Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Zakharova A. В. The role of key words in the title of a literary text (on the basis of A. Brookner’s novel Strangers). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 4, pp. 378-384. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-4-378-384, EDN: DHZAQK

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.111.09-31+811.111’38+929Брукнер
EDN: 
DHZAQK

The role of key words in the title of a literary text (on the basis of A. Brookner’s novel Strangers)

Autors: 
Zakharova Anna Владимировна, Lomonosov Moscow State University
Abstract: 

The article examines the role of key words in the titles of literary works on the basis of the novel Strangers by a contemporary British writer Anita Brookner. Being one of the strong positions of a text, a title makes a given work of verbal art notable and draws the reader’s attention to it. Placing the key word of a literary work in such strong position increases its aesthetic potential. The linguopoetic analysis of the keyword stranger was supported by the use of Sketch Engine, a computer program that works with text corpora. It demonstrated how the key word contributes to revealing the global purport of the novel and the character of the protagonist. Combined with other words, the key word acquires either positive or negative adherent connotations and becomes enriched with a whole range of associations. The use of expressive means, such as epithets, metaphors, oppositions and lexical repetitions, helps to emphasize the loneliness of the protagonist and a lack of meaningful connections with the people around him. The grammatical category of number also plays an important role in conveying the novel’s literary message through the key word: the use of the plural form of the key word (strangers), which starts from the title, reinforces the sense of alienation. Distributive analysis of the noun stranger in the novel allowed us to identify another way to create an aesthetic impact by means of key words – “meaningful absence”, i.e. the absence of the key word in certain important episodes of the work as opposed to its regular appearance in other parts of the text.

Reference: 
  1. Арнольд И. В. Значение сильной позиции для интерпретации художественного текста // Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность : сб. ст. М. : Флинта, 2019. С. 226–242. (Стилистическое наследие ХХ века).

  2. Богданова О. Ю. Заглавие как семантико-композиционный элемент художественного текста (на материале английского языка) : автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2009. 18 c. EDN: WZMRWE

  3. Кржижановский С. Поэтика заглавий. М. : Никитинские субботники, 1931. 32 с.

  4. Кольцова Л. М., Лунина О. А. Художественный текст в современной лингвистической парадигме. Воронеж : ИПЦ ВГУ, 2007. 51 с. EDN: ZXTZQB

  5. Николина Н. А. Филологический анализ текста : учеб. пособие. 3-е изд. стер. М. : Академия, 2008. 272 с. (Высшее профессиональное образование. Педагогические специальности). EDN: QTIKJR

  6. Фонякова О. И. Ключевые слова в художественном тексте // Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. A, Řada jazykovědná. 1985. Vol. 34, iss. A33. P. 141–145.

  7. Кухаренко В. А. Интерпретация текста. Л. : Просвещение, 1978. 327 с.

  8. Задорнова В. Я., Захарова А. В. Роль ключевых слов в организации художественного текста (на материале романа О. Уайлда «Портрет Дориана Грея») // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. Т. 27, № 4. С. 21–31. https://doi.org/10.55959/MSU-2074-1588-19-27-4-2, EDN: AUHGMK

  9. Задорнова В. Я. Слово в художественном тексте // Язык, сознание, коммуникация : сб. ст. Вып. 29 / отв. ред. В. В. Красных, А. И. Изотов. М. : МАКС Пресс, 2005. С. 115–125. EDN: UBCUDD

  10. Leech G. Language in Literature: Style and foregrounding. London : Routledge, 2008. 234 p. https://doi.org/10.4324/9781315846125

  11. Арнольд И. В. Интерпретация художественного текста: типы выдвижения и проблема экспрессивности // Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность : сб. ст. М. : Флинта, 2019. С. 205–214. (Стилистическое наследие ХХ века).

  12. Mahlberg M., Wiegand V. Corpus stylistics, norms and comparisons: Studying speech in Great Expectations // Rethinking Language, Text and Context: Interdisciplinary Research in Stylistics in Honour of Michael Toolan / eds. R. Page, B. Busse, N. Nørgaard. London : Routledge, 2018. P. 123–143.

  13. Mahlberg M., Stockwell P., Joode J. de, Smith J. C., O’Donnell M. B. CLiC Dickens: Novel uses of concordances for the integration of corpus stylistics and cognitive poetics // Corpora. 2016. Vol. 11, iss. 3. P. 433–463. https://doi.org/10.3366/cor.2016.0102

  14. Задорнова В. Я. Стилистика английского языка. 2-е изд., испр. и доп. М. : МАКС Пресс, 2024. 108 с. EDN: KADLHY

  15. Baker P. Using corpora in discourse analysis. London : Continuum, 2006. 198 p.

  16. Duguid A. Newspaper discourse informalisation: A diachronic comparison from keywords // Corpora. 2010. Vol. 5, iss. 2. P. 109–138. https://doi.org/10.3366/cor.2010.0102

  17. Partington A., Duguid A., Taylor C. Patterns and meanings in discourse: Theory and practice in corpus-assisted discourse studies. Amsterdam : John Benjamins, 2013. 372 p.

  18. Brookner A. Strangers. London : Fig Tree, 2009. 201 p.

  19. Зайцева Е. И. Эстетически обусловленное членение абзаца в английской художественной прозе : дис. ... канд. филол. наук. М., 1993. 178 с.

Received: 
31.05.2025
Accepted: 
01.09.2025
Available online: 
28.11.2025
Published: 
28.11.2025