Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Ananyina M. A. Individual stylistic features of allusive anthroponymic concepts in O. Henry’s stories. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 3, pp. 257-265. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-3-257-265, EDN: FQLQPP

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.111(73).09+929 О’Генри
EDN: 
FQLQPP

Individual stylistic features of allusive anthroponymic concepts in O. Henry’s stories

Abstract: 

The paper considers how the peculiarities of allusive anthroponymic concepts are realized on the material of short stories by an American writer O. Henry. Sixteen short stories are selected for analysis. The method of continuous sampling, of conceptual analysis and the descriptive method have been used in the research. It is revealed that an allusive anthroponymic concept can be represented in the form of a concept-representation, a concept-notion, a prototype, a model and a frame. Allusive anthroponymic concepts-gestalts have not been identified in the sample. It is shown that the analysis of an allusive anthroponymic concept can be carried out in a successive description of layers, such as information and image, notional, associative and axiological ones. The notional layer of an allusive anthroponymic concept–notion and concept–prototype has a special significance. The axiological layer is connected with the ironic evaluation of characters and images. It has been established that the ironic evaluation can be based on the contrast of stylistic connotations of an allusive anthroponym and statements with low stylistic connotations, as well as on the contrast of the situation of reference and intratextual events related to illegal activities of the characters. It is concluded that O. Henry’s stories are characterised by a great variety of reference sources, including biblical and mythological allusions, references to writers and historical persons. Allusive anthroponyms can have a recurring character in one or several stories and contribute to the creation of an artistic image of a character. The attributes are transferred according to the principle of metaphor and metonymy. The types of concepts in the stories are diff use, which makes it difficult to clearly define the type of allusive anthroponymic concept: the concept-notion may have similarities with the notion, and the prototype and the concept–notion may have common features.

Reference: 
  1. Болотнова Н. С. Типы вербализованных в тексте художественных концептов и их взаимодействие // Сибирский филологический журнал. 2005. № 3–4. С. 54–60. EDN: PAZORD

  2. Тарасова И. А. Поэтический идиостиль в когнитивном аспекте (на материале поэзии Г. Иванова и И. Анненского) : дис. … д-ра филол. наук. Саратов, 2004. 483 с. EDN: MDWEKJ

  3. Волошина С. В. Концепт «образование» в речевом жанре автобиографии // Коммуникативные исследования. 2021. № 4. С. 734–750. https://doi.org/10.24147/2413-6182.2021.8(4).734-750, EDN: ECZTXW

  4. Катермина В. В., Балаева М. В. Лингвостилистические особенности вербализации концепта «любовь» в романе Анны Бернс «Молочник» как представителе современного англоязычного художественного дискурса // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2023. № 1 (118). С. 16–25. https://doi.org/10.37972/chgpu.2023.118.1.003, EDN: PNKBHS

  5. Макарова Е. А. Лексическая репрезентация концепта ЦВЕТ: от словаря – к тексту // Сибирский филологический журнал. 2008. № 1. С. 166–178. EDN: JVHUZR

  6. Даниленко И. А. Авторские двуядерные художественные концепты // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2020. № 2 (37). С. 63–72. EDN: EIKTUV

  7. Щербак А. С. Ономастический концепт как единица знания // Когнитивные исследования языка. Вып. IV. Концептуализация мира в языке / гл. ред. сер. Е. С. Кубрякова, отв. ред. вып. Н. Н. Болдырев. М. : Ин-т языкознания РАН ; Тамбов : Издательский дом ТГУ им. Г. Р. Державина, 2009. С. 150–165. (Когнитивные исследования языка).

  8. Робустова В. В. Ономастическая лексика как способ вербализации концептов // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 2. C. 20–30. EDN: TRZSUF

  9. O. Henry. 100 selected stories. Ware : Wordsworth Classics, 1995. 735 p.

  10. Алефиренко Н. Ф. Методологические основания исследования проблемы вербализации концепта // Вестник ВГУ. Серия: Гуманитарные науки. 2004. № 2. С. 60–66.

  11. Кубрякова Е. С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М. : Языки славянской культуры, 2004. 556 с. EDN: SUQHIP

  12. Опарина К. С. Вторично-конвенциональные знаки как репрезентанты художественного концепта // Традиции и инновации в строительстве и архитектуре. Социально-гуманитарные и экономические науки : сб. ст. / под ред. М. И. Бальзанникова, К. С. Галицкова, А. А. Шестакова. Самара : СГАСУ, 2016. С. 75–78. EDN: VUKGFH

  13. Туктангулова Е. В. Художественные концепты «жизнь» и «смерть» как репрезентанты словообраза «природа» в идиостиле Н. А. Заболоцкого : автореф. дис. … канд. филол. наук. Ижевск, 2007. 21 с. EDN: NJKZCF

  14. Ковалева Т. А., Пасечник Т. Б. Языковое выражение национально-культурных концептов в художественной литературе // Вестник Государственного социально-гуманитарного университета. 2020. № 3 (39). С. 72–77. EDN: FGYIXR

  15. Евтушенко О. В. Художественная речь как инструмент познания. М. : Языки славянской культуры, 2010. 552 с. EDN: UGNUOB

  16. Грунина Л. П., Долбина И. А. Художественный концепт как особая эстетическая категория // Вестник Кузбасского государственного технического университета. 2005. № 4–1 (48). C. 132–135. EDN: PXOCXH

  17. Томберг О. В., Ананьина М. А. Фреймовая структура аллюзивного антропонима как художественного концепта (на материале романа Донны Тартт «Тайная история» / Donna Tartt “The Secret History” // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17, вып. 2. С. 564–572. https://doi.org/10.30853/phil20240081, EDN: DQDTDB

  18. О. Генри. Избранные произведения : Новеллы : пер. с англ. / сост., вступ. ст. и примеч. Ф. Золотаревской. М. : Правда, 1991. 588 с.

  19. Ирисханова О. К. Игры фокуса в языке. Семантика, синтаксис и прагматика дефокусирования. М. : Языки славянской культуры, 2014. 320 с. EDN: VPGIYF

  20. The Oxford Dictionary of Allusions / ed. by A. Delahunty, Sh. Dignen, P. Stock. Oxford ; New York : Oxford University Press, 2003. 453 p.

  21. Энциклопедия читателя: Литературные, библейские, классические и исторические аллюзии, реминисценции, темы и сюжеты, мифологические и сказочные герои, литературные маски, персонажи и прототипы, реальные и вымышленные топонимы, краткие биографии и рекомендуемые библиографии / под ред. Ф. А. Еремеева. Т. 1: А–Д. Екатеринбург : Изд-во Уральского ун-та ; Сократ, 1999. 789 с.

Received: 
24.01.2025
Accepted: 
30.04.2025
Available online: 
29.08.2025
Published: 
29.08.2025