For citation:
Stognii D. А. Representation of reality in the aesthetic-philosophical system of Denis Diderot. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 386-394. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-386-394, EDN: EYCMDG
Representation of reality in the aesthetic-philosophical system of Denis Diderot
The article deals with the comprehension of the concept of reality in the cultural and scientifi c heritage of the French enlightener Denis Diderot. The interest to this topic is dictated by the timeless relevance of the innovative dramaturgical theory of the thinker, in which the issue of depicting the real is central. In the course of the analysis the works of domestic and foreign philosophers and literary critics, who touched upon the problem of the representation of reality in the 18th century and especially in the works of Denis Diderot, were involved. The concept of reality is considered both in aesthetic-philosophical (the article “Beaux”, “Entretiens sur Le Fils naturel”, “Discours sur la poésie dramatique”) and natural-scientifi c (“Pensées sur l’interprétation de la nature” and the article “Nature”) works, which allowed to reveal Diderot’s unifi ed ap proach in defi ning the real and formulating the rules of its representation. The article analyses the approaches to the representation of the real in a work of fi ction, which are described in detail by the enlightener in his treatises on dramaturgy. The study compares the concepts of “nature” and “reality” and explains their diff erences. Nature in Diderot’s understanding is the visible world, objective reality, whereas reality appears as a fi ctional unity, subjectively embodied in an artistic work on the basis of images from memory and imagination. This reality is constructed by the author of the work and is plausible. The author of the article, based on Diderot’s treatises on theatre, has formulated a number of criteria that must be followed in order to recreate a plausible reality. These criteria indicate the same requirements for the arts, which, according to Diderot, are most suitable for depicting the real – theatre, painting and music. The analysis shows that Diderot’s innovative aesthetic system clears the way for the saturation of art with plausible fi ction, and this “enrichment”, in turn, proclaims a new era – the “critical era of theatre”.
- Дидро Д. Эстетика и литературная критика. М.: Художественная литература, 1980. 659 с.
- Большая советская энциклопедия / гл. ред. О. Ю. Шмидт: в 65 т. Т. 22. М.: Советская энциклопедия, 1935. 420 с.
- Гачев Д. И. Эстетические взгляды Дидро. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1961. 192 с.
- Большая советская энциклопедия / гл. ред. А. М. Прохоров: в 30 т. Т. 8. М.: Советская энциклопедия, 1972. 590 с.
- Длугач Т. Б. Дени Дидро. М.: Канон+, 2009. 208 с.
- Арсланов В. Г. Дидро и Гёте о принципе подражания в искусстве // Эстетика Дидро и современность: сб. ст. / отв. ред. В. П. Шестаков. М.: Изобразительное искусство, 1989. С. 123–155.
- Рейнгардт Л. Я. «Салоны» Дидро // Эстетика Дидро и современность: сб. ст. / отв. ред. В. П. Шестаков. М.: Изобразительное искусство, 1989. С. 156–173.
- Алташина В. Д. Театральная эстетика Дидро в России // Научная мысль Кавказа. 2013. № 4 (76). С. 164–168.
- Frantz P. L’esthétique du tableau dans le théâtre du XVIIIe siècle. Paris: Presses Universitaires de France, 1998. 296 p. https://doi.org/10.3917/puf.frant.1998.01
- Pouradier M. La défense esthétique du matérialisme diderotien // Esthétiques de Diderot. La nature du beau. Caen: Presses universitaires de Caen, 2015. P. 55–70. https://doi.org/10.4000/cpuc.631
- Grimaldi N. L’art selon Diderot: idéal de la vérité ou vérité de l’idéal? // Grimaldi N. L’art ou la feinte passion. Sous la direction de Grimaldi Nicolas. Paris: Presses Universitaires de France, 1983. P. 30–50. https://doi.org/10.3917/puf.grima.1983.01
- Ванслов В. В. Проблема реализма в эстетике Дидро // Эстетика Дидро и современность: сб. ст. / отв. ред. В. П. Шестаков. М.: Изобразительное искусство, 1989. С. 55–82.
- Abbt C., Schmieden S. Simulacra and the concept of authenticity in Diderot’s Salon de 1765 and Paradoxe sur le comédien // Lumières. 2018. Vol. 1, № 31. P. 51–66. https://doi.org/10.3917/lumi.031.0051
- Diderot D. De la poésie dramatique // Oeuvres de Denis Diderot. Théâtre. 21 vol. Paris: J. L. J. Brière, 1821. Vol. 4. P. 429–581.
- Дидро Д. Мысли об объяснении природы // Дидро Д. Собр. соч.: в 10 т. Т. 1. Философия / ред. и вступ. ст. И. К. Луппола; пер. И. Б. Румера, В. К. Сережникова, П. С. Юшкевича. М.; Л.: Academia, 1935. С. 299–356.
- Дидро Д. Природа // Дидро Д. Собр. соч.: в 10 т. Т. 7. Статьи из «Энциклопедии» / ред. И. К. Луппола; пер. и вступ. ст. В. И. Пикова. М.; Л.: Художественная литература, 1989. С. 82–85.
- Дидро Д. Элементы физиологии // Дидро Д. Собр. соч.: в 10 т. Т. 1. Философия / ред. и вступ. ст. И. К. Луппола; пер. И. Б. Румера, В. К. Сережникова, П. С. Юшкевича. М.; Л.: Academia, 1935. С. 337–536.
- Горанов К. Соотношение действительности и идеала в эстетике Дидро // Эстетика Дидро и современность: сб. ст. / отв. ред. В. П. Шестаков. М.: Изобразительное искусство, 1989. С. 83–101.
- Бодрийяр Ж. Фатальные стратегии. М.: РИПОЛ классик, 2017. 288 с.
- Дидро Д. О драматической поэзии // Дидро Д. Собр. соч.: в 10 т. Т. 5. Театр и драматургия / вступ. ст. и прим. Д. И. Гачева; пер. Р. И. Линцер; ред. Э. Л. Гуревича, Г. И. Ярхо. М.; Л.: Academia, 1936. С. 335–437.
- Ménil A. Diderot et le drame. Théâtre et politique. Paris: Presses Universitaires de France, 1995. 130 p. https://doi.org/10.3917/puf.menil.1995.01
- Лосев А. Ф. История античной эстетики: в 8 т. Т. 4. Аристотель и поздняя классика. М.: АСТ; [Харьков]: Фолио, 2000. 878 с.
- Мальцева О. Н. Мимесис и правдоподобие в драматическом театре // Манускрипт. 2018. № 5 (91). С. 113–117. https://doi.org/10.30853/manuscript.2018-5.26
- Дидро Д. Беседы о «Побочном сыне» // Дидро Д. Собр. соч.: в 10 т. Т. 5. Театр и драматургия / вступ. ст. и прим. Д. И. Гачева; пер. Р. И. Линцер; ред. Э. Л. Гуревича, Г. И. Ярхо. М.; Л.: Academia, 1936. С. 83–182.