Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


драматургия

Anthroponyms in the plays of Catherine II

Naming characters is an opportunity for a playwright not only to indicate the attitude towards a character, but also to defi ne their role in the system of characters and the plot. In the plays of Catherine II, anthroponyms are formed on the basis of four key characteristics: the vice or virtue embodied by the character, significant events in his or her biography, social status, and exotic origin. Charactonyms are mainly used in comedies, while common nouns prevail in comic operas.

Типология оппозиционера в русской драматургии XIX века: Чацкий – Самозванец – Жадов

Статья исследует типологию героя-оппозиционера в русской драматургии XIX века на трех ярких и эволюционно значимых примерах, взятых в аспекте их идейного содержания и поэтики: Чацкий («Горе от ума» А. С. Грибоедова), Самозванец («Борис Годунов» А. С. Пушкина) и Жадов («Доходное место А. Н. Островского). Они созданы в разных жанрах – высокая комедия, историческая трагедия и социально-бытовая пьеса, но обладают сходной авторской интенцией.

Мотивы игры в пьесах А. О. Ремеза «Счастливый конец» и «Проклятие»

Статья посвящена изучению театрального наследия Александра Оскаровича Ремеза (1954–2001) – советского и российского драматурга, открывшего нетипичную линию развития так называемой «чернухи», где внутритекстовой доминантой становится игра как способ мировосприятия и мироощущения. В центре исследования анализ пьес «Счастливый конец» (1974) и «Проклятие» (1980), которые объединяет близость авторских стратегий (камерная обстановка, малое количество действующих лиц близкой возрастной категории, любовный конфликт, мотив дуэли, атмосфера XIX века и др.).

Антропонимы в пьесах Екатерины II

Номинация персонажей — возможность для драматурга обозначить отношение к герою, определить его роль в системе персонажей и сюжете. В пьесах Екатерины II антропонимы формируются на основе четырех ключевых характеристик: воплощаемый персонажем порок или добродетель, значимые события его биографии, социальный статус, экзотическое происхождение. «Говорящие фамилии» преимущественно используются в комедиях, тогда как в комических операх преобладают имена нарицательные.

Representation of reality in the aesthetic-philosophical system of Denis Diderot

The article deals with the comprehension of the concept of reality in the cultural and scientifi c heritage of the French enlightener Denis Diderot. The interest to this topic is dictated by the timeless relevance of the innovative dramaturgical theory of the thinker, in which the issue of depicting the real is central. In the course of the analysis the works of domestic and foreign philosophers and literary critics, who touched upon the problem of the representation of reality in the 18th century and especially in the works of Denis Diderot, were involved.

Изображение реальности в эстетико-философской системе Дени Дидро

Статья посвящена осмыслению понятия реальности в культурном и научном наследии французского просветителя Дени Дидро. Интерес к данной теме продиктован неустаревающей актуальностью новаторской драматургической теории мыслителя, в которой вопрос об изображении реального является центральным. В ходе анализа были привлечены работы отечественных и зарубежных и литературоведов, которые затрагивали проблему репрезентации реальности в XVIII веке и особенно в творчестве Дени Дидро.

«It’s a Family Affair – we’ll Settle it Ourselves» Ostrovsky and «Tartyuf or the Deceiver» Moliere: Dramatic Nature of Action, Characters

In the given article the genre comparative typological analysis of the two satirical masterpieces – the French and Russian classical literature, is carried out. Similarities and distinctions on the basis of the analysis of dynamics of the plot and character logical lines according to Classicism (Moliere) and Realism poetics (Ostrovsky) come to light.

The Final of Gogol’s «Revizor» in Aspect of Literary Principles of Mikhail Bulgakov

The single sentence by Mikhail Bulgakov about the final of Nikolay Gogol’s play «Revizor» provokes the author of this work to contemplate the finals of Bulgakov’s plays as well. The researcher suggests that Bulgakov considered the Gogol’s final an excellent example of a grotesque («thunderous», as Bulgakov himself called it) end of action. He proves that such type of an unnatural, unexpected denouement distinguishes many Bulgakov’s works.

The Historic and the Existential in the Articles by A. P. Skaftymov on A. P. Chekhov’s Drama

The article regards the correlation of two approaches of A. P. Skaftymov to the interpretation of A. P. Chekhov’s plays – the historic and the existential; the «polyglottism» of the scientist’s works is researched; the link of his ideas with the emergent existential philosophy is revealed.

To the creative history of Yuri Belyaev’s play Psisha

The paper examines the creative history of the play Psisha by Yuri Belyaev – a theatre critic, fi ction writer and dramatist of the Silver Age. While working on the article cycle A night at “The Opera House” about theatre history of the times of Catherine II, the critic researched historical sources: periodical, fi ction, documents of the second half of the 18th – early 19th centuries. There Belyaev must have found the material for his early fi ctional experience – the historical short story Psisha.

Pages