Izvestiya of Saratov University.
ISSN 1817-7115 (Print)
ISSN 2541-898X (Online)


дети

Tragic dialectics of the lives of children from Tiverzin’s yard in the novel Doctor Zhivago by B. L. Pasternak

The article analyses the tragic dialectics of the lives of children from Tiverzin’s yard, who devoted themselves to the revolution and became its victims, as well as those against whom the revolution was conceived. The significance of the locus “Tiverzin’s yard”, which occupies a significant place in the composition due to the way of life of the railway workers living there, who shaped the characters of the future participants of the revolution, is analyzed.

Трагическая диалектика жизни детей с тиверзинского двора в романе Б.Л. Пастернака «Доктор Живаго»

В статье анализируется трагическая диалектика жизни детей с тиверзинского двора, которые посвятили себя революции и стали ее жертвами, как и те, против кого революция задумывалась. Проанализировано значение локуса «тиверзинский двор», занимающего в композиции значимое место благодаря образу жизни живущих там железнодорожников, которые сформировали характеры будущих участников революции. Как место встреч и предмет воспоминаний, данный локус является одним из средств характеристики повзрослевших мальчиков и девочек.

Ethical aspects of preparing journalistic materials about children and for children’s audiences: A humanistic approach

Thе article examines a two-pronged problem: the need to develop fundamental documents on the Russian media’s observance of humanistic principles, when preparing materials about childhood, as well as the lack of a professional journalistic school within which such approaches are formed and supported.

Этические аспекты подготовки журналистских материалов о детях и для детской аудитории: гуманистический подход

В данной статье рассматривается двуединая проблема: необходимость разработки основополагающих документов о соблюдении российскими СМИ гуманистических принципов при подготовке материалов о детстве, а также отсутствие профессиональной журналистской школы, в рамках которой формируются и поддерживаются такие подходы.