Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Ponomareva A. A. “No matter how to live, but to live together…”: The mother-son plot in N. D. Khvoshchinskaya’s socio-political stories. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 2, pp. 183-189. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-2-183-189 , EDN: FYXSRT

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
821.161.1.09-32+929Хвощинская
EDN: 
FYXSRT

“No matter how to live, but to live together…”: The mother-son plot in N. D. Khvoshchinskaya’s socio-political stories

Autors: 
Ponomareva Anastasiya A., Novosibirsk State Teacher Training University
Abstract: 

In our article, the optics of research developed by I. Savkina on the material of women’s auto-documentary genres is applied to the artistic oeuvre of N. D. Khvoshchinskaya. Based on her correspondence, we have shown that there are no fixed boundaries between an autodocumentary and a fi ctitious letter in the case of N. D. Khvoshchinskaya. Her works are a kind of sublimation of life experience. In the article we touched on one of the private pages in the biography of the writer, specifi cally refl ected in the mirror of her fi ction, – her marriage with I. I. Zayonchkovsky. Against the background of correspondence highlighting the inner experience of the writer, we analyzed the structure and semantics of the maternal-fi lial plot, persistent in those works that were written after the marriage. Socio-political stories After the Flood (1881) and Blizzard (1889) have been used for the analysis. In the course of the research it was found that in the character analysis of mother heroines the historical component is “extinguished” and, conversely, supra-historical, archetypal features are actualized: maternal care, wisdom, empathy, spiritual elevation, kindness, support, suff ering, etc. The article shows that the plot role of the mother is determined not by the socio-political plots that make up the external canvas of the stories, but by the underlying initiation plot. The mother, “superfl uous” in the external event plan, plays an important role in the initiation plot: she happens to be near the hero at the moment of life’s trials. At the same time, it is established that she does not facilitate the change in the son’s status. This function is given to her plot “understudy” – the heroine-lover. The plot role of the hero also changes: he acts not so much as a revolutionary who has failed, but as a son experiencing the process of initiation. As a result, the range of themes dealt with in N. D. Khvoshchinskaya’s stories goes beyond the socio-political confl ict caused by the historical situation, and acquires a universal scale.

Reference: 

Савкина И. Л. Разговоры с зеркалом и Зазеркальем: Автодокументальные женские тексты в русской литературе первой половины XIX века. М. : Новое литературное обозрение, 2007. 438 с.
Успенский П., Федотов А. Быть женщиной в «Современнике»: поэзия и правда в беллетристике Авдотьи Панаевой // Новое литературное обозрение. 2023. № 3 (181). С. 205–225.
Строганова Е. Н. По поводу неудобного псевдонима: Надежда Хвощинская, она же В. Крестовский // Строганова Е. Н. Классики и современницы: гендерные реалии в истории русской литературы XIX века. М. : Литфакт, 2019. С. 54–62.
«Я живу от почты и до почты…»: из переписки Надежды Дмитриевны Хвощинской / сост. Арья Розенхольм и Хильде Хогенбом. Fichtenwalde : Gopfert, 2001. 272 с. (Frauen Literatur Geschichte; Band 14).
Зотов В. Н. Д. Хвощинская (Из воспоминаний старого журналиста) // Исторический вестник. 1889. № 10. С. 93–108.
Семевский В. И. Н. Д. Хвощинская-Зайончковская (В. Крестовский – псевдоним) // Русская мысль. 1890. URL: http://az.lib.ru/s/semewskij_w_i/text_1890_11_hvosch_oldorfo.shtml (дата обращения: 16.08.2023).
Виницкая А. А. Воспоминания о Н. Д. Хвощинской // Исторический вестник. 1890. Т. 39, № 1. С. 146–155.
Хвощинская П. Д. [Биография] // Собр. соч. В. Крестовского (псевдоним). СПб. : Тип. А. С. Суворина, 1892. Т. 1. URL: https://62info.ru/history/node/6876 (дата обращения: 16.08.2023).
Павлова Н. И. Материнско-дочерний метасюжет русской женской прозы // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Филология. Журналистика. 2013. Т. 13, вып. 3. С. 64–69. https://doi.org/10.18500/1817-7115-2013-13-3-64-69
Горячкина М. С. Н. Д. Хвощинская (В. Крестовский – псевдоним) // Хвощинская Н. Д. Повести и рассказы. М. : Московский рабочий, 1984. С. 366–377. 
Березкина Е. П. Художественное воплощение гендерной оппозиции феминность/маскулинность в русской литературе второй половины XIX в. (на материале романа Н. Д. Хвощинской «Большая медведица») // Вестник Бурятского государственного университета. 2011. № 10. С. 116–121.
Березкина Е. П., Проявина В. В. Мотив духовного поиска героини в повести Н. Д. Хвощинской «Пансионерка» // Вестник Бурятского государственного университета. Язык. Литература. Культура. 2018. Вып. 1. С. 37–43.
Кичигина В. И. Проблема самоопределения женщины в произведениях Н. Д. Хвощинской. URL: https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/91297/1/initium_2020_08.pdf (дата обращение: 28.07.2023).
Лотман Ю. М. Женский мир // Лотман Ю. М. Беседы о русской культуре. Быт и традиции русского дворянства (XVIII – начало XIX века). СПб. : Искусство – СПБ, 1994. С. 46–74. 
Юнг К. Г. Душа и миф: шесть архетипов. URL: https://royallib.com/read/yung_karl/dusha_i_mif_shest_arhetipov.html#0 (дата обращения: 30.07.2023).
Юнг К. Г. Архетипы и коллективное бессознательное / пер. с нем. А. Чечиной. М. : АСТ, 2021. 224 с.
Гюнтер Х. Поющая родина (Советская массовая песня как выражение архетипа матери). URL: https://voplit.ru/article/poyushhaya-rodina-sovetskayamassovaya-pesnya-k... (дата обращения: 30.07.2023).
Хвощинская Н. Д. Повести и рассказы. М. : Московский рабочий, 1984. 383 с. 

Received: 
18.08.2023
Accepted: 
05.02.2024
Available online: 
01.06.2024
Published: 
01.06.2024