Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Belonozhko Y. A. Gender influence on structural discourse markers in the English popular-science discourse (based on TED talks). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 379-385. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-379-385, EDN: EEEPRM

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
811.111’27’42:316.346.2
EDN: 
EEEPRM

Gender influence on structural discourse markers in the English popular-science discourse (based on TED talks)

Autors: 
Belonozhko Yuliya A., Saratov State University
Abstract: 

The article focuses on the influence of gender on structural discourse markers in the English popular-science genre of TED talks. The research is based on 20 English lectures (10 male and 10 female ones). All the lectures highlight the problems of education and online learning. The overall study materials comprise about 50,000 words. The structural discourse markers include global and local ones. Local structural discourse markers are used to connect statements, express the relations of cause, effect, time, condition, exclusion, inclusion. These discourse markers also let the speaker add information and clarify it, have a pause to search for words, and make a real or implied dialogue. The global structural discourse markers indicate the components of a discourse structure. According to the results of the study, men use structural discourse markers more often than women do (men’s lectures contain about 57% of all registered markers). Women tend to use internal links, authorizing constructions with inclusive let’s and enumerative linkers to structure their speech better. In turn, I-constructions, external links, individual hesitations (you know) and phatives are more typical for the men’s lectures. Gender is revealed to affect the use of the topic introduction markers, signals of order and sequence, external links, signals of conclusion and signals of switching the topic. However, gender differences in the variety and frequency of structural discourse markers are relatively insignificant since the requirements of a TED talk genre oblige speakers to present a pre-rehearsed speech. This fact decreases the influence of personal features, gender among them, on speech. Besides, structural discourse markers function in such a way that no public speech is possible without them, because these markers provide a means of structuring the presentation logically, thus making it easier for the audience to perceive the speech. 

Reference: 
  1. Полякова Л. С. Понятие «гендер» в лингвистическом описании // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. Вып. 11. Языкознание и литературоведение. 2009. С. 44–49.

  2. Кирилина А. В. Гендерные исследования в лингвистике и теории коммуникации: учеб. пособие для студентов вузов. М.: РОССПЭН, 2004. 250 с. (Учебные пособия по гендерной теории в гуманитарных науках).

  3. Горошко Е. И. Информационно-коммуникативное общество в гендерном измерении. Харьков: ФЛП Либуркина Л. М., 2009. 816 с.

  4. Гендер и язык / науч. ред. и сост. А. В. Кирилина. М.: Языки славянской культуры, 2005. 622 с. (Гендерная коллекция – зарубежная классика).

  5. Томская М. В. Гендерное измерение научной сферы в эпоху глобализации // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2021. № 12 (854). С. 128–138. https://doi.org/10.52070/2542-2197_2021_12_854_128, EDN: VEPXKF

  6. Kerkhoven A. H., Russo P., Land-Zandstra A. M., Saxena A., Rodenburg F. J. Gender stereotypes in science education resources: A visual content analysis // PLoS ONE. 2016. Vol. 11, iss. 11. P. e0165037. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0165037

  7. Wardhaugh R., Fuller M. J. An introduction to sociolinguistics. 7th ed. Chichester, West Sussex, UK; Malden, MA, USA: Wiley Blackwell, 2015. 428 p.

  8. Егорова Л. А. К вопросу об определении понятия «научно-популярный дискурс» // Вестник РУДН. Серия: Русский и иностранный языки и методика их преподавания. 2009. № 1. С. 42–46.

  9. Рянская Э. М., Шевченко Ю. В. Реализация авторских коммуникативных стратегий в научном и научно-популярном дискурсах // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2021. № 4. С. 33–48. https://doi.org/10.51955/2312-1327_2021_4_33, EDN: ZBNNHP

  10. Багиян А. Ю. Сущностные свойства и основные характеристики научно-популярного дискурса // Вестник Пятигорского государственного лингвистического университета. 2014. № 3. С. 81–86.

  11. Викторова Е. Ю. Дискурсивно-прагматическая специфика жанра лекции TED talk (сквозь призму функционирования в ней дискурсивов) // Жанры речи. 2019. № 4 (24). С. 254–266. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2019-4-24-254-266

  12. Викторова Е. Ю. Вспомогательная система дискурса. Саратов: ИЦ «Наука», 2015. 404 с.

  13. Tannen D. The Power of Talk: Who Gets Heard and Why // Harvard Business Review. 1995. Vol. 73. P. 138–151.

  14. Гриценко Е. С., Сергеева М. В., Лалетина А. О., Бодрова А. А., Дуняшева Л. Г. Гендер в британской и американской лингвокультурах. М.: Флинта: Наука, 2011. 224 с. EDN: UDISYV

  15. Топка Л. В. Гендерная обусловленность категоричного речевого поведения // Сборники конференций НИУ «Социосфера». 2015. Вып. 25: The theory and practice of gender studies in world science: Materials of the VI Int. sci. conf. on May 5–6, 2015. С. 21–27. EDN: TTMECX

Received: 
05.03.2024
Accepted: 
28.08.2024
Available online: 
29.11.2024
Published: 
29.11.2024