Izvestiya of Saratov University.

Philology. Journalism

ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


For citation:

Bolshakova T. M. Functional and stylistic distinctive characteristics of the normative speech genre Schulordnung der Grundschule (based on German). Journal Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2024, vol. 24, iss. 1, pp. 4-11. DOI: 10.18500/1817-7115-2024-24-1-4-11, EDN: MUIKGW

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
811.112.2’38
EDN: 
MUIKGW

Functional and stylistic distinctive characteristics of the normative speech genre Schulordnung der Grundschule (based on German)

Autors: 
Bolshakova Tatyana Mikhailovna, A.I. Herzen Russian State Pedagogical University
Abstract: 

In the article the normative speech genre Schulordnung der Grundschule (Internal Regulations for Primary School Students) is considered on the material of the German language in the aspect of the functional and stylistic approach. The hypothesis is tested that the functional and stylistic peculiarity of the genre is the result of the interaction of formal and business style and the colloquial one, which act as the environment for the functioning of the genre and the texts actualizing it in the situation of institutional communication of adult norm-senders and children norm-recipients. The empirical material is represented by 100 text units created in accordance with the genre, the main purpose of which is to regulate the behavior of young schoolchildren while they remain in the educational institution. On the example of three stylistic features of formal and business speech – impersonality, non-emotionality and accuracy – it is shown how multi-level language means of colloquial style penetrating the normative texts violates their stylistic homogeneity, modifies stylistic features, and forms the inter-style nature of texts, reflecting the intention of addressees to take into account the cognitive and psychological characteristics of the younger subjects of the norm in the process of decoding normative messages by them. It is concluded that the genre of Schulordnung der Grundschule, as a way of selecting and combining linguistic means, shows openness towards different style inclusions, giving the addressees the opportunity to freely vary the linguistic means at their discretion in accordance with the ideas of the pragmatic effectiveness of the statement.

Reference: 
  1. Дементьев В. В. Теория речевых жанров. М. : Знак, 2010. 600 с.
  2. Тырыгина В. А. Восемь признаков жанра // Жанры и типы текста в научном и медийном дискурсе : межвуз. сб. науч. тр. / редкол.: А. Г. Пастухов (отв. ред.) [и др.]. Вып. 6. Орел : Орловский гос. ин-т искусств и культуры, 2008. С. 90–94.
  3. Федосюк М. Ю. Нерешенные вопросы теории речевых жанров // Вопросы языкознания. 1997. № 5. С. 102–120.
  4. Балашова Л. В., Дементьев В. В. Русские речевые жанры. М. : Издательский дом ЯСК, 2022. 832 с. (Studia Philologica).
  5. Тюкаева Н. И., Бринев К. И. Методологические проблемы моделирования жанра с использованием теории прототипов // Мир науки, культуры, образования. 2021. № 2 (87). С. 584–586.
  6. Костомаров П. И. Трактовка речевого жанра в работах отечественных исследователей // Вестник Ленинградского государственного   университета им. А. С. Пушкина. 2014. № 2. С. 181–185.
  7. Мишланов В. А., Худякова Е. С. О жанровой специфике текстов церковно-религиозного стиля // Филологические заметки. 2008. № 2. С. 28. EDN: SAMUBX
  8. Дрожащих А. В. Годовые отчеты банковских учреждений: структура, прагматика и языковая аранжировка // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14, вып. 12. С. 3926–3931. https://doi.org/10.30853/phil20210628
  9. Куркан Н. В. Модель жанра «Руководство по эксплуатации» // Жанры речи. 2021. № 1 (29). С. 49–56. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2021-1-29-49-56
  10. Дубровская Т. В. Мультимодальный анализ в жанроведении: семиотика туристического буклета // Жанры речи. 2022. Т. 17, № 3 (35). С. 194–204. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2022-17-3-35-194-204, EDN: TMQQSM
  11. Стексова Т. И., Лаврентьева Е. В. Варианты речевого жанра предупреждения и их модусные показатели // Жанры речи. 2022. Т. 17, № 4 (36). С. 250–261. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2022-17-4-36-250-261, EDN: VNRACM
  12. Салимовский В. А. Жанры речи в функциональностилистическом освещении (русский научный академический текст) : автореф. дис. … д-ра филол. наук. Екатеринбург, 2002. 28 с.
  13. Брандес М. П., Пиронкова М. П. Практикум по функциональной стилистике немецкого языка : учеб. пособие. М. : Высшая школа, 1975. 195 с.
  14. Брандес М. П. Стилистика текста. Теоретический курс : учебник. 3-е изд., перераб. и доп. М. : Прогресс-Традиция ; ИНФРА-М, 2004. 416 с.
  15. Тырыгина В. А. Жанры в информационно-массовом дискурсе // Studia Linguistica – XI. Проблемы когнитивной семантики : сб. ст. СПБ. : РГПУ им. А. И. Герцена, 2002. С. 150–155.
  16. Кожина М. Н. Экстралингвистические (внелингвистические) стилеобразующие факторы функциональных стилей // Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М. : Флинта, 2019. С. 624–627.
  17. Разинкина Н. М. Функциональная стилистика (на материале английского и русского языков) : учеб. пособие. 3-е изд., испр. и доп. Дубна : Феникс+, 2015. 284 с.
  18. Кожина М. Н. Классификация и внутренняя дифференциация функциональных стилей // Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М. : Флинта, 2019. С. 146–153.
  19. Schulordnung der Neumühler Schule (Grundschule). URL: https://www.neumuehlerschule.de/schulordnung.html (дата обращения: 15.12.2022).
  20. Schulordnung. URL: http://www.gs-huntlosen.de/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  21. Schulordnung 2020. URL: https://www.nysterbachschule.de/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  22. Schulordnung. URL: https://grundschule-oberursel.de/unsere-schule/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  23. Schulordnung der Grundschule Stallwang. URL: https://www.grundschule-stallwang.de/index.php/schule/schulordnung (дата обращения: 25.11.2022).
  24. Гончарова Е. А., Нюбина Л. М. Личное письмо как эгоцентрический тип текста в реальной и литературной коммуникации // Известия Смоленского государственного университета. 2015. № 1 (29). С. 155–168.
  25. Большакова Т. М. Квазиэгоцентризм как прием коммуникативно-речевого построения нормативного текста (на примере нормативных текстов немецких начальных школ) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12, вып. 1. С. 226–231. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.12.44
  26. Unsere Schulordnung. URL: https://grundschule-ashausen.de/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  27. Die Schulordnung. Schafft Sicherheit und Ordnung. URL: https://www.grundschule-hoheneck.de/schulordnung (дата обращения: 15.12.2022).
  28. Schulordnung. URL: https://www.vs-waldthurn.de/home/schulordnung (дата обращения: 15.12.2022).
  29. Schulordnung der Ebereschen-Grundschule. URL: https://www.ebereschen-grundschule.de/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  30. Schulordnung. URL: https://www.grundschule-stockach.de/schule/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
  31. Schulordnung. URL: https://grundschule-frielingen.de/schulordnung/ (дата обращения: 10.12.2022).
  32. Schulordnung der Grundschule Gammelin. URL: https://www.grundschule-gammelin.de/seite/243636/schulordnung.html (дата обращения: 15.12.2022).
  33. Schulordnung. URL: https://www.grundschule-paulsberg.de/unsere-schule/schulordnung/ (дата обращения: 15.12.2022).
Received: 
19.02.2023
Accepted: 
10.11.2023
Available online: 
01.03.2024
Published: 
01.03.2024