For citation:
Lemishka A. T. Visual portrait of the main character in “Landscape and genre” by N. S. Leskov A Winter’s Day. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 4, pp. 375-380. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-4-375-380, EDN: BCSHFO
Visual portrait of the main character in “Landscape and genre” by N. S. Leskov A Winter’s Day
The problem of the interaction of words and images in the works of N.S. Leskov is currently the least studied. The genre subtitle of the late story A Winter’s Day (1894) – “Landscape and genre” encourages us to consider the work in the aspect of the designated problem. O. V. Evdokimova (1980), B. S. Dykhanova (2013), O. V. Chervinskaya (2018), D. S. Rivanenkova (2021) analyze the features of the genre, taking into account the meanings of the subtitle. The specific nature of the genre of the work determines the poetics of the portrait in it, which has not been studied before. The portrait of the main character in the story by N.S. Leskov is interpreted as a visual portrait, a visual image. The understanding of the “visual image” is based on literary, cultural and art criticism works of the modern scientists. The climax in the poetics of the portrait of the main character, Lydia, is a comparison with the goddess Diana. The analysis of sculptural and pictorial contexts (“Goddess Artemis with a deer” Tanagra, end of 4th century B.C., “Diana of Versailles”, circa 325 B. C., “Diana Resting”, 1732–1733, “The Hunt of Diana”, 1616–1620 etc.) illustrates that the writer shows the world through the lens of the depicted. Contextual connections of Lydia’s portrait with the image of Diana actualize the visual image in the work of N. S. Leskov. The main character of the story is an exceptional character against the background of other (everyday) characters of the work, since her visual portrait, which includes the features of pictorial and sculptural images, was created as a separate work of art. The article shows that the poetics of a visual portrait is determined by different facets of the genre – “Landscape and genre”: the everyday and the existential ones.
- Федотова А. А. Поэтика поздней прозы Н. С. Лескова: интертекстуальный аспект : дис канд. филол. наук. Ярославль, 2012. 209 с.
- Федотова А. А. Телесные образы в поздней прозе Н. С. Лескова // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 3. С. 308–314.
- Синякова Л. Н. «Отрицательная» антропология в художественной концепции Н. С. Лескова (рассказ «Зимний день»): «Днём они сретают тьму и в полдень ходят ощупью, как ночью» // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2014. Т. 13, вып. 9: Филология. С. 129–132.
- Евдокимова О. В. Рассказ Лескова «Зимний день»: жанр и структура повествования // Творчество Н. С. Лескова : сб. ст. / редкол. : Г. Б. Курляндская (отв. ред.) [и др.]. Курск : Курский ГПИ, 1980. С. 114–120.
- Дыханова Б. С. В зазеркалье волшебника слова: поэтика «отражений» Н. С. Лескова. Воронеж : Воронежский гос. пед. ун-т, 2013. 204 с. EDN: RWHSUF
- Червинская О. В. Реминисцентная ризоматичность литературного письма: лесковский текст «Зимний день» (пейзаж и жанр) // Лесков и вокруг. Контексты творчества и состояние современного лескововедения / сост. И. Поспишил. Брно : Ин-т славистики Философского ф-та Масарикова ун-та, 2018. С. 13–29.
- Власова М. Я. Визуальный образ в современной культуре: к постановке проблемы // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 9: Исследования молодых ученых. 2010. Вып. 8, ч. 1. С. 121–129. EDN: SJPKQB
- Brosch R. The Iconic Power of Short Stories – A Cognitive Approach // Literary Visualities: Visual Descriptions, Readerly Visualisations, Textual Visibilities. Berlin : De Gruyter. 2017. URL: https://books.google.ru/books?id=w3gqDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&... (дата обращения: 10.12.2021).
- Зенкин С. Н. Imago in fabula: Интрадиегетический образ в литературе и кино. М. : Новое литературное обозрение, 2023. 624 с.
- Лесков Н. С. Зимний день (Пейзаж и жанр) // Лесков Н. С. Собр. соч. : в 11 т. Т. 9. М. : ГИХЛ, 1957. С. 397–455.
- Мифологический словарь / гл. ред. Е. М. Мелетинский. М. : Большая Российская энциклопедия, 1992. 736 с.
- Белов Г. Д. Терракоты Танагры. Л. : Советский художник, 1968. URL: http://sculpture.artyx.ru/books/item/f00/s00/z0000012/st001.shtml (дата обращения: 12.04.2021).
- Байгузина Е. Н. Танагра – Танцующая терракота // Весник Академии русского балета им. А. Я. Вагановой. 2010. № 2 (24). С. 74– 82.
- Тургенев И. С. Нимфы // Тургенев И. С. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. Т. 10. М. : Наука, 1982. С. 158–160.
- Шмакова К. М. История скульптуры и особенности ее восприятия. URL: https://news.rambler.ru/other/45007171-istoriya-skulptury-i-osobennosti-... (дата обращения: 27.03.2021).
- Ермонская В. В. Основы понимания скульптуры. М. : Искусство, 1964. 55 с.
- Даль В. И. Толковый словарь живого великорусского языка : в 4 т. Т. 2. 2-е изд., испр. и значительно умнож. по рукописи автора. СПб. ; М. : Издание книгопродавца типографа М. О. Вольф, 1881. 807 с.
- Буткевич А. А. Слово и изображение в художественной системе Н. С. Лескова: поэтика жанра («Обстановочная» повесть) // Н. С. Лесков в контекстах истории культуры / науч. ред. и сост. О. В. Евдокимова. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2021. С. 39–100. EDN: JKJPGG
- Гесс М. В. Персонажная система в рассказе Н. С. Лескова «Зимний день»: художественно-антропологический аспект // Сибирский филологический журнал. 2015. № 2. С. 205–210.