Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Markov A. V. Philosophical constants in the creative self-determination of song poets. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 4, pp. 408-415. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-4-408-415, EDN: KEPREC

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-1+929
EDN: 
KEPREC

Philosophical constants in the creative self-determination of song poets

Autors: 
Markov Alexander Vladimirovich, Lomonosov Moscow State University
Abstract: 

The article compares the views of foreign philosophers on the nature of creativity, their reception in the Russian literary criticism and the creative implementation of some points in the Russian songwriting. The works of W. Benjamin (1892–1940) The Task of the Translator (1923), M. Blanchot (1907–2003) The Space of Literature (1955), P. Valery (1871–1945) Poetry and Abstract Thought (19390, S. Mallarme (1842–1898) The Crisis of Verse (1896), M. Heidegger (1889–1976) Hölderlin and the Essence of Poetry (1936), K. G. Jung (1875–1961) Archetype and Symbol (1934–1961) are used as a theoretical basis. Song texts of the representatives of the author’s song tradition A. Galich, A. Bashlachev, whose work is usually attributed to bard rock, and E. Letov, one of the main representatives of Russian punk rock, are used as research material. The choice of the authors is determined by the concept of the work, which seeks to show the universality of the constants identified in the process of research for various song and poetic traditions and philosophical systems. As such constants, the utopian concepts of “a single discourse”, a single “conversation” of poetry, and “pure art”, which is a “goal-in-itself”, stand out. Other constants relate to the inner state of the poet, techniques aimed at achieving inspiration – we are talking about the concepts of “removal”, or, according to Shklovsky, “estrangement”, as well as “silence”. The central constant is the concept of the “inexpressible”, “elusive”, which is the essential goal of every poet, clearly seen, but always unattainable. In thinking about each of the constants of philosophical thoughts about creativity, we find confirmation or discrepancies in the creative practice of song poets. It leads us to the conclusion that song poetry, following traditional poetry, accepts and transmits the experience of the Russian and Western philosophical and poetic thoughts about the essence of creativity. Typological overlaps are of a supranational, cosmopolitan nature, which indicates the universality of the constants we have identified. The work contributes to the study of song poetry, which confirms its status as the next stage in the existence of poetic discourse, which proves the legitimacy and necessity of studying song texts from a philological standpoint. 

 

Reference: 
  1. Доманский Ю. В. Рок-поэзия: перспективы изучения // Русская рок-поэзия: текст и контекст : сб. науч. тр. Екатеринбург : УрГПУ; Тверь : ТвГУ, 2013. Вып. 14. С. 7–35.
  2. Беньямин В. Задача переводчика / пер. Е. Павлова // Беньямин В. Учение о подобии. Медиаэстетические произведения : сб. ст. М. : РГГУ, 2012. С. 254–271.
  3. Бланшо М. Пространство литературы / пер. с фр. Б. В. Дубин, С. Н. Зенкин, Д. Кротова, В. П. Большаков, Ст. Офертас, Б. М. Скуратов. М. : Логос, 2002. 288 с.
  4. Наумов Л. Александр Башлачев: человек поющий. 3-е изд., испр. и доп. М. : Выргород, 2016. 608 с.
  5. Хайдеггер М. Гёльдерлин и сущность поэзии // О поэтах и поэзии: Гёльдерлин. Рильке. Тракль / сост., пер. с нем. и послесл. Н. Болдырева. М. : Водолей, 2017. С. 5–25.
  6. Юнг К. Г. Архетип и символ / сост. и вступ. ст. А. М. Руткевича. М. : Ренессанс, 1991. 304 с.
  7. Руткевич А. М. Жизнь и воззрения К. Г. Юнга // Юнг К. Г. Архетип и символ / сост. и вступ. ст. А. М. Руткевича. М. : Ренессанс, 1991. С. 5–19.
  8. Аверинцев С. С. «Аналитическая психология» К.-Г. Юнга и закономерности творческой фантазии // О современной буржуазной эстетике : сб. ст. Вып. 3. М. : Искусство, 1972. С. 110–156.
  9. Парамонов Б. М. Согласно Юнгу // Парамонов Б. М. След: Философия. История. Современность. М. : Независимая газета, 2001. С. 26–55.
  10. Летов Е. Потрясающий вид из окна. Текст песни. URL: https://www.gr-oborona.ru/texts/1177698236.html (дата обращения: 20.05.2023).
  11. Валери П. Введение в систему Леонардо да Винчи // Валери П. Об искусстве / пер. с фр,. изд. подг. В. М. Козовой ; предисл. А. А. Вишневского. М. : Искусство, 1976. С. 29–68.
  12. Хайдеггер М. Нужны ли поэты? // О поэтах и поэзии: Гёльдерлин. Рильке. Тракль / сост., пер. с нем. и послесл. Н. Болдырева. М. : Водолей, 2017. С. 25–85.
  13. Летов Е. Интервью в Москве, 16.05.1997 [Видео] // YouTube-канал О. Евстигнеева. URL.: https://www. youtube.com/watch?v=0MDuQvAJKlg (дата обращения: 20.05.2023).
  14. Корчинский А. Комментарий к мифу: Егор Летов о своих текстах // Летовский семинар: Феномен Егора Летова в научном освещении. 2-е изд., испр. М. ; Калуга ; Венеция : Bull Terrier Records, 2018. С. 52–66.
  15. Галич А. А. Сочинения : в 2 т. Т. 1. Стихотворения и поэмы / сост. А. Петраков. М. : Локид, 1999. 527 с.
  16. Малларме С. Кризис стиха / пер. И. Стаф. // Малларме С. Сочинения в стихах и прозе : сб. / сост. Р. Дубровкин. М. : Радуга, 1995. С. 321–344. На франц. яз. с параллельным рус. текстом.
  17. Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В. В. Бибихина. Харьков : Фолио, 2003. 503 с.
  18. Александрова М. А. Декабристы в культурно-исторической мифологии советской эпохи. Литературная «декабристиана» 1920–1960-х гг. // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 459–465. https://doi.org/10.18500/1817-7115-202121-4-459-465
  19. Темиршина О. Р. «Руками не потрогать, словами не назвать»: типология ошибок в текстах Егора Летова // Летовский семинар: Феномен Егора Летова в научном освещении. 2-е изд., испр. М. ; Калуга ; Венеция : Bull Terrier Records, 2018. С. 7–23.
  20. Аверинцев С. С. Архетипы // Аверинцев С. Собрание сочинений. София-Логос. Словарь / под ред. Н. П. Аверинцевой, К. Б. Сигова. Киев : Дух i Лiтера, 2006. C. 68–71.
  21. Гавриков В. А. Песенная поэзия vs печатная поэзия. М. : Директ-Медиа, 2021. 388 с.
  22. Валери П. Поэзия и абстрактная мысль // Валери П. Об искусстве / пер. с фр,. изд. подг. В. М. Козовой ; предисл. А. А. Вишневского. М. : Искусство, 1976. С. 400–433.

 

Received: 
22.05.2023
Accepted: 
10.09.2023
Available online: 
30.11.2023
Published: 
30.11.2023