Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


журналистика

THE FIFTH PYRRHIC READINGS

On May 28-29, the Laboratory of Historical, Social, and Cultural Anthropology (LISKA) held the "Spatial-Magical Aspects of Culture" (SMAC) seminar in Saratov, with the support of the Saratov Ministry of Social and Cultural Affairs, as well as the Faculty of History and the Faculty of Philology and Journalism of Saratov State University. "The Fifth Pyrrhic Readings" were held in Saratov.

SECOND INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE "CHANGING RUSSIA - CHANGING LITERATURE: LITERARY EXPERIENCE OF THE 20TH - EARLY 21ST CENTURIES"

On May 23-24, 2007, the Faculty of Philology and Journalism of Saratov State University hosted the Second International Scientific Conference “Changing Russia – Changing Literature: Artistic Experience of the 20th – Early 21st Centuries,” organized by the Department of Russian Literature of the 20th Century and dedicated to the 90th anniversary of humanities education at Saratov University.

Анализ востребованности творческих компетенций в современной журналистике

В статье анализируется уровень креативности, необходимый современным журналистам и специалистам в медиакоммуникациях. В качестве методики исследования проведен анализ 314 вакансий в сфере медиа. В качестве площадки для исследования выбран популярный сайт вакансий HeadHunter. Вакансии собирались в период со 2 по 5 июля 2025 года. Данное исследование является пилотным, отражающим в большей степени общие тенденции и тренды, нежели точные цифры. Вместе с тем, результаты демонстрируют высокий уровень креативности в журналистике.

Ethical aspects of preparing journalistic materials about children and for children’s audiences: A humanistic approach

Thе article examines a two-pronged problem: the need to develop fundamental documents on the Russian media’s observance of humanistic principles, when preparing materials about childhood, as well as the lack of a professional journalistic school within which such approaches are formed and supported.

Этические аспекты подготовки журналистских материалов о детях и для детской аудитории: гуманистический подход

В данной статье рассматривается двуединая проблема: необходимость разработки основополагающих документов о соблюдении российскими СМИ гуманистических принципов при подготовке материалов о детстве, а также отсутствие профессиональной журналистской школы, в рамках которой формируются и поддерживаются такие подходы.

Русские публикации Дж. Гиссинга и их роль в творческом наследии писателя

В статье впервые в отечественном литературоведении рассматриваются публикации Дж. Гиссинга, созданные им для русского журнала «Вестник Европы» в 1881 – 1882 гг. Автором предпринимается попытка выявить стилистические особенности репортажей, охарактеризовать их проблематику. Проведенный анализ показывает, что вопросы, затрагиваемые писателем в журнальных публикациях, актуализируются им впоследствии и в художественных произведениях.

Literary Materials of the Nezavisimaya Gazeta (Independent Newspaper) and Social Life in the Middle of the 90s of the XXth Century

In the article the author investigates the process of transformation of literary life publications on the pages of socio-political newspapers in the middle of the 1990s. The mechanisms impacting the formation of a new value system in the momentous period of society development are revealed. The author defines the importance of literary life publications in the perception of newspaper issue information.

Factors of Ambiguity and Risk in the Professional Activity of Russian Journalists in the Second Part of XIX Century

The article considers the conditions of the journalists’ work which form the situations of ambiguity and risk in their professional activity: the interference of censorship, relationships with censors and other authority representatives. The attention is given to the journalists’ attempts to influence the process of preparation of Censorial Regulations of 1862.

A Modern Reader of a News Website

The article characterizes a modern reader of a news website which allows anyone to leave comments or post their own text.

Pages