Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Tkacheva V. Н. Other people’s speech in contemporary Russian prose (A. Slapovsky’s collection Foggy Alleys). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 169-173. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-2-169-173, EDN: RYPZOW

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-3+929[Слаповский+Бунин]
EDN: 
RYPZOW

Other people’s speech in contemporary Russian prose (A. Slapovsky’s collection Foggy Alleys)

Autors: 
Tkacheva Valentina Николаевна, Herzen State Pedagogical University of Russia
Abstract: 

This article provides a description of the ways in which other people’s speech is conveyed in modern and classical prose on the material of the collections of novels Dark Alleys by I.A. Bunin and Foggy Alleys by A. I. Slapovsky. The focus is on several ways: direct speech constructions, free direct speech, and dialogue. This choice is due to the fact that precisely these ways most clearly demonstrate the features of modern prose. The analysis of the stories reveals changes not only in the representation of direct speech and the author’s words, but also in the functions of the extension of the author’s words, among which, for example, appear the expression of linguistic reflection, the distinction between the points of view of the author and the character, the motivation of their verbal behavior. The conclusions are made about the change in the correlation of the parts of the construction with direct speech, which is characterized by binarity. The representation of the above ways of rendering the speech of other people is considered taking into account the variation of the first-person and third-person narrative, as well as the functional and semantic types of speech – informational, demonstrative, sententious, proposed by Professor S. G. Ilyenko. The use of free direct speech is motivated, as well as the convergence of direct speech constructions with statements containing introductory components. The particularities of the presentation of the external and internal speech of the characters are revealed, taking into account the punctuation-graphic arrangement. A specific way of presenting the dialogue in contemporary prose is demonstrated. Through the syntactic lens it was possible to see that Alexei Slapovsky, whose work is marked by attention to the contemporary, demonstrated not only changes in language, but also changes in the attitude of people of different generations to the word, thought, love.

Reference: 
  1. Слаповский А. И. Туманные аллеи. М. : АСТ, 2019. 250 с. 
  2. Бунин И. А. Темные аллеи. М. : Эксмо, 2008. 280 с. 
  3. Набоков В. В. Другие берега : сб. Л. : Политехника, 1991. 400 с. 
  4. Безруков А. Н. Редукция художественного повествования в прозе постреализма (цикл «Туманные аллеи» Алексея Слаповского) // Libri Magistri. 2020. № 4 (14). С. 24–34. 
  5. Черняк В. Д., Черняк М. А. Русская литература XXI века: приглашение к чтению : учеб. пособие. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2020. 320 c.
  6. Ильенко С. Г. Русистика: избранные труды. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2003. 674 с. (Герценовская антология).
  7. Милых М. К. Синтаксические особенности прямой речи в художественной прозе. Харьков : Изд-во Харьковского ун-та, 1956. 166 с.
  8. Соколова Л. А. Несобственно-авторская (несобственно-прямая) речь как стилистическая категория. Томск : Изд-во Томского ун-та, 1968. 282 с.
  9. Чумаков Г. М. Синтаксис конструкций с чужой речью. Киев : Вища школа, 1975. 220 с.
  10. Скоморох М. М. Нестандартные способы включения чужой речи как проявление деиерархиезации современной прозы // Rossica Petropolitana Juniora : сб.  науч. работ молодых ученых в области русистики / отв. ред. К. Ю. Зубков. СПб. : СПбГУ, 2007. Вып. 1. С. 166–175.
  11. Черкасова Г. В. Гибридные формычужой речи в свете теории высказывания : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Пятигорск, 2013. 23 с.
  12. Блинова О. И. Способы передачи чужой речи в художественном тексте (миметическая классификация) // Russian Linguistic Bulletin. 2021. № 4 (28). С. 153–157. https://doi.org/10.18454/RULB.2021.28.4.37 
  13. Клецкая С. И. К вопросу о грамматическом статусе инкорпорированной прямой речи (на материале произведений Л. С. Петрушевской) // Филология: научные исследования. 2018. № 4. С. 169–177. https://doi.org/10.7256/2454-0749.2018.4.28126. https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=28126 (дата обращения: 03.04.2023).
  14. Аманалиева Ф. Б. Недиалогические конструкции с прямой речью и их функционирование в художественном тексте : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Л., 1989. 17 с.
  15. Максимова Н. В. О разнородности форм передачи чужой речи и их языковом, речевом, текстовом статусе // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2006. № 16. С. 48–60.
  16. Чиркова Н. И. Репрезентация диалога в художественном прозаическом тексте: на материале романов И. А. Гончарова «Обыкновенная история», «Обломов», «Обрыв» : автореф. дис. ... канд. филол. наук. СПб., 1992. 19 c.
  17. Руднев А. Г. Синтаксис осложненного предложения. М. : Учпедгиз, 1959. 198 с.
  18. Мартьянова И. А. Синтаксическая интерпретация современного прозаического дискурса. СПб. : Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2021. 112 с. 
  19. Петрушевская Л. С. Девятый том. М. : Эксмо, 2003. 336 с. 
Received: 
04.04.2023
Accepted: 
05.02.2024
Available online: 
01.06.2024
Published: 
01.06.2024