Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Full text PDF(Ru):
(downloads: 0)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.109-31+929Чаянов
EDN: 
CGGCGJ

A Doll and Its Counterpart (The Story of a Barber Doll by A. V. Chayanov, 1918)

Autors: 
Tyryshkina Elena V., Novosibirsk State Teacher Training University
Abstract: 

The paper considers the transformation and functioning of the plot about Pygmalion and Galatea in the story written by A. V. Chayanov. The story is a multidimensional play with myths (of Aphrodite, Medusa, Isis), and with the literary traditions represented by G. Casanova, J. W. Goethe, L. Tieck, E. T. A. Hoffmann, H. Heine, A. Blok, etc. The structural levels of the text are subject to the principle of mirror doubling. The well-known idea of O. Freidenberg that “the idea of a doll is parallel with the idea of a deity-actor-corpse” is manifested in A. V. Chayanov’s work in its classical triple unity in its neo-romantic/decadence variant. The world is the devil’s theater, in which roles and masks alternate according to the law of perpetual iteration.

Reference: 
  1. Cohen J. Human Robots in Myth and Science. L., 1966. P. 61–67.
  2. Two Floras. About the Exibition. 01.06.2016–04.09.2016. URL: http://www.hermitagemuseum.org/... (дата обращения: 01.12.2018).
  3. Букс Н. «Парикмахерский код» в русской культуре XX века // Интерпретация и авангард : межвуз. сб. науч. тр. / под ред. И. Е. Лощилова. Новосибирск, 2008. С. 246–247.
  4. Зенкин С. Французская готика : в сумерках наступающей эпохи // Infernaliana. Французская готическая проза XVIII–XIX веков. М., 1999. С. 12–13.
  5. Зырянов О. Теоретическая модель «вторичного» литературного жанра // Текст и тексты : межвуз. сб. науч. тр. Новосибирск, 2010. С. 7–8.
  6. Меднис Н. Венеция в русской литературе. Новосибирск, 1999. С. 198–206.
  7. Муравьев В. Творец московской гофманианы // Чаянов А. Венецианское зеркало. Повести. М., 1989. С. 16, 29, 30, 32, 34, 35, 41- 44, 48, 52-53.
  8. Плютова М.. Оживший манекен в новелле А. Грина «Серый автомобиль» // Ярослав. пед. вестн. 2013. № 4. Т. I (Гуманитарные науки). С. 221–223.
  9. Россомахин А. Архитектор, ботаник и антрополог : скрытая рецепция «Флейты» в книге А. В. Чаянова // Сергеева-Клятис А., Россомахин А. «Флейта-позвоночник» Владимира Маяковского : Комментированное издание. Статьи. Факсимиле. СПб., 2015. С. 51–67.
  10. Федяй Д. Статуя в эдикуле и манекен в витрине : живое, неживое, оживающее // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2015. № 7 (57) : в 2 ч. Ч. 1. С. 181.
  11. Фрейденберг О. Миф и театр. Лекции по курсу «Теория драмы» для студентов театральных вузов. М., 1988. С. 19.
  12. Якобсон Р. Статуя в поэтической мифологии Пушкина // Якобсон Р. Работы по поэтике : Переводы. М., 1987. С. 145–180.
Received: 
28.03.2019
Accepted: 
20.05.2019
Available online: 
20.08.2019
Published: 
20.08.2019