Известия Саратовского университета. Новая серия.

Серия: Филология. Журналистика

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Для цитирования:

Петрушина А. А. От романтизма к постмодернизму: новелла В. Ирвинга «Легенда о сонной лощине» (1819) и киноверсия Тима Бартона «Сонная лощина» (1999) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2010. Т. 10, вып. 4. С. 59-63. DOI: , EDN:

Статья опубликована на условиях лицензии Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0).
Полный текст в формате PDF(Ru):
(загрузок: 0)
Язык публикации: 
русский
Тип статьи: 
Научная статья
УДК: 
21.111(73).09-32+929 [Ирвинг+Бартон]+791.43.05(73)
DOI: 
EDN: 

От романтизма к постмодернизму: новелла В. Ирвинга «Легенда о сонной лощине» (1819) и киноверсия Тима Бартона «Сонная лощина» (1999)

Авторы: 
Петрушина Анна Александровна, Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского
Аннотация: 

В статье представлен анализ трансформации произведения одного их основоположников американского романтизма в постмодернистское кинополотно. Материалом для анализа стали новелла Ирвинга «Легенда о Сонной Лощине» (1819) и фильм Тима Бартона «Сонная Лощина» (1999).

Список источников: 
  1. Irving W. The Legend of Sleepy Hollow//Tales by Washington Irving. М., 1982.
  2. См.: Connor S. Postmodernist culture: an introduction to theories of the contemporary. Oxford, 1989; Huyssen A. After the Great Divide: modernism, mass culture and postmodernism. Macmillan, 1988; Ильин И. Постструктурализм, деконструктивизм, постмодернизм. М., 1996.
  3. Ковалёв Ю. Волшебный кубок Рипа ван Винкля // Tales by Washington Irving. М., 1982.
  4. См.: Newman K. The cage of reason // Sight and Sound, 2000.
  5. «We are at the dawn of a new millennium».
  6. См.: Gleiberman O. Dead heads // Entertainment Weekly, 1999.
  7. «In his devouring mind’s eye he pictured to himself every roasting pig running about with a pudding in his belly, and an apple in his mouth; the pigeons were snugly put to bed in a comfortable pie, and tucked in with a coverlet of crust; the geese were swimming in their own gravy; and the ducks pairing cozily in dishes, like snug married couples, with a decent competency of onion sauce. In the porkers he saw carved out the future sleek side of bacon, and juicy relishing ham; not a turkey but he beheld daintily trussed up, with its gizzard under its wing, and, peradventure, a necklace of savory sausages; and even bright chanticleer himself lay sprawling on his back, in a side dish, with uplifted claws, as if craving that quarter which his chivalrous spirit disdained to ask while living» («The Legend …», p. 74).
  8. См.: Newman K. Op. cit.
  9. См.: Gleiberman O. Op. cit.
  10. «To see him striding along the profile of a hill on a windy day, with his clothes bagging and fluttering about him, one might have mistaken him for <…> some scarecrow eloped from a corn-field» («The Legend …», p. 67).
  11. «… a being that causes more perplexity to mortal man than ghosts, goblins, and the whole race of witches put together, and that was a woman» («The Legend …», p. 72).
  12. См.: Bernardo S. The bloody battle of sexes in Tim Burton’s Sleepy Hollow // Literature Film Quarterly, 2003.
Поступила в редакцию: 
16.07.2010
Принята к публикации: 
30.08.2010
Опубликована онлайн: 
22.11.2010
Опубликована: 
22.11.2010