Для цитирования:
Li M., Xiong J., Qin B. Research on Western media coverage of 2022 Beijing Winter Olympics [Ли М., Сюн Ц., Цинь Б. Исследование освещения западными СМИ зимних Олимпийских игр 2022 года в Пекине] // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2024. Т. 24, вып. 1. С. 99-110. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-1-99-110, EDN: JZHPBA
Research on Western media coverage of 2022 Beijing Winter Olympics
[Исследование освещения западными СМИ зимних Олимпийских игр 2022 года в Пекине]
Поскольку в последние годы политика западного мира в отношении Китая меняется, ситуация с международным общественным мнением, с которой сталкивается Китай, также ухудшается, что оказывает серьезное негативное влияние на формирование международного имиджа Китая и построение «мягкой силы». В контексте стремительного развития современных информационных технологий спортивные мероприятия, такие как зимние Олимпийские игры, часто сопровождаются масштабным освещением в средствах массовой информации и пропагандой, и важно бороться с негативным освещением зимних Олимпийских игр с участием Китая в западных СМИ и создавать хороший национальный имидж через окно о зимних Олимпийских играх. В этой статье акцентируется специфическое содержание сообщений западных СМИ о Китае во время цикла зимних Олимпийских игр 2022 года в Пекине, а также обобщаются и анализируются характеристики «искаженных фактов», «надуманных» и «выдающихся политических требований» в негативных сообщениях о Китае в западных СМИ во время зимних Олимпийских игр. Исходя из важности руководства международным общественным мнением и освещения в средствах массовой информации во время крупных спортивных мероприятий, таких как Олимпийские игры, срочно и необходимо усовершенствовать механизм реагирования Китая на кризис международного общественного мнения и усилить наращивание потенциала национальных международных средств массовой информации. В этой связи в настоящем документе предлагаются четыре конкретные стратегии реагирования: укрепление международного коммуникационного потенциала основных средств массовой информации; выполнение роли правительства в руководстве и принятии решений; укрепление сотрудничества с международными средствами массовой информации; в полной мере использовать собственные медиа-платформы.
- The final version of the Beijing Winter Olympics “schedule”: These eight years, we go through this way! Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1723719226081056001&wfr=spider&for=pc/ (accessed February 3, 2022) (in Chinese).
- Huang S. G., Lin S. N. The Impact of Mass Media on Chinese Sports Communication in the Post-Olympic Era in the Context of Globalization. Liaoning Sports Technology, 2012, no. 1, pp. 35-37 (in Chinese). https://doi.org/10.13940/j.cnki.lntykj.2012.01.014
- Yu H. M. Beijing Winter Olympic Games broadcast figures reach record high. China Sports News [EB/OL]. [2022-02-17]. Available at: https://www.sport.gov.cn/n315/n329/c24022826/content.html (accessed February 18, 2022) (in Chinese).
- Why the Beijing Winter Olympic Games are watched by the largest number of people? Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1725053991240807312&wfr=spider&for=pc/ (accessed February 18, 2022) (in Chinese).
- Beijing 2022 Winter Olympic Games successfully concluded the world to embrace the future. Available at: https://www.ccdi.gov.cn/toutiaon/202202/t20220221_172986.html/ (accessed February 21, 2022) (in Chinese).
- From clothing hauls to TikTok trends, Gen Z Olympians show new side of Games. Available at: https://www.reuters.com/lifestyle/sports/clothing-hauls-tiktok-trendsgen... (accessed February 11, 2022).
- Wang J. Y. The influence of mass media on political struggle in the era of globalization. Xi’an Social Science, 2022, no. 2, pp. 130-132 (in Chinese).
- Zhang Z. Research on the guidance of media opinion in sudden events. Wuhan, Huazhong University of Science and Technology, 2016. 46 p. (in Chinese).
- Cottrell M. P., Nelson T. Not just the Games? Power, protest and politics at the Olympics. European Journal of International Relations, 2011, vol. 17, iss. 4, pp. 729-753. https://doi.org/10.1177/1354066110380965
- Foreign media look at the Winter Olympic epidemic prevention: China’s “dynamic zero” policy for other countries to learn from the significance. Available at: http://news.youth.cn/gj/202202/t20220219_13462687.html/ (accessed May 26, 2022) (in Chinese).
- Beijing Winter Olympic Games in the eyes of foreign media. Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1725700853869435470&wfr=spider&for=pc (accessed May 23, 2022) (in Chinese).
- Overseas media praise the opening ceremony of the Beijing Winter Olympics: Gorgeous! Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1723926426060244753&wfr=spider&for=pc (accessed May 26, 2022) (in Chinese).
- Foreign media focus on the closing of the Beijing Winter Olympics, the U.S. media reporter said “will never forget the warmth of the Winter Olympics”. Available at:https://baijiahao.baidu.com/sid=1725367154400848102&wfr=spider&for=pc (accessed May 26, 2022) (in Chinese).
- How the British and American media reported the success of Beijing’s bid for the Winter Olympics. Available at: http://www.360doc.com/content/20/0903/21/71400495_933841918.shtml (accessed April 15, 2022) (in Chinese).
- After the Winter Olympics, I combed through foreign media reports. Available at: http://k.sina.com.cn/article_1887344341_707e96d5020017tan.html (accessed March 29, 2022) (in Chinese).
- Beijing Winter Olympic Games artificial snow praised by athletes: The best so far. Available at: https://baijiahao.baidu.com/s?id=1724903557885629912&wfr=spider& for=pc (accessed 21 April 2022) (in Chinese).
- Lin S. X. Analysis of the framing strategies of Western mainstream media’s China-related coverage. Modern International Relations, 2022, no. 1, pp. 53-60 (in Chinese).
- Li X. G., Guo X. K. The International Communication Power of Mainstream Media and the Path to Enhancement. Chongqing Social Science, 2012, no. 8, pp. 5-12 (in Chinese).
- Sun Z. H,. Ouyang X. L. Conceptual Identity and Cultural Exchange: New Ideas for Foreign Communication of Beijing Winter Olympic Games. External Communication, 2021, no. 11, pp. 14-17 (in Chinese).
- Zhao Q. Z. Public Diplomacy and Cross-cultural Communication. Shanghai Culture, 2014, no. 6, pp. 4-5 (in Chinese).
- Du H., Zhang X. Y. International public opinion guidance and media response strategies for the Beijing Winter Olympic Games. Journal of Beijing University of Sports, 2021, no. 1, pp. 52-61 (in Chinese).
- Shi A. B., Sheng Y. Creating a new situation, a new concept and a new form of international communication capacity building. Television Research, 2018, no. 11, pp. 4-7 (in Chinese).