Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Mikhailin V. Y. Praising Stalin’s nomenklatura in The Bearer of the Golden Star: The novel by Semyon Babayevsky and the film by Yuliy Raizman. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 1, pp. 62-69. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-1-62-69, EDN: BOBBEI

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-31+791(47+57)|1950|+929[Бабаевский+Райзман]
EDN: 
BOBBEI

Praising Stalin’s nomenklatura in The Bearer of the Golden Star: The novel by Semyon Babayevsky and the film by Yuliy Raizman

Autors: 
Mikhailin Vadim Yurievich, Saratov State University
Abstract: 

One of the most popular novels in late Stalinist USSR, The Bearer of the Golden Star (1947–1948) by Semyon Babayevsky, is seen now as a representative symbol of “grand” or “varnishing” style in literature – to the same measure as the eponymous film (1950) by Yuliy Raizman did for the Soviet cinematic tradition. High official status of both texts guaranteed by Stalin’s awards matched the overwhelming success they both enjoyed with general public. The author here makes an attempt to examine the possible reasons of this popularity and offers a look at The Bearer of the Golden Star as at panorama both of a newborn after the World War II privileged social stratum, nomenklatura, and a system of social elevators leading to it – as much demanded by its target audience. The modes of fictional re-interpretation of real bureaucratic procedures are considered as well as the authors’ dealing with the key characters representing different nomenklatural positions; and also some «ethnographic» characters used to blur the border between social strata, so that the Soviet “new ruling class” could still be seen as an integral part of “working people”. The paper also deals with operational mechanisms of manipulative political metaphors and with those means Semyon Babayevsky and Yuliy Raizman used to ensure the highest possible level of propaganda impact. Special attention is also paid to the figure of Stalin as the key element in the “Grand style” mythology that form a hidden suggestive structer of the text.

 

Reference: 
  1. Восленский М. С. Номенклатура. Господствующий класс Советского Союза. London : Overseas Publications Interchange Ltd, 1990. 671 с.
  2. Михайлин В. Ю., Беляева Г. А., Нестеров А. В. Шершавым языком: антропология советского политического плаката. Саратов ; СПб : ЛИСКА, 2013. 124 с. EDN: TNOLFH
  3. Зима В. Ф. Голод в СССР 1946–1947 гг., происхождение и последствия. М. : ИРИ, 1996. 265 с.
  4. Литвиновский И. А. Восстановление народного хозяйства СССР после Великой Отечественной войны // Российские и славянские исследования : сб. науч. ст. Вып. 1 / редкол. : О. А. Янковский (отв. ред.) [и др.]. Минск : БГУ, 2004. С. 228–232.
  5. Говоров И. В. Государство и преступность в Советской России 1945–1953 гг. (на материалах Ленинграда и Ленинградской области) : дис. … д-ра ист. наук. СПб., 2004. 712 с.
  6. Лейбович О. Л. В городе М.: очерки социальной повседневности советской провинции. 2-е изд., испр. М. : РОССПЭН, 2008. 294 с.
  7. Bodnar J. The Transplanted: A History of Immigrants in Urban America. Bloomington : Indiana University Press, 1985. 320 p.
  8. Hoffmann D. L. Urbanization and Social Change during Soviet Industrialization: In-Migration to Moscow, 1929–1937. Ph.D. Diss. Columbia University, 1990. 548 p.
  9. Кларк К. Советский роман. История как ритуал. Екатеринбург : Изд-во Уральского ун-та, 2002. 262 с.
  10. Бабаевский С. П. Кавалер Золотой Звезды. URL: https://reallib.org/reader?file=9826 (дата обращения: 10.10.2023).
  11. Михайлин В. Ю. Образ матери в советской «военной» визуальной культуре 1940-х годов и производство аффекта // Миргород. 2000. № 1 (15). С. 168–206. EDN: WGYJTB
  12. Михайлин В. Ю. Золотое лекало судьбы: пектораль из Толстой Могилы и проблема интерпретации скифского «звериного стиля». Саратов ; СПб. : ЛИСКА, 2010. 150 с. (Труды семинара «Пространственномагические аспекты культуры». Вып. 16).
  13. Михайлин В. Ю., Беляева Г. А. Политический плакат: рамки восприятия и воздействия // Неприкосновенный запас. 2012. № 1 (81). С. 38–58.
  14. Микоян А. И. Великий зодчий коммунизма. Магадан : Советская Колыма, 1950. 18 с.
  15. Сталин И. В. Ответ на приветствия рабочих главных железнодорожных мастерских в Тифлисе 8 июня 1926 г. // Сталин И. В. Сочинения : в 16 т. Т. 8. М. : ГИПЛ, 1951. С. 173–175.
Received: 
13.10.2023
Accepted: 
10.11.2023
Available online: 
01.03.2024
Published: 
01.03.2024