Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Mikhailova M. V., Nazarova A. V. A “new woman” or a “superwoman”? A Silver Age project. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 3, pp. 269-277. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-3-269-277, EDN: CZCUZU

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09+929
EDN: 
CZCUZU

A “new woman” or a “superwoman”? A Silver Age project

Autors: 
Mikhailova Maria Viktorovna, Lomonosov Moscow State University
Nazarova Anastasia Viktorovna, Lomonosov Moscow State University
Abstract: 

The article analyzes literary texts and critical speeches of women and men-writers of the turn of the 19th – early 20th centuries, where the gender role models of the “new woman” and “superwoman” received the most vivid and original embodiment. Both models of femininity reflected the breaking of the usual gender order and the formation of a new system of values, in literature itself as well. The complex of feminist ideas associated with these types of models interested not only representatives of “high” literature. The creators of products for the mass reader, which absorbed both realistic traditions and the discoveries of modernism, also responded to the problem of women’s emancipation. N. M. Minsky in the play Alma and V. Bryusov in The Last Pages from the Diary of a Woman tried to present the model of the “superwoman” based on the Nietzschean vision. The field of activity for the “new woman” was outlined by E. A. Nagrodskaya and A. A. Verbitskaya in the novels The Wrath of Dionysus and The Keys of Happiness. Nevertheless, in all these works, the heroines failed, because they either became criminals, or faced an insuperable problem: actualizing the reproductive function or creative self-realization. Alma lost strength in the struggle for personal freedom, Bryusov’s Natalie became a murderer, Nagrodskaya’s Tatiana returned to the family shelter, Verbitskaya’s Manya, having achieved success in the art of ballet, committed suicide. And only M. Gorky in the novel Mother offered a solution: he put his Nilovna past the childbearing age and made her a freedom fighter for others. Thus, he managed to outline ways to rescue women from the snares of gender inequality. Nilovna can really be considered a “new woman”. And this utopian project turned out to be possible to implement in Soviet times by ignoring the real issues of gender controversies.

Acknowledgments: 
This work was supported by the Russian Science Foundation (project No. 19-78-10100).
Reference: 
  1. Гончарова О. М. Русская женщина 1860-х в «зеркале» идей и литературы // Культура и текст. 2012. № 1. С. 44–53
  2. Иванова Т. Н. «Новый» тип русской женщины в изо- бражении И. С. Тургенева и Н. С. Лескова: Романы «Накануне» и «Некуда» : дис. … канд. филол. наук. Орел, 2001. 205 с.
  3. Экконен К. Творец, субъект, женщина: стратегии женского письма в русском символизме. М. : Новое литературное обозрение, 2011. 393 с.
  4. Андрейчук К. Р. Русский ибсенизм и «женский во- прос»: героини Х. Ибсена в критической и литера- турной рецепции Н. М. Минского и Д. С. Мережков- ского // Сибирский филологический журнал. 2022. № 2. 80–93. https://doi.org/10.17223/18137083/79/6
  5. Аннибал Л. Georgette Leblane. La choix de la vie // Весы. 1904. № 8. С. 60–62.
  6. Коллонтай А. В. Новая женщина // Коллонтай А. В. Новая мораль и рабочий класс. М. : Всерос. центр. испол. ком. сов. р. к. и к. д., 1918. С. 3–35.
  7. Айвазова С. Г. Свобода и равенство советских женщин // Айвазова С. Г. Русские женщины в лаби- ринте равноправия (Очерки политической теории и истории. Документальные материалы). М. : РИК Русанова, 1998. С. 66–99.
  8. Левицкая Т. В. «Женский вопрос» в освещении Н. А. Лухмановой // Вестник Московского универ- ситета. Серия 9. Филология. 2019. № 3. С. 133–142.
  9. Левицкая Т. В. Чего хочет «новая женщина»? // Пи- сатели и критики первой половины ХХ века: пред- шественники, последователи (незабытые и забытые имена) / под ред. Л. А. Колобаевой, С. И. Кормилова, А. В. Назаровой, сост. А. В. Назарова. М. : Common Place, 2021. С. 337–340.
  10. Лухманова Н. А. Новая женщина // Писатели и кри- тики первой половины ХХ века: предшественники, последователи (незабытые и забытые имена) / под ред. Л. А. Колобаевой, С. И. Кормилова, А. В. Наза- ровой, сост. А. В. Назарова. М. : Common Place, 2021. С. 341–358.
  11. Рудич В. И. Ступени. СПб. : Тип. т-ва А. С. Суворина «Новое время», 1913. 79 с.
  12. Михайлова М. В. Эротическая доминанта в прозе русских писательниц Серебряного века // Дискурсы телесности и эротизма в литературе и культуре: эпоха модернизма : сб. ст. / под ред. Д. Г. Иоффе. М. : Ладомир, 2008. С. 221–240.
  13. Кардапольцева В. Н. Женские лики России. Екате- ринбург : Гуманитарный университет, 2000. 158 с.
  14. Потехина Е. А. Культурные модели феминного: ро- ковая женщина и женщина-вамп // XX юбилейные Царскосельские чтения : материалы Междунар. науч. конф., 20–21 апреля 2016 г. : в 3 т. СПб. : ЛГУ им. А. С. Пушкина, 2016. Т. 1. С. 106–111.
  15. Блок А. А. Письма к Вяч. Иванову (1907–1916) // Бло- ковский сборник II: Труды Второй научной конфе- ренции, посвященной изучению жизни и творчества А. А. Блока. Тарту : [б. и.], 1972. С. 373–384.
  16. Санжарь Н. Д. Книга о человеке: Первая. М. : Типо- лит. «Т. д. И. Ефимов, Н. Желудкова и К°», 1916. 188 с.
  17. Санжарь Н. Д. Письмо А. К. Гастеву // РГБ. Ф. 266. Карт. 7. № 37. Л. 5. б/д.
  18. Михайлова М. В. Материнство в рабочей среде (по произведениям Ник. Никандрова) // Материнство и отцовство сквозь призму времени и культур. Матери- алы Девятой международной научной конференции РАИЖИ и ИЭА РАН, 13-16 октября 2016, г. Смоленск : в 2 т. / отв. ред. Н. Л. Пушкарева, Н. А. Мицюк. М. ; Смоленск : ИЭА РАН, СмолГУ, 2016. Т. 2. С. 153–155.
  19. Михайлова М. В., Инь Л. Творчество хозяйки «не- хорошей квартиры», или Феномен Е. А. Нагродской. М. : МГУ имени М. В. Ломоносова. Филологический факультет, 2018. 526 с.
  20. Грачева А. М. Бестселлеры начала XX в. (К вопросу о феномене успеха) // Русская культура XX века на родине и в эмиграции: Имена. Проблемы. Факты. Вып. 1. М. : Изд-во Московского ун-та. С. 61–75.
  21. Вербицкая А. А. Ключи счастья. URL: https://litlife. club/books/218490/read?page=85&ysclid=lb0iaj2n bm869143078 (дата обращения: 28.11.2022).
  22. Кленова Ю. В. Творческие доминанты авторов женского романа (На примере произведений А. Вер- бицкой и Д. Донцовой) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 12 (54) : в 4 ч. Ч. 4. С. 101–104.
  23. Трофимова Е. И. Терминологические вопросы в гендерных исследованиях // Общественные науки и современность. 2002. № 6. С. 178–188.
  24. Хлопонина О. О. Женский мир в русской культуре рубежа XIX–XX вв.: типологические характеристики и художественная репрезентация // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. Философия, социология, культурология. 2014. № 7. С. 19–24.
Received: 
14.01.2023
Accepted: 
12.05.2023
Available online: 
31.08.2023
Published: 
31.08.2023