Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Tyryshkina E. V. “When over the field glow green...” by V. Khlebnikov: The memory of the genre vs. experiment. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 2, pp. 154-158. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-2-154-158, EDN: KBDVZY

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-193.3+929Хлебников
EDN: 
KBDVZY

“When over the field glow green...” by V. Khlebnikov: The memory of the genre vs. experiment

Autors: 
Tyryshkina Elena V., Novosibirsk State Teacher Training University
Abstract: 

The paper analyzes the poem by Velimir Khlebnikov “When over the field glow green...” (1911–1912) concerning the issue of how the sonnet genre functions in the author’s verse. This genre, present in the works by futurists and their followers, has been scarcely studied and requires serious scrutiny. The chosen text is a French type sonnet with relatively small formal deviations from the form (a change of the meter in verse six, occasional caesures in verses two, three, ten, and fourteen, the extra-pattern stress in verse ten, the absence of a recurrent rhyme in the second stanza, and misalignment of the syntax and stanza structures). All the deviations from the strict pattern of the sonnet are directly connected with the lyric story and are markers of important/critical events. The advent of the evening followed by the night in Khlebnikov’s universe is shown as spatial-temporal palimpsest, in which all the phenomena may occur both sequentially and synchronously, and the individual correlates with the universal based on the principle of “metaphoric tautology”: dawn <sunlight> – stars – a candle – fire. The violation of formal rules creates a structural tension; all the changes occur according to the principle of accumulating static energy, followed by a dynamic shift. However, in general, the sonnet framework is retained, and, in the final, a harmonic point dominates – the last verse is written with the strict iambic tetrameter. The logical sequence of the sonnet – thesis, thesis development, antithesis, synthesis – is retained with certain variations, whereas the sonnet’s subject does not contradict the tradition of the philosophic verse based on landscape descriptions. The death of a moth in the candle flame means reincarnation and return to the natural elements. Special emphasis is placed on the optical aspect, which presents the world to the eye as an object that is seen through, and the vision becomes super-vision, which can perceive existential truth. Generally, V. Khlebnikov follows the traditional rules of composing a sonnet, and all the deviations from the canon are connected with the artistic intention of the futurist poet.

Reference: 
  1. Сонет серебряного века. Русский сонет конца XIX – начала XX века / сост., вступ. ст. и коммент. О. И. Федотова. М. : Правда, 1990. 768 с.
  2. Тернова Т. А. Феномен маргинальности в литературе русского авангарда первой трети XX в. Воронеж : АО «Воронежская областная типография», 2018. 440 с.
  3. Иванов В., Акифуми Т. К интерпретации стихотворения Велимира Хлебникова «Мне видны – Рак, Овен...» // Acta Slavica Iaponica. 1997. Vol. 15. P. 80–92.
  4. Лощилов И. Е. «Случай» Велимира Хлебникова // Dzieło literackie jako dzieło literackie = Литературное произведение как литературное произведение: Профессору Ежи Фарыно в знак преклонения перед его творчеством / pod  red. A. Majmieskułow. Bydgoszcz : Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im Kazimierza Wielkiego, 2004. S. 323–332.
  5. Хлебников В. В. Собр. соч.: в 6 т. Т. 1 / под общ. ред. Р. В. Дуганова. М. : ИМЛИ РАН, Наследие, 2000. 544 с.
  6. Гаспаров М. Л. Русские стихи 1890-х – 1925-го годов в комментариях. М. : Высшая школа, 1993. 272 с.
  7. Иванов В. Г. К интерпретации стихотворения В. Хлебникова «Когда над полем зеленеет...» // Велимир Хлебников и художественный авангард XX века : VI Международные Хлебниковские чтения, 8–11 сентября 1998 г. Доклады. Статьи. Тезисы / под ред. Г. Г. Исаева. Астрахань : Изд-во Астраханского пед. ун-та, С. 49–50.
  8. Иванов В. Г. Философский концепт и иконический знак в поэтике русского авангарда : дис. … канд. филол. наук. Новосибирск, 2006. 168 с.
  9. Башмакова Н. Слово и образ. О творческом мышлении Велимира Хлебникова : дис. … д-ра филос. наук. Helsinki, 1987. 288 с.
  10. Капустина Е. А. Миф о поэте в творчестве Велимира Хлебникова // Вестник Барнаульского государственного педагогического университета. Гуманитарные науки. 2006. № 6. С. 45–54.
  11. Гарбуз А. В. Молния, бабочка и волна в сети мифопоэтической логики // Творчество В. Хлебникова и русская литература : материалы IX Междунар. Хлебниковских чтений 8–9 сентября 2005 г. Астрахань : Изд. дом «Астраханский университет», 2005. С. 207–216.
  12. Махов А. Е. Эмблематика: макрокосм. М. : Intrada, 2014. 600 с.
  13. Иванюк Б. П. Сонет: словарное досье // ФИЛОLOGOS. 2021. № 2 (49). С. 25–33. https://doi.org/10.24888/2079-2638-2021-49-2-25-33
  14. Крученых А. Новые пути слова (язык будущего смерть символизма) // Алексей Крученых, Велимир Хлебников, Елена Гуро. Трое. СПб. : Журавль, 1913. URL: https://traumlibrary.ru/book/futuristy-troe/futuristy-troe.html#s003 (дата обращения: 28.08. 2022).
  15. Фасмер М. Этимологический словарь русского языка : в 4 т. Т. 1. М. : Прогресс, 1986. 576 с. 
Received: 
10.09.2022
Accepted: 
30.01.2023
Available online: 
31.05.2023
Published: 
31.05.2023