGJNHX

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
316.7-028.41|20|
EDN: 
OGJNHX

Semantic range of the concept “reader” in contemporary Russian culture

Autors: 
Prozorov Valeriy Vladimirovich, Saratov State University
Abstract: 

Negative transformations associated with the culture of reading in the 21st century are generally recognized. First of all, and not without reason, the reader of fi ction comes into the fi eld of vision of philologists and teachers. The goal of the article is to analyze the modern range of meanings of the concept “reader” against the backdrop of the established reader’s image in the collective (proverbial) folk memory. The author is interested in the problem of institutionalization of the Russian reader. The question to what extent the dynamic typology of the Russian reader of the fi rst third of the 19th century, proposed by V. G. Belinsky in his series of articles “The Works of Alexander Pushkin”, reveals the universality of its foundations and can help in understanding the processes occurring with the reader and the reading of fi ction at present, deserves close attention. In the history of the reader’s perception of the art of the word, there is a moving balance and conflict of stubbornly inertial and assertively proactive principles. Respected followers of established, habitual aesthetic values and supporters of new forms and new content in verbal art have become unfailing participants of social and artistic life. They are most often obediently heeded by the overwhelming majority of traditionalists and fashion followers. Nowadays, readers of different ages and different aesthetic backgrounds are actively exploring the network space with its huge hypertext and interactive capabilities. The semantic range of the concept “reader” is enriched with new meanings: a reader of fi ction – a regular user of the Internet; an active reader longing for critical and analytical self-realization; a reader trying to entrust his or her immediate impressions of what he or she has read to the public space; a reader who has taken up writing his or her own poetic and prose texts and is patiently awaiting responses to them. Runet, in its own way, brings back to life the collective notions of the “reading public” and “mass reader”, familiar for the past epochs.

Reference: 

Аскарова В. Я. Так есть ли у нас шанс создать читающую нацию? // Библиотечное ДЪЛО. 2010. № 24 (138). С. 4–11.
Басинский Павел: Культурный класс читателей исчезает и деградирует. URL: https://rg.ru/2014/02/17/chitatel.html (дата обращения: 29.01.2024). 
Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. / пер. с нем. и доп. О. Н. Творогова. Изд. 2-е. Т. 4. М. : Прогресс. 1987. 864 с. 
Панченко А. М. О русской истории и культуре. СПб. : Азбука, 2000. 466 с. 
Турышева О. Н. Русский литературоцентризм в аспекте литературной рефлексии // Уральский филологический вестник. Серия: Русская классика: динамика художественных систем. 2013. № 1. С. 228–243.
Пословицы, поговорки и прибаутки русского народа: Сборник В. Даля : в 2 т. СПб. : Литера, ВИАН, 1997. Т. 1 . 416 с. ; Т. 2. 416 с.
Проблема дифференциации читателей и психологии чтения : сб. науч. тр. Л. : Ленинградский гос. ин-т культуры, 1980. 172 с.
Белинский В. Г. Полн. собр. соч. : в 13 т. Т. 7. М. : Изд-во АН СССР, 1955. 740 с.
Белина Е. В. О развитии понятия «культура чтения» в русской культуре и науке // Человек и образование. 2014. № 3 (40). С. 61–65.
Самохина М. М. Молодые читатели в Интернете (наблюдения социолога) // Новое литературное обозрение. 2010. № 102. С. 300–307.
Беляева Н. Е. Чтение художественной литературы в интернете: изучение современных читательских практик // Вестник культуры и искусств. 2017. № 2 (23). С. 47–52. 
Лавлинский С. П. Литературное образование как целостность: о филолого-педагогическом завещании Натана Давидовича Тамарченко // Новый филологический вестник. 2012. № 2 (21). С. 118–129.
Прозоров В. В. Чернышевский в сетях интернета: неожиданные наблюдения // Н. Г. Чернышевский. Статьи, исследования и материалы : сб. науч. тр. / отв. ред. А. А. Гапоненков. Вып. 21. Саратов : Изд-во Саратовского ун-та, 2018. С. 13–17.
Чушкина С. Е. Тематические сообщества в социальных медиа как инструмент повышения читательской культуры // Филология и искусствоведение. Вестник Башкирского университета. 2014. Т. 19, № 2. С. 596–599.
Матвеев М. Ю. Читательская критика в Интернете: проблемы и противоречия // Вестник СанктПетербургского государственного института культуры. 2023. № 2 (55). С. 161–170. https://doi.org/10.30725/2619-0303-2023-2-161-170
Тишков A. A. Писатель – читатель – критик в Интернете // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2012. Т. 12, вып. 3. С. 99–106. https://doi.org/10.18500/1817-7115-2012-12-3-99-106
Розанов К. А. Студенческая литература в современном Рунете: классификация ресурсов сети // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Социология. Политология. 2010. Т. 10, вып. 1. С. 84–92. EDN: LMCKCH
Белецкий А. И. Избранные труды по теории литературы. М. : Просвещение, 1964. 478 с.
Ракитина Е. Б. К проблеме авторской самоидентификации в интернет-поэзии // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2008. № 1 : в 2 ч. Ч. 1. С. 149–153.
Чудинова В.П. Чтение и сообщества юных читателей в Интернете. URL: https://www.rba.ru/content/activities/section/30/publ/2009/11.pdf (дата обращения: 08.02.2024).
Скрылева Ю. Идеальный читатель – это соавтор писателя: [интервью с писателем Е. Г. Водолазкиным] // Литературная газета. 2019. 20–26 февр., № 7 (6679). С. 9

Received: 
04.03.2024
Accepted: 
08.05.2024
Available online: 
30.08.2024
Published: 
30.08.2024