Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Salakhova A. О. Mythopoetics in the novels of Sasha Sokolov: From the ontological myth of A School for Fools to the deconstruction of the myth of Palisandria. Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 3, pp. 333-339. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-3-333-339, EDN: IKDTLZ

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-31+929Соколов
EDN: 
IKDTLZ

Mythopoetics in the novels of Sasha Sokolov: From the ontological myth of A School for Fools to the deconstruction of the myth of Palisandria

Autors: 
Salakhova Albina Олеговна, Saratov State University
Abstract: 

The article examines mythopoetics in Sasha Sokolov’s novels A School for Fools and Palisandria. In the 20th century authors widely turn to neo-mythologism in its various manifestations – from the myth-making of prose writers and poets of the beginning of the century to the nationalfolklore type of mythologism in the prose of the era of stagnation. In Sokolov’s novels, the fi rst branch of the development of mythopoetics continues in the form of modernist myth in A School for Fools and postmodern deconstruction of myth in Palisandria. The article shows that Sokolov’s first and last novels have contrasting forms of mythology. In A School for Fools, via a cyclic chronotope, the author models the ontological myth of eternal return, in which the main mythologems are metamorphoses and the author’s mythologem of the Sender of the Wind. In this myth, the creator is the main character of the novel. In Palisandria the opposite process is observed – the dispelling of the myth of eternal return and the formation of the myth of “timelessness” through numerous simulacra-incarnations of the main character. The author of the article talks about the change in the principles of mythologization from the fi rst to the third novel – from the ontological myth of A School for Fools Sokolov comes to the deconstruction of myth and postmodern negation in Palisandria. Sokolov’s novels are deeply mythopoetic. In his work, Sokolov repeatedly turns to mythological images and allusions from classical myths, as well as literary archetypes. Based on all of the above, it can be argued that neomythologism is one of the main principles of Sokolov’s oeuvre. Using the example of Sasha Sokolov’s texts, the article shows one of the ways of transforming neomythologism from modernism to postmodernism.

Reference: 
  1. Руднев В. П. Словарь культуры ХХ века. М. : Аграф, 1999. 384 с.
  2. Лотман Ю. М, Минц З. Г., Мелетинский Е. М. Литература и мифы // Мифы народов мира / гл. ред. С. А. Токарев : в 2 т. Т. 1. М. : Советская энциклопедия, 1980. С. 220–226
  3. Зайнуллина И. Н. Миф в русской прозе конца XX – начала XXI веков : дис. … канд. филол. наук. Казань, 2004. 117 с.
  4. Мелетинский Е. М. Миф и двадцатый век // Мелетинский Е. М. Избранные статьи. Воспоминания. М. : РГГУ, 1998. С. 419–429.
  5. Галанина Е. В. Миф как реальность и реальность как миф : мифологические основания современной культуры. М. : Академия естествознания, 2013. 130 с.
  6. Липовецкий М. Н. Русский постмодернизм (Очерки исторической поэтики). Екатеринбург : Уральский гос. пед. ун-т, 1997. 317 с.
  7. Karriker A. Narrative Shifts and Cyclic Patterns in «А School for Fools» // Canadian-American Slavic Stadies. 1987. Vol. 21, iss. 3–4. P. 287–299. https://doi.org/10.1163/221023987X00079
  8. Дарк О. Миф о прозе // Дружба народов. 1992. № 5–6. С. 219–234
  9. Karriker A. Double Vision: Sasha Sokolov’s School for Fools // World Literature Today. 1979. Vol. 53, № 4. P. 610–614. https://doi.org/10.2307/40133017
  10. Иванов В. В. Близнечные мифы // Мифынародов мира / гл. ред. С. А. Токарев : в 2 т. Т. 1. М. : Советская энциклопедия, 1980. С. 174–176.
  11. Салахова А. О. Мифопоэтический хронотоп в романе Саши Соколова «Школа для дураков» // Филологические этюды. 2023. Вып. 26 : в 3 ч. Ч. 3. С. 122–126. EDN: AWWQPD
  12. Соколов Саша. Школа для дураков : роман. СПб. : Азбука, Азбука-Аттикус, 2019. 256 с.
  13. Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М. : Прогресс, 1989. 616 с.
  14. Матич О. Саша Соколов. Три поразительных и очень разных романа. К 45-летию литературного творчества // Новый журнал. 2020. № 300. URL: https://magazines.gorky.media/nj/2020/300/sasha-sokolov-triporazitelnyh-... (дата обращения: 24.11.2023).
  15. Жолковский А. Стилистические корни «Палисандрии» // Восьмая международная летняя школа по русской литературе. Статьи и материалы. Пос. Цвелодубово (Ленинградская обл.) : Свое изд-во, 2012. С. 29–60.
  16. Соколов Саша. Школа для дураков. Между собакой и волком. Палисандрия. Эссе. Триптих. СПб. : Азбука, Азбука-Аттикус, 2021. 736 с.
  17. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М. : Художественная литература, 1975. 504 с.
  18. Ащеулова И. В. Деконструкция советской истории в романе Саши Соколова «Палисандрия» // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 2–4 (62). С. 101–104. EDN: TXHQVX
  19. Мелетинский Е. М. Поэтика мифа. 3-е изд., репринт. М. : Изд. фирма «Восточная литература» РАН, 2000. 407 с. (Исследования по фольклору и мифологии Востока).
Received: 
06.03.2024
Accepted: 
08.05.2023
Available online: 
30.08.2024
Published: 
30.08.2024