Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Full text PDF(Ru):
(downloads: 0)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article

Conflict Peculiarity in Oscar Wilde’s Drama Salomé

Autors: 
Valova Olga Mikhailovna, Vyatka State University of Humanities
Abstract: 

The article analyzes external and internal conflicts of Oscar Wilde’s drama Salom. The external conflict reveals Wilde’s idea of the destructive role of human infatuation. The internal conflict presents Wilde’s views connected with his ‘philosophy of the unreal’.

Reference: 

Collected Works of Oscar Wilde. The Plays, the Poems, the Stories and the Essays including De profundis. L., 1997.

Knox M. Oscar Wilde : A long and lovely suicide. New Haven ; L., 1994.

Marcovitch H. The Princess, Persona, and Subjective Desire : A Reading of Oscar Wilde’s Salome // Papers on Language & Literature. Winter 2004, Vol. 40. Issue 1.

Nassaar C. Into the Demon Universe : A Literary Exploration of Oscar Wilde. New Haven ; L., 1974.

Navarre J. Oscar Wilde, Edward Heron-Allen and the Palmistry Craze of the 1880s // English Literature in Transition, 1880–1920. 2011. Vol. 54. Issue 2.

Quigley A. E. Realism and Symbolism in Oscar Wilde’s Salomй // Modern Drama. Toronto, 1994. Vol. 37. Spring № 1.

Worth K. J. The Irish drama of Europe from Yeats to Beckett. L., 1978.

Абрамович Н. Религия красоты и страдания. Оскар Уайльд и Достоевский. СПб., 1909.

Бальмонт К. Об Уайльде в России // Уайльд О. Саломея / пер. К. Бальмонта. СПб., 1908.

Бауэр В., Дюмотц И., Головин С. Энциклопедия символов / пер. с нем. Г. Гаева. М., 1998.

Боборыкина Т. Трагедии О. Уайльда (К проблеме связи творчества О. Уайльда с романтической традицией) // Проблемы жанра литератур стран западной Европы и США (XIX – первая половина ХХ вв.) : межвуз. сб. научн. тр. Л., 1983.

Дроздова Н. Преломление христианских мотивов в духе традиций эстетизма (по страницам трагедии Оскара Уайльда «Саломея») // Изв. Пензенск. ун-та. 2010. № 15(9).

Иванова А. К. Д. Бальмонт – переводчик английской литературы. Иваново ; СПб., 2009.

Ковалева О. Оскар Уайльд и стиль модерн. М., 2002.

Коган П. Очерки по истории западно-европейских литератур. М., 1911.

Куприянова Е. Литературные сказки Оскара Уайльда и сказочно-мифологическая поэтика романа «Портрет Дориана Грея». Великий Новгород, 2007.

Ланглад Ж. де. Оскар Уайльд, или Правда масок. М., 1999.

Минский Н. Идея «Саломеи» // Золотое руно. 1908. № 6.

Образцова А. Волшебник или шут? (Театр Оскара Уайльда). СПб., 2001.

Палья К. Личины сексуальности : пер. с англ. Екатеринбург, 2006.

Решетов В. Пьеса О. Уайльда «Саломея» в контексте трактовки библейских образов в других видах искусства // Взаимодействие литературы с другими видами искусства : ХХI Пуришевские чтения : сб. ст. и материалов междунар. конф., 8–10 апреля 2009 г. / Моск. пед. гос. ун-т ; отв. ред. Е. Н. Черноземова ; ред кол. : Н. П. Михальская [и др]. М., 2009.

Савельев К. Литература английского декаданса : истоки, генезис, становление : монография. Магнитогорск, 2007.

Тетельман А. Взаимодействие жанров в творчестве Оскара Уайльда : дис. … канд. филол. наук. Казань, 2007.

Тишунина Н. Западноевропейский символизм и проблема взаимодействия искусств : опыт интермедиального анализа. СПб., 1998.

Уайльд О. Избранные произведения : в 2 т. : пер. с англ. М., 1993. Т. 1.

Уайльд О. Письма. М., 1997.

Уайльд О. Пьесы. М., 1960.

Фрейденберг О. Поэтика сюжета и жанра. М., 1997.

Фукс Г. Танец // Фиал страстей. СПб., 1910.

Эллман Р. Оскар Уайльд : биография. М., 2000.