Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


Просвещение

Anthroponyms in the plays of Catherine II

Naming characters is an opportunity for a playwright not only to indicate the attitude towards a character, but also to defi ne their role in the system of characters and the plot. In the plays of Catherine II, anthroponyms are formed on the basis of four key characteristics: the vice or virtue embodied by the character, significant events in his or her biography, social status, and exotic origin. Charactonyms are mainly used in comedies, while common nouns prevail in comic operas.

Антропонимы в пьесах Екатерины II

Номинация персонажей — возможность для драматурга обозначить отношение к герою, определить его роль в системе персонажей и сюжете. В пьесах Екатерины II антропонимы формируются на основе четырех ключевых характеристик: воплощаемый персонажем порок или добродетель, значимые события его биографии, социальный статус, экзотическое происхождение. «Говорящие фамилии» преимущественно используются в комедиях, тогда как в комических операх преобладают имена нарицательные.

Особенности просветительского пафоса в салонной литературе: на примере текстов Зинаиды Волконской

Статья посвящена особенностям интерпретации идей Просвещения в текстах княгини Зинаиды Александровны Волконской – хозяйки литературных и музыкальных салонов в Москве, Париже и Риме. Сегодня ради лучшего понимания контекста в истории литературы развивается тренд на изучение писателей второго, а то и третьего круга. Сочинения Волконской мало изучены, но в начале XIX в. это была такая салонная литература, которая не только отражала веяния времени, но даже претендовала на некую научную значимость.

Poetics of the Representation of the Intimate in the French Novel of the 18th Century: Some Observations

The article examines the features of representing the ‘intimate’ in the French novel of the 18th century. The intimate is considered as a historical category characterized by ‘semantic ambiguity’, expanding and deepening its semantics in the course of the novel’s evolution. By means of analyzing representational texts it is proved that the representation of the intimate is predetermined by the distinctive nature of the genre and literary trends.