Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


типы читателей

Читатель в журнальной литературной критике

В статье рассматривается парадигма отношений «критик – читатель», формы взаимодействия и их диалога на страницах литературно-художественных журналов. На примере рецензий, опубликованных в журнале «Новый мир» и «Знамя» в период с 2020 по 2023 годы, анализируются особенности взаимоотношений литературного критика с читателем, исследуются формы прямого или косвенного обращения к читательской аудитории.

Semantic range of the concept “reader” in contemporary Russian culture

Negative transformations associated with the culture of reading in the 21st century are generally recognized. First of all, and not without reason, the reader of fi ction comes into the fi eld of vision of philologists and teachers. The goal of the article is to analyze the modern range of meanings of the concept “reader” against the backdrop of the established reader’s image in the collective (proverbial) folk memory. The author is interested in the problem of institutionalization of the Russian reader.

Семантический диапазон понятия «читатель» в современной русской культуре

Общепризнаны негативные превращения, связанные с культурой чтения в ХХI в. В первую очередь и небезосновательно в поле зрения филологов и педагогов попадает читатель художественных произведений. Наша цель осознать современный смысловой диапазон понятия «читатель» на фоне устоявшегося читательского образа в коллективной (пословично-поговорочной) народной памяти. Нас интересует проблема институционализации российского читателя. Пристального внимания заслуживает вопрос о том, в какой степени предложенная В. Г.

“He Is a Very Good Writer. And How He Wrote About Love!”: A. P. Chekhov’s Readers-Characters on I. S. Turgenev

The article presents a wide panorama of consistent types of readerscharacters (in V. G. Belinsky’s terminology – shallow people and Old Believers, people of action and children of a certain doctrine), who on the pages of A. P. Chekhov’s prose and drama works with a different degree of expertise (affectedly, presumptuously, in a silly way, artlessly, passionately) judge the characters, works, literary craftsmanship of I. S. Turgenev, whose life has already expired.