Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Xing W. Transformation of the biblical myth in the play Judith by Elena Isaeva. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 4, pp. 443-450. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-4-443-450, EDN: TQSUNH

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-2+929Исаева
EDN: 
TQSUNH

Transformation of the biblical myth in the play Judith by Elena Isaeva

Autors: 
Xing Wei, Lomonosov Moscow State University
Abstract: 

The paper examines the features of the image of Judith in the play of the same name by the modern playwright Elena Isaeva, in which the author relies on the story described in the Book of Judith, which was a part of the Old Testament. Comparison with the original biblical myth allows us to conclude that it has been significantly transformed in the play. Isaeva does not limit herself to describing the clash of Assyrians and Jews, she muffles the bloody conflict. And the picture of the leader of the Assyrians, Holofernes, being murdered, is replaced by romantic episodes, secret meetings of lovers. The article compares two versions of the play (1992, 2004), which allows us to talk about the development of the author’s idea. An important role in the first version, which is designated in the article as “brief”, is played by the presence of two women in the play: Judith and her maid Elima. In this version, Elima’s frivolity is contrasted with the depth of Judith’s emotional turmoil. Elima is ready to enter into a love affair with almost every man she meets. For Judith, after many years of widowhood, the love that arose for Holofernes becomes a tragedy, as it is considered as an obstacle to achieving the goal of killing the enemy of her country. In the full version, Elima is “replaced” by her great-granddaughter, which allows Isaeva to build a fl ashback of events, as the heroine tells the girl what had happened in her life before the girl was born. To confirm the importance in the change of emphasis in the original biblical text, N. Nedobrovo’s play Judith is also drawn upon, which allows us to emphasize the difference in the interpretations of the biblical plot by the male and female authors. The result of the comparison is the statement about the development of a complex of “femininity” in Isaeva’s play. The analysis also makes it possible to comprehend the problem of interpreting biblical myths in culture.

Reference: 
  1. Литературный энциклопедический словарь / под общ. ред. В. М. Кожевникова, П. А. Николаева. М. : Советская энциклопедия, 1987. 750 с.

  2. Кашкин А. С. Неканоническая книга Иудифь: происхождение, содержание и проблема историчности // Труды Саратовской православной духовной семинарии. 2007. № 1. С. 6–38.

  3. Зусева-Озкан В. Б. Дева-воительница в литературе русского модернизма: образ, мотивы, сюжеты. М. : Индрик, 2021. 712 с. (Вечные сюжеты и образы, вып. 5). EDN: POMQGR

  4. Житенев А. А., Стрельникова Е. С. Нео-мифология: опыт уточнения современной исследовательской терминологии // Научный диалог. 2022. Т. 11, № 5. С. 302–319. https://doi.org/10.24224/2227-1295-2022-11-5-302-319

  5. Кичева Ю. А. Библеизм как зеркало культуры (на материале трансформации образов жены Лота и Рахили в русской литературе XX в.) // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. № 4. С. 166–171.

  6. Бовуар С. де. Второй пол. М. : Прогресс ; СПб. : Алетейя, 1997. 832 с. (Библиотека феминизма).

  7. Каплун М. В. Образ Юдифи в драматургии: от XVI в. к эпохе модернизма // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2021. № 69. С. 265–280. https://doi.org/10.17223/19986645/69/13

  8. Кириллина М. А. Стиховое начало в драме в стихах И. М. Гоголева «Долина Керяйи» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 8 (86). Ч. 1. С. 29–33. https://doi.org/10.30853/filnauki.2018-8-1.6

  9. Забалуев В., Зензинов А. Театр Елены Исаевой // Исаева Е. В. Абрикосовый рай : пьесы. М. : Новое дело, 2004 (ППП Тип. Наука). С. 7–22 (Библиотека «Герольда»).

  10. Кравцова И. Г., Обатнин Г. В. Материалы Н. В. Недоброво в Пушкинском Доме // Шестые Тыняновские чтения : тезисы докладов и материалы для обсуждения / редкол. : М. О. Чудакова (отв. ред.) [и др.]. Рига ; М. : [б. и.], 1992. С. 84–114.

  11. Лотман Ю. М. История и типология русской культуры. СПб. : Искусство-СПб., 2002. 768 с.

  12. Крылова С. В. Феномен положительного в драматургии Елены Исаевой // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2022. № 1 (45). С. 46–57. https://doi.org/10.25688/2076913X.2022.45.1.05

  13. Орлова Е. И. Литературная судьба Н. В. Недоброво. М. ; Томск : Водолей, 2004. 320 с.

  14. Исаева Е. В. Абрикосовый рай : пьесы. М. : Новое дело, 2004 (ППП Тип. Наука). 526 с. (Библиотека «Герольда»).

  15. Недоброво Н. В. Милый голос. Избранные произведения. Томск : Водолей, 2001. 352 с.

  16. Кислова Л. С. «Злые девочки» в русской драматургии рубежа ХХ–XXI веков // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2017. № 10. С. 159–163. EDN: YLQMVT

  17. Кудрицкая С. В., Михайлова М. В. Дева-воительница как архетипический персонаж. Рецензия на кн.: Зусева-Озкан В. Б. Дева-воительница в литературе русского модернизма: образ, мотивы, сюжеты. М. : Индрик, 2021. 712 с. // Новый филологический вестник. 2022. № 1 (60). С. 424–432. https://doi.org/10.54770/20729316-2022-1-424

Received: 
06.03.2024
Accepted: 
28.08.2024
Available online: 
29.11.2024
Published: 
29.11.2024