Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


классицизм

Anthroponyms in the plays of Catherine II

Naming characters is an opportunity for a playwright not only to indicate the attitude towards a character, but also to defi ne their role in the system of characters and the plot. In the plays of Catherine II, anthroponyms are formed on the basis of four key characteristics: the vice or virtue embodied by the character, significant events in his or her biography, social status, and exotic origin. Charactonyms are mainly used in comedies, while common nouns prevail in comic operas.

Aesthetics of French classicism: Between norm and freedom

This article deals with understanding the aesthetics of French classicism, which not only assumes compliance with norms, but also establishes “freedom” as the leading aesthetic component of the text. The first part of the study demonstrates the deformed logic of perceiving classical aesthetics in Russian philological science, which largely followed the French ideological attitudes developed during the 19th century.

Антропонимы в пьесах Екатерины II

Номинация персонажей — возможность для драматурга обозначить отношение к герою, определить его роль в системе персонажей и сюжете. В пьесах Екатерины II антропонимы формируются на основе четырех ключевых характеристик: воплощаемый персонажем порок или добродетель, значимые события его биографии, социальный статус, экзотическое происхождение. «Говорящие фамилии» преимущественно используются в комедиях, тогда как в комических операх преобладают имена нарицательные.

Эстетика французского классицизма: между нормой и свободой

Настоящая статья посвящена осмыслению эстетики французского классицизма, которая не только предполагает следование нормативам, но также и устанавливает «свободу» в качестве ведущего эстетического компонента произведения. В первой части исследования демонстрируется деформированная логика восприятия классицистической эстетики в отечественной филологической науке, которая, как показывается, во многом следовала сложившимся в течение XIX в. французским идеологическим установкам.

A. N. Radischev’s Personality and Creative Work in A. P. Skaftymov’s Perception

A. P. Skaftymov’s article «On the style of “The Journey from St. Petersburg to Moscow” by A. N. Radischev» is regarded as one of the most significant works about the book of this author. The methodological basis of the research and the specific character of A. P. Skaftymov’s attitude to the formal method in literary criticism are observed. The conclusions are drawn on how up-to-date the ideas of the scientist are for contemporary science.

 

I. A. Kovanko’s Odes: Poetics in the Literary Context

The paper considers the peculiarities of I. A. Kovanko’s odes written at the end of the 18th century and the beginning of the 19th century. The reminiscences from G. R. Derzhavin’s and M. V. Lomonosov’s poetry are revealed. The article focuses on the influence of classicism and sentimentalism on Kovanko’s work and the synthesis of heterogeneous elements that trace back to the 18th century poets.