Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Zvereva T. V. “Quiet life”: Things and news in the poetics still lifes by Svetlana Kekova. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 4, pp. 416-421. DOI: 10.18500/1817-7115-2023-23-4-416-421, EDN: JRYDBV

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-1+929Кекова
EDN: 
JRYDBV

“Quiet life”: Things and news in the poetics still lifes by Svetlana Kekova

Autors: 
Zvereva Tatyana Viacheslavovna, Udmurt State University
Abstract: 

The article deals with the poetry oeuvre of the modern Russian poet Svetlana Kekova. The goal of this research is to examine texts created in the genre of poetic still life (Tikhaya zhizn (Quiet life), Po reke pechalnoy luna proplyvaet ryboy… (The moon is floating down the sad river like a fish...), Pomme de terre, V starom barake, gde tvoy poyavlyaetsa vrag… (In the old barrack hut where your enemy appears...), Ogon’ veshchey (Fire of things), Sredi nadezhd, raskayanja i strakhov (Among hopes, repentance and fears)). Still lifes in S. Kekova’s poetry is a particular case of the manifestation of a “religious ekphrasis”, due to which the described series of objects acquire a second symbolic meaning. The main place in the article is given to a detailed analysis of the poetic diptych Tikhaya zhizn (Quiet life). Two parts of the cycle address Dutch and Flemish still lifes, though the author’s intentions are connected with the comprehension of a sacred plot that goes back to the New Testament history. The mirror structure of this text has been revealed, the semantic principles underlying the compositional structure of the cycle have been shown. If the “Dutch still lifes” consecutively reflect the key events of the New Testament (The Last Supper, Crucifixion and Resurrection), and all the three poems are united by the idea of the victory of light over darkness and the possibility of salvation, then in the “Flemish still lifes” the author speaks about the sinfulness of the earthly life. The Dutch and Flemish still lifes in Tikhaya zhizn (Quiet life) are contrasted as worlds of salvation and death, which are being infinitely attracted and repelled. Together they represent a complex dialectic of the Christian history. This study pays special attention to the problem of ekphrasis, as it has been found that one of the possible pretexts of the “Flemish still lifes” is the painting “The Meat Stall” by Pieter Aertsen. The article concludes that the main sense-generating mechanism of S. Kekova’s writing is the ability of the author’s view to transfigure earthly things so that you can see echoes of the higher News in them.

 

Reference: 
  1. Лотман Ю. В. Натюрморт в перспективе семиотики // Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб. : Академический проект, 2002. C. 340–348. (Мир искусств).
  2. Михайлов А. В. Судьба вещей и натюрморт // Михайлов А. В. Обратный перевод. М. : Языки русской культуры, 2000. С. 46–57.
  3. Подорога В. Что такое nature morte? // Синий Диван. 2006. № 9. URL: http://sinijdivan.narod.ru/naturemorte.htm (дата обращения: 02.02.2023).
  4. Бобрык Р. Зачем стол натюрморту // Культура и текст. 1998. № 3. С. 27–42.
  5. Автухович Т. Е. «Я могу молчать. Но лучше мне говорить. О чем?»: о смыслах и подтекстах стихотворения Натюрморт // Автухович Т. «Шаг в сторону от собственного тела…». Экфрасисы Иосифа Бродского. Siedlce : Inst. kultury regionalnej i badań lit. im. Franciszka Karpińskiego, Stowarzyszenie, 2016. С. 91–111. (Opuscula Slavica Sedlcensia / Uniw. przyrodniczohumanistyczny w Siedlcach; t. 10).
  6. Слепухин М. О русском поэтическом натюрморте // Нева. 2022. № 5. С. 203–216.
  7. Кекова С. В. «Ода балыку» и «Похвала селёдке»: К вопросу о метафизических корнях натюрморта в творчестве Н. Заболоцкого // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2018. Т. 18, вып. 3. С. 307–311. https://doi.org/10.18500/1817-7115-2018-18-3-307-311, EDN: YGLTPN
  8. Геллер Л. Воскрешение понятия, или Слово об экфрасисе // Экфрасис в русской литературе. Труды Лозаннского симпозиума / под ред. Л. Геллера. М. : МИК, 2002. С. 5–22.
  9. Фрейденберг О. М. Поэтика сюжета и жанра. М. : Лабиринт, 1997. 448 с.
  10. Данилова И. Е. Портрет и натюрморт: человек и вещь // Данилова И. Е. «Исполнилась полнота времен…»: Размышления об искусстве. Статьи, этюд, заметки. М. : РГГУ, 2004. С. 78–167.
  11. Тарковский А. Собр. соч. : в 3 т. Т. 1. Стихотворения / сост. Т. Озерской-Тарковской; примеч. А. Лаврина. М. : Художественная литература, 1991. 462 с.
  12. Кекова С. Яблоко и крест. Избранное. М. : Б.С.Г.– Пресс, 2021. 632 с.
  13. Набоков В. Стихи. URL: http://nabokov-lit.ru/nabokov/stihi/299.htm (дата обращения: 04.02.2023).
  14. Державин Г. Сочинения. Л. : Художественная литература, 1987. 504 с.
Received: 
02.03.2023
Accepted: 
30.06.2023
Available online: 
30.11.2023
Published: 
30.11.2023