For citation:
Patrakova O. N. The tale “Sleeping Beauty” by Ch. Perrault in the mirror of libretto by I. A. Vsevolozhsky and M. Petipa. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2025, vol. 25, iss. 1, pp. 67-75. DOI: 10.18500/1817-7115-2025-25-1-67-75, EDN: KQQWWE
The tale “Sleeping Beauty” by Ch. Perrault in the mirror of libretto by I. A. Vsevolozhsky and M. Petipa
The premiere of the world-famous Russian ballet “The Sleeping Beauty”, composed by P. I. Tchaikovsky, I. A. Vsevolozhsky and M. Petipa, took place on the stage of the Mariinsky Theatre on January 3, 1890, and became a significant event in the cultural life of Petersburg. Since then, the ballet has been performed on stages around the world, undergoing various revisions and updates, but the original author’s libretto has sometimes been neglected and replaced with adaptations and reinterpretations of the story during subsequent productions. In this article, we will focus on the text of the libretto that was published immediately before the premiere of the play. According to its authors, the content of the libretto is “based on Perrault’s fairy tales”. We will analyze how the key literary basis of this fairy tale – the famous French tale by Charles Perrault “Sleeping Beauty” (“La Belle au bois dormant”, 1697) – is transformed in the ballet narrative. The study of various functional, semantic, and stylistic aspects of the libretto’s narrative, as well as a comparative analysis of similarities and differences between the fairy tale and the libretto, allows us to identify several features associated with the transformation of the folklore and mythological story of “Sleeping Beauty” (Aarne-Thompson classification No. 410) from literature into the art of ballet. It also helps us answer the question of whether the text of a libretto is simply a “translation” from literature into synthetic art, or whether it is a qualitatively different work that endows the original tale with new features and meanings.
-
Хохлова Д. Е. Pas de deux голубой птицы и принцессы Флорины как отдельная страница в создании балета «Спящая красавица» // Academia: Танец. Музыка. Театр. Образование. 2016. № 1 (41). С. 23–35. EDN: XYDWFH.
-
Зозулина Н. Н. «Спящая красавица» М. Петипа в редакциях Мариинского – Кировского – театра // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2017. № 2 (49). C. 31–60.
-
Илларионов Б. А. Структура хореографического действия в «Спящей красавице» М. И. Петипа // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2017. № 2 (49). С. 16–30.
-
Хохлова Д. Е. Роль «Спящей красавицы» П. И. Чайковского и М. И. Петипа в становлении английского национального балета // Academia: Танец. Музыка. Театр. Образование. 2018. № 1 (45). С. 95–97. EDN: XWHDMD.
-
Меланьин А. А. Наследие М. И. Петипа: «Спящая красавица» – логика и курьезы редакций // Academia: Танец. Музыка. Театр. Образование. 2018. № 1 (45). С. 56–61. EDN: UWTGEK.
-
Тарасова С. В. Гармония и волшебство классического танца в «Спящей красавице» М. Петипа в постановке А. Ратманского // Academia: Танец. Музыка. Театр. Образование. 2018. № 1 (45). С. 91–95. EDN: XWHDLV.
-
Мельник Н. Д. Вершина мировой хореографии XIX века: «Спящая красавица» М. И. Петипа и П. И. Чайковского // Диалоги о культуре и искусстве: материалы X Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (Пермь, 15–17 октября 2020 г.): в 3 ч. Пермь: Пермский гос. ин-т культуры, 2020. Ч. 1. С. 119–126. EDN: MAIWIG.
-
Босов А. П. Сцена нереид из балета Петипа – Чайковского «Спящая красавица» // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2021. № 3 (74). C. 34–43.
-
Зозулина Н. Н. Премьера «Спящей красавицы» 1890 года в отражении русской прессы // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2023. № 5 (88). С. 6–18. EDN: HTJRUQ.
-
Солохина О. Ю. «Спящая красавица»: утерянные смыслы либретто 1890 года // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2022. № 3 (80). С. 83–99.
-
Ганзбург Г. И. О перспективах либреттологии. URL: https://proza.ru/2006/12/28-21 (дата обращения: 17.07.2024).
-
Слонимский Ю. И. Драматургия балетного театра XIX века. Очерки. Либретто. Сценарии. М.: Искусство, 1977. 343 с.
-
Деген А. Б., Ступников И. В. Балет. 120 либретто. СПб.: Композитор, 2008. 560 с.
-
Алташина В. Д. Поэтические моралите сказок Ш. Перро: трудности перевода // Переводческий дискурс: междисциплинарный подход: материалы I Всерос. науч.-практ. конф. (Симферополь, 27–29 апреля 2017 г.) / гл. ред. М. В. Норец. Симферополь: ИТ «Ариал», 2017. С. 3–8. EDN: YYVTPV.
-
Федосова Е. Вельможа русского балета // «Спящая красавица». Буклет Мариинского театра под ред. О. Макаровой. СПб., 2022. С. 16–19.
-
Красовская В. М. История русского балета: учеб. пособие. Л.: Искусство, Ленингр. отд-ние, 1978. 231 с.
-
Спящая красавица. Балет-феерия в 3-х действиях, с прологом. П. Чайковский и М. Петипа // Программы балетов. СПб.: Тип. Императорских СПб. театров (департам. уделов), 1890. 22 с.
-
Perrault Ch. La Belle au Bois dormant // Contes / Introduction, Notices et Notes de C. Magnien, Illustrations de G. Doré. Paris: Librairie Générale Française, 2006 (première publication en 1697). P. 185–200.
-
«Спящая красавица» // Либретто балетов Мариуса Петипа: Россия 1848–1904 / сост. Ю. Бурлака, А. Груцынова. СПб.: Композитор, 2018. С. 414–427.
-
Перро Ш. Спящая красавица // Настоящие сказки Шарля Перро / пер. с фр. под ред. М. А. Петровского. М.: Алгоритм, 2023. С. 43–56.
-
Карп П. М. Балет и драма. Л.: Искусство, Ленингр. отд-ние, 1979. 246 с.
-
Le Petit Robert. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française: in 2 t. Paris: Le Robert, 1981. T. 2. 882 p.
-
Спящая красавица. Балет-феерия в 3-х д. с прологом. Содерж. заимствовано из сказок Перро. Муз. П. И. Чайковского. Сцены и танцы соч. М. И. Петипа. М.: Поставщик Высочайшего Двора Т-во Скор. А. А. Левенсон, 1899. 18 с.