Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Semenchenko Y. I. Unity and diversity of forms of artistic psychologism in Crébillon-son’s works . Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 4, pp. 424-431. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-4-424-431, EDN: RSDHNF

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.133.1.09-311.1|17|+929Кребийон-сын
EDN: 
RSDHNF

Unity and diversity of forms of artistic psychologism in Crébillon-son’s works

Autors: 
Semenchenko Yury I., Southern Federal University
Abstract: 

The article explores the correlation between analytical and objective psychologism in Crébillon-son’s works by means of analyzing an oriental fairytale Tanzaï et Néadarné and a novel Les Égarements du cœur et de l’esprit as parts of a unified artistic system. A preference for a certain form of artistic psychologism is defined by two factors. Firstly, it depends on the variability of characters mastering the rules of social etiquette while maintaining the interest in movements of their own hearts. Secondly, the preference is shaped by a search for poetological forms that would allow different readers to reconstruct the image of an implied author in their own ways. Analytical psychological characteristics are used to describe Néadarné’s discovery of the sensual side of self in order to provide the reader with more freedom to complete an ambivalent ethical and psychological image of the princess. Shy readers were exempt from frightening details of the private aspects of the soul, whereas those who sought to ignite their erotic imagination were free to fill in the blank pages of the young lady’s acquaintance with sensual pleasures. Les Égarements du cœur et de l’esprit reaches the level of objective psychologism. It allows not only to explore the influence of inconsistency as an integral part of human nature, available to Meilcour on his attempt to excel in high society, but also to finalize the result – ambiguous in both moral and psycho logical sense – of the rocaille person’s self-exploration per se. Thus, the signs of transition from analytical to objective psychologism, which are present in Crébillon-son’s later works, cannot be considered as merely an indicator of the author’s creative evolution, a result of genre dynamics or stylistic shifts in the French psychological novel of the 18th century. These signs also demonstrate the desire to depict the diversity of a rocaille person’s feelings and situations they find themselves in as well as to form such a system of poetological devices that would stimulate readers’ active participation not only in unraveling of the character’s ambivalent moral motivations but also in reconstructing the image of an implied author.

Reference: 
  1. Забабурова Н. В. Эволюция художественного психологизма во французском романе XVII–XIX веков (от Лафайет до Стендаля) : дис. … д-ра филол. наук. М., 1989. 450 с.

  2. Разумовская М. В. Становление нового романа во Франции и запрет на роман 1730-х годов. Л. : Изд-во ЛГУ, 1981. 140 с.

  3. Le Breton. Le Roman au dix-huitième siècle. Paris : Librairie Hachette, 1890. 322 p.

  4. Brooks P. The novel of worldliness. Crébillon, Marivaux, Laclos, Stendhal. Princeton : Princeton University Press, 1969. 306 p.

  5. Ортега-и-Гассет Х. Размышления о «Дон Кихоте». 1991. URL: https://lib.ru/FILOSOF/ORTEGA/ortega05.txt (дата обращения: 06.03.2025).

  6. Михайлов А. Д. Роман Кребийона-сына и литературные проблемы рококо // Кребийон-сын. Заблуждения сердца и ума, или Мемуары г-на де Мелькура / под ред. А. Д. Михайлова ; пер. с фр. А. А. Поляк, Н. А. Поляк. М. : Наука, 1974. C. 287–331.

  7. Mylne V. The eighteenth-century French novel. Techniques of illusion. Manchester : Manchester University Press, 1965. 280 p.

  8. Gaulmyn P. de. Essai sur l’écriture des «Egarements» de Crébillon // Les Paradoxes du romancier: Les «Egarements» de Crébillon. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble, 1975. P. 3–16.

  9. Забабурова Н. В. Избранные труды. Ростов н/Д ; Таганрог : Изд-во Южного федер. ун-та, 2017. 576 c.

  10. Лукьянец И. В. Единство и многообразие в романах Кребийона // Кребийон-сын: проблемы творчества. 2008. URL: https://imli.ru/seminary-i-konferentsii-2008/1830-krebijon-syn-problemy-tvorchestva (дата обращения: 03.02.2025).

  11. Кребийон-сын. Шумовка, или Танзай и Неадарне: Японская история; Софа: Нравоучительная сказка. М. : Наука, 2006. 367 c. (Литературные памятники).

  12. Успенский Б. А. Поэтика композиции. СПб. : Азбука, 2000. 352 с.

  13. Делон М. Искусство жить либертена. М. : Новое литературное обозрение, 2013. 896 с.

  14. Кребийон-сын. Заблуждения сердца и ума, или Мемуары г-на де Мелькура / под ред. А. Д. Михайлова ; пер. с фр. А. А. Поляк, Н. А. Поляк. М. : Наука, 1974. 340 с.

  15. Алташина В. Д. Взгляд и слово в романе Кребийона-сына «Заблуждения сердца и ума» // XVIII век: искусство жить и жизнь искусства : сб. науч. работ / Московский государственный университет М. В. Ломоносова, Филол. фак., каф. истории зарубеж. лит. ; отв. ред. Н. Т. Пахсарьян. М. : Экон-Информ, 2004. С. 3–13.

  16. Пахсарьян Н. Т. Роман рококо как роман интерьера // Язык в пространстве и времени. Самара, 2003. Т. 2. URL: http://lit-prosv.niv.ru/lit-prosv/articles-fra/pahsaryan-roman-rokoko.htm (дата обращения: 03.02.2025).

  17. Пахсарьян Н. Т. Имплицитный автор и имплицитный читатель в романе рококо // Человек: Образ и сущность. Гуманитарные аспекты. 2020. № 3 (43). С. 68–82. https://doi.org/10.31249/chel/2020.03.05, EDN: IMZBLW

Received: 
08.03.2025
Accepted: 
01.09.2025
Available online: 
28.11.2025
Published: 
28.11.2025