Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Mamatov G. М., Tyryshkina E. V. Insect symbolism in the oeuvre of B. Poplavsky: Cicadas and grasshoppers. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 1, pp. 85-91. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-1-85-91, EDN: LLCSU

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09+929Поплавский
EDN: 
LLCSU

Insect symbolism in the oeuvre of B. Poplavsky: Cicadas and grasshoppers

Autors: 
Tyryshkina Elena V., Novosibirsk State Teacher Training University
Abstract: 

Analyzed in the study is the symbolic meaning of the images of a cicada/grasshopper in the prose and poetry by Boris Poplavsky in the context of classical antiquity and of the Silver Age art. These insects are often understood as one image, which is the poet’s homage to the antique tradition; the image of a cicada/grasshopper is liminal, implying mediation between the two worlds and connection between the past and the present, which allows one to experience the condition of harmonic unity with the Universe and the feeling of natural primeval being. Both the cicada and the grasshopper are related to music, but the cicada is to a greater extent an Apollonian and sacral creature, a votary of the muses, whose singing is heard against the background of a bucolic summer landscape. Whereas the image of the cicada is closer to the pole of the Apollonian, the image of the grasshopper, in the case when they diff er, tends to the pole of the Dionysian, the exuberant creative element and the energy of inspiration. The grasshopper turns into a fantastic chimeric creature, the visible personification of other living (a grasshopper among gnomes and elves, the horse-automobile-grasshopper and the grasshopper-train associations). A special case is the symbolization of sounds produced by a cicada and a grasshopper as a force of its own: this chirr/rattle represents certain natural buzz, the thundering proto music of inspiration over which the poet has no power. While the holistic image of these insects in the spirit of antiquity was the sign of experiencing the integrity of being and their chirr was enchanting, here the exponentially intensified startling sounds contribute to the description of the Poet’s “muse” as having the appalling features of a giant insect, and his poetic oeuvre becomes not only the blessing but also a curse, in which B. Poplavsky shows his affinity to A. Blok.

Reference: 
  1. Ponomareff C. Boris Poplavsky: Poet of Unknown Destination // Ponomareff C. One Less Hope: Essays on Twentieth-Century Russian Poets. New-York: Editions Rodopi BV, 2006. P. 72–92. https://doi.org/10.1163/9789401202886_006.

  2. Компарелли Р. Лирика Б. Ю. Поплавского: мотивы, сюжеты, образы: дис… канд. филол. наук. Томск, 2015. 194 с. EDN: YHFJMH.

  3. Менегальдо Е. Поэтическая вселенная Бориса Поплавского. СПб.: Алетейя, 2007. 284 с. EDN: PBQTYZ.

  4. Прадивлянная Л. Парадоксы сюрреализма и их языковая реализация (на материале поэзии Б. Поплавского) // Годишник на Шуменския университет «Епископ Константин Преславски». Факултет по хуманитарни науки. 2022. № 1. С. 295–305. https://doi.org/10.46687/VRZN3213.

  5. Милькович Н. Три разговора о Поплавском: Поэтика Бориса Поплавского через призму интертекстуальности. Белград: Филологический фак-т Белградского ун-та, 2022. 233 с.

  6. Трессидер Д. Словарь символов / пер. с англ. С. Палько. М.: Гранд, ФАИР-Пресс, 1999. 448 с.

  7. Грейвс Р. Мифы Древней Греции / пер. с англ. К. Лукьяненко. Екатеринбург: У-Фактория, 2005. 1008 с. (Bibliotheca mythologica).

  8. Гнедич Н. И. Стихотворения. Л.: Советский писатель, Ленингр. отд-ние, 1956. 872 с. (Библиотека поэта. Большая серия. 2-е издание).

  9. Платон. Собр. соч.: в 4 т. / под общ. ред. А. Ф. Лосева, В. Ф. Асмуса; пер. с древнегреч. М. С. Соловьева [и др.]. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2007. Т. 2. 626 с.

  10. Джулиано Д. Цикады в поэзии Вяч. Иванова и А. Белого // Вячеслав Иванов. Исследования и материалы. Вып. 1 / отв. ред. К. Ю. Лаппо-Данилевский, А. Б. Шишкин. СПб.: Изд-во Пушкинского Дома, 2010. С. 35–41.

  11. Ханзен-Леве О. А. Русский символизм. Система поэтических мотивов. Мифопоэтический символизм. Космическая символика / пер. с нем. М. Ю. Некрасова. СПб.: Академический проект, 2003. 816 с. (Современная западная русистика, т. 48).

  12. Тарановский К. Ф. О поэзии и поэтике. М.: Языки русской культуры, 2000. 432 с. (Studia poetica).

  13. Иванов В. И. Прозрачность. Вторая книга лирики. М.: Скорпион, 1904. 180 с.

  14. Иванов В. И. Нежная тайна. Лепта. СПб.: Оры, 1912. 119 с.

  15. Мандельштам О. Э. Полн. собр. стихотворений. СПб.: Академический проект, 1995. 720 с. (Новая библиотека поэта).

  16. Семенко И. М. Поэтика позднего Мандельштама (От черновых редакций к окончательному тексту). Рим: Carucci editore Roma, 1986. 128 с. (Eurasiatica).

  17. Поплавский Б. Ю. Собр. соч.: в 3 т. М.: Книжница, Русский путь, Согласие, 2009. Т. 1. Стихотворения. 562 с. Т. 2. Проза. 466 с.

  18. Мифы народов мира: энциклопедия: в 2 т. / гл. ред. С. А. Токарев. М.: Советская энциклопедия, 1980–1982. Т. 1. А–К. 1980. 672 с.; Т. 2. К–Я, 1982. 720 с.

  19. Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. Т. 2. М.: Гос. изд-во иностр. и нац. словарей, 1956. 779 с.

  20. Гура А. В. Символика животных в славянской народной традиции. М.: Индрик, 1997. 912 с. EDN: TOHUMH.

  21. Поплавский Б. Ю. Куски. Париж: Гилея, 2012. 12 с. URL: https://traumlibrary.ru/book/poplavskiy-kuski/poplavskiy-kuski.html#s002 (дата обращения: 08.09.2024).

  22. Тырышкина Е. В. Сюжет творчества в лирике Бориса Поплавского // Феномен русской эмиграции / под ред. О. Блашкив, Р. Мниха. Siedlce: Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, 2020. С. 117–135. EDN: WQUYXR.

Received: 
24.10.2024
Accepted: 
14.11.2024
Available online: 
28.02.2025
Published: 
28.02.2025