Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
811.161.1’23’373.611

Linguistic Creativity of the Schoolchildren, Revealed in Conditions of the Associative Experiment

Autors: 
Sdobnova Alevtina Petrovna, Saratov State University
Abstract: 

In the article, playing techniques of the schoolchildren’s reactions, the causes and the modes of the design of non-usage words are investigated on the material of the Associative Dictionary of the Schoolchildren of Saratov and the Saratov Region. Such reactions are considered as the manifestation of linguistic creativity of the schoolchildren.

Reference: 
  1. Чуковский К. От двух до пяти. М., 2010; Говорят дети : словарь‑справочник / сост. С. Цейтлин, М.Б. Елисеева. СПб., 1996 ; Харченко В. Словарь современного детского языка : в 2 т. Белгород, 2002 ; Словарь детских словообразовательных инноваций / авт.‑сост. С. Цейтлин. СПб., 2006.
  2. Гольдин В. Ассоциативный эксперимент как речевая игра // Жизнь языка. М., 2001.
  3. Гольдин В., Мартьянов А., Сдобнова А. Электронный русский ассоциативный словарь школьников // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии. М., 2009. Вып. 8 (15). URL: http://www.dialog-21.ru/dialog2009/materials/html/12.htm (дата обращения: 20.02.2011).
  4. Здесь и далее стрелкой обозначается связь стимула с реакцией на него, при этом реакции даны курсивом.
  5. Земская Е. Игровое словообразование // Язык в движении: к 70‑летию Л.П. Крысина. М., 2007. С. 186.
  6. Земская Е., Китайгородская М., Розанова Н. Языковая игра // Русская разговорная речь: Фонетика. Морфология. Лексика. Жест. М., 1983. С. 179.
  7. Гольдин В. Ассоциативный эксперимент как речевая игра. С. 232.
  8. Земская Е., Китайгородская М., Розанова Н. Указ. соч.