For citation:
Romanovskaya O. E. Types of narrators in A. Slapovsky’s cycle Foggy Alleys. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 2, pp. 212-221. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-2-212-221, EDN: TDGTFN
Types of narrators in A. Slapovsky’s cycle Foggy Alleys
The article deals with the study of the narrative aspect of the cycle of stories by A. Slapovsky Foggy Alleys. The author uses narratological method of analysis developed by the Russian and foreign specialists in literature. The research is aimed at studing different types of narrators in A. Slapovsky’s cycle. The typology is based on the binary opposition: there are non-diegetic and diegetic narrators in the cycle. The non-diegetic narrator of A. Slapovsky’s stories is characterized by implicitness, by the focus on the character’s point of view. The non-diegetic narrator produces the character’s type of narration, prevailing in the realistic prose of the 20th century. The type of diegetic narrator is presented in different ways: as a narrator-observer, as a narrator-repeater, as a mask of the author-creator, as a storyteller. The first three types are united by the theme of creativity. The subject of the narration introduces himself as a writer, takes the position of an observer or repeats the character’s story. The mask of the author-creator is the fictional double of a biographical writer and the result of the postmodern game of A. Slapovsky with the border between the text and extra-text reality. The narrative experiment of the writer is the tale, the imitation of someone else’s speech. A. Slapovsky copies the principle of “verbatim” based on the word-for-word retelling of a documentary story. The storyteller is a narrator, who differs from the author-creator in the level of culture and intelligence, age, nationality and gender. The subject of the tale in many stories of the cycle is a female character. Narrators of different types enable A. Slapovsky to structure the polyplot “caravan of stories“ of Foggy Alleys and to implement the author’s artistic concept of love.
-
Звягина М. Ю. Трансформация жанров в русской прозе конца ХХ в. : дис. ... д-ра филол. наук. Астрахань, 2001. 356 с.
-
Курылева Л. В. Проза А. Слаповского: вопросы поэтики : дис. ... канд. филол. наук. Ульяновск, 2002. 229 с.
-
Дикун Т. А. Социальный роман А. Слаповского: жанровые модификации и эволюция героя : дис. ... канд. филол. наук. Иркутск, 2013. 180 с.
-
Цыплакова Т. В. Изучение современной русской литературы в 11 классе профильной школы на основе литературной преемственности : дис. ... канд. пед. наук. М., 2013. 248 с.
-
Рыжков Т. В. Эсхатологический сюжет в русской прозе рубежа ХХ–ХХI веков : дис. … канд. филол. наук. Краснодар, 2006. 185 с.
-
Безруков А. Н. Редукция художественного повествования в прозе постреализма (цикл «Туманные аллеи» А. Слаповского) // Libri Magistri. 2020. № 4 (14). С. 24–34. EDN: ITUUIZ.
-
Богданова О. А. Нить усадебного мифа: «Темные аллеи» И. А. Бунина и «Туманные аллеи» А. И. Слаповского // Орловский текст российской словесности : материалы Всерос. науч. конф., посвященной 150-летию со дня рождения писателя; Всерос. науч. конф. (с междунар. участием), посвященной 140-летию со дня рождения писателя. Вып. 13. Орёл : ООО «Картуш», 2021. С. 3–9. EDN: NMTBTO.
-
Замуреева М. Ю. Своеобразие символики хронотопа циклов И. А. Бунина «Темные аллеи» и А. И. Слаповского «Туманные аллеи» // Актуальные проблемы психолого-педагогических, социально-гуманитарных и естественных наук – 2023 : материалы конф. Владивосток : Дальневосточный федер. ун-т, 2023. С. 268–271. EDN: QEPFZN.
-
Крупнова К. В. Поэтика цикла А. И. Слаповского «Туманные аллеи» как продукта творческой рецепции «Темных аллей» И. А. Бунина: особенности построения сюжета и система персонажей // Слово и текст в культурном и политическом пространстве : сб. докл. Всерос. очно-заочной науч. конф. студентов и аспирантов ВУЗов. Сыктывкар : Сыктывкарский гос. ун-т им. Питирима Сорокина, 2024. С. 96–97. EDN: DDSXLZ.
-
Литфуллина А. И. «Туманные аллеи» Алексея Слаповского как интертекстуальный прецедент новейшей русской прозы // Филологический аспект. 2021. № 5 (73). С. 125–131. EDN: XYBLZZ.
-
Рябова М. В. Бунинский подтекст в рассказе А. Слаповского «Туманные аллеи» // Гуманитарные исследования. История и филология. 2023. № 11. С. 96–105. https://doi.org/10.24412/2713-0231-2023-11-96-105.
-
Ткачева В. Н. Чужая речь в современной русской прозе (сборник А. Слаповского «Туманные аллеи») // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2024. Т. 24, вып. 2. С. 169–173. https://doi.org/10.18500/1817-7115-2024-24-2-169-173. EDN: RYPZOW.
-
Кузьмина Е. А. Идейно-художественное своеобразие цикла А. Слаповского «Туманные аллеи» // Актуальные вопросы гуманитарных наук – 2023. Материалы выступлений молодых ученых в рамках Ломоносовских чтений 2023. Архангельск : Северный (Арктический) федер. ун-т, 2023. С. 101–104. EDN: FWXAUF.
-
Капица Ф. С. А. И. Слаповский // Русская проза рубежа ХХ–ХХI веков : учеб. пособие / под ред. Т. М. Колядич. М. : ФЛИНТА, 2019. С. 388–410.
-
Слаповский А. И. Туманные аллеи. М. : АСТ : Редакция Елены Шубиной, 2019. 507 с.
-
Тезаурус исторической нарратологии (на материале русской литературы): экспериментальный словарь / под ред. В. И. Тюпы. М. : ООО «Эдитус», 2022. 316 с. EDN: HCAMEX.
-
Современное зарубежное литературоведение (страны Западной Европы и США): концепции, школы, термины: Энциклопедический справочник / науч. ред. и сост. И. П. Ильин, Е. А. Цурганова. М. : Интрада – ИНИОН, 1999. 320 с.
-
Савкина И. А. Пути, перепутья и тупики русской женской литературы. М. : Новое литературное обозрение, 2023. 472 с.