Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Full text PDF(Ru):
(downloads: 0)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09
EDN: 
YINLTD

N. V. Gogol’s motives in the Russian plays at the turn of the 20–21st centuries (Pannochka by N. Sadur / Viy by V. Sigarev)

Autors: 
Mohammed Wijdan A., Saratov State University
Abstract: 

The attention of the playwrights and theatre to Gogol’s prosaic text opens new forms of understanding of the classical text, and allows to find in it both deeply personal author’s content and something relevant to the society of a diff erent time. In the plays Pannochka by N. Sadur and Viy by V. Sigarev, the transformation of Gogol’s motives reveals the deep meanings of the story. These are Gogol’s favorite motives of a vague fear of women, eschatological forebodings, the fear of oblivion. The clash of male and female in Nina Sadur’s version is associated with the weakness of the protagonist, endowed with a mystical worldview as Gogol himself had seen it. Desacralization of the hero’s speech reactions happened at a signifi cant moment – prayers, his dreams of higher help from above without relying on his own strengths. They mean the instability of Khoma’s character. In the play by Sigarev, Pannochka becomes a revenge heroine common to the trash thrillers. She dreams of Khoma’s just retribution for her abuse. Sigarev uses the theatrical formula of Gogol’s fi nal petrifi cation / numbness before the inevitable punishment, which unites the poetics of The Government Inspector and Viy fi nals. He puts it to the forefront in his theatrical reading. The playwrights at the turn of the 20-21st centuries transform a number of key motives of the story – a wonderful space, philosophical perception, spiritual and physical vision. Thus they demonstrate the depths of the modern protagonist’s moral weakness.

Reference: 

1. Сигарев В. Вий // Урал : [электронная версия журнала]. 2015. № 11. URL: http://uraljournal.ru/work-2015-11-1504 (дата обращения: 15.09.2021).

2. Скороход Н. С. Как инсценировать прозу : Проза на русской сцене : история, теория, практика. СПб. : Петербургский театральный журнал, 2010. 344 с.

3. Чепуров А. А. Гоголевские сюжеты Валерия ФокинаСПб. : Балтийские сезоны, 2010. 304 с.

4. Абрамовских Е. В. Механизмы креативной рецепции незаконченного произведения // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2005. № 6. С. 83–89.

5. Журчева О. В. Игры с классиком : рецепция Шекспира в новейшей русской драме // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2015. № 1. С. 176–183.

6. Зорин А. Н. Вариативность музыкально-драматических интерпретаций «Ревизора» Н. В. Гоголя в ХХI веке // Театр. Живопись. Кино. Музыка. 2018. № 4. С. 82–95.

7. Шлейникова Е. Е. «Башмачкин» О. Богаева как драматургический ремейк // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Т. 8, № 27. С. 97–102.

8. Трашинская О. В. Стратегия дописывания повести Н. В. Гоголя «Шинель» в пьесе О. Богаева «Башмачкин» // Вестник Самарского государственного университета. 2011. № 1/2 (82). С. 157–161.

9. Тютелова Л. Г. «Комментатор» как организатор коммуникативного события в пьесе Аси Волошиной «Шинель» // Культура и текст. 2021. № 1 (44). С. 56–66. https://doi.org/10.37386/2305-4077-2021-1-56-66

10. Ищук-Фадеева Н. И. Все/всё как знак целостности в повести Н. Гоголя «Вий» и пьесе Н. Садур «Пан-ночка» // Шестые Гоголевские чтения. Н. В. Гоголь и современная культура : материалы докладов и сообщений. М. : Книжный дом «Университет», 2007. С. 367–382.

11. Семеницкая О. В. Из наблюдений над поэтикой пьесы «Панночка» Н. Садур // Вестник Самарского государственного университета. Гуманитарный выпуск. 2003. № 3 (29). С. 150–158.

12. Садур Н. Панночка // Литмир : [электронная библиотека]. URL: https://www.litmir.me/br/?b=37852&p (дата обращения: 17.09.2021).

13. Нечаев А. И ты, Брут! // Российская газета. 2015. 8 июня. С. 11.

14. Заславский Г. Дай мне пальчик – крови напиться... // Независимая газета. 2015. 27 авг. С. 7.

15. Гоголь Н. В. Полн. cобр. соч. и писем : в 17 т. Т. 1. Вечера на хуторе близь Диканьки. Т. 2. Миргород. М. : Изд-во Московской Патриархии, 2009. 664 с.

16. Гоголь Н. В. Миргород. СПб. : Наука, 2013. 570 с.

17. Дьякова Е. Вия играет свита // Новая газета. 2015. 31 авг. С. 20.

18. Егошина О. Горилка – вред, а покаянье – свет // Новые известия : [Электронный ресурс]. 2015. 1 сент. URL: https://newizv.ru/news/culture/01-09-2015/226418-gorilka-vred-a-pokajane... (дата обращения: 18.09.2021).

Received: 
20.11.2021
Accepted: 
01.12.2021
Available online: 
01.03.2022
Published: 
01.03.2022